Gäddfråga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfråga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddfråga

Vart står egentligen gäddan i dom olika årstiderna? Nu pratar jag de stora...

Har läst runt här på forumet och kommit fram till detta:

Vår: Längs med lekkanter, annars djupt
    Sommar: Djupt
    Höst: Djupt
    Vinter: Djupt

Sen säger folk olika här tycker jag, vissa säger grunt på hösten, andra djupt, vissa säger vasskanter vinter, andra djup, går runt i skallen på mig nu

Hoppas någon kan ge ett utförligt svar!

MVH Sysslolos
    Det är inte det att jag är dum, har lite otur när jag tänker bara.

På hösten fiskar iallafall jag djupt/grunt .. ! - Fiskar av kanterna samt det grunda för att hitta djupet för dagens fiske.
    Detta beror helt på vatten men i veckan var rätta medicinen att söka dem på grundvatten men där det fanns djup precis utanför.

mer hinner jag inte skriva just nu. - men någon kommer säkert ha tid att komplettera.
    (Såja nu har någon gjort det!)

/M
    Senast ändrad av Mikael S; 2010-09-09, 17:43.
    Mina Placeringar:
    2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
    2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Tror inte det finns ett ultimat svar på detta. Gäddan beter sig och lever rätt olika beroende på vatten, förekomst av bytesfisk osv. Vad som dock gäller i alla vatten är att gäddan på våren går upp på grunda vatten, vikar, av smältvatten översvämmade strandängar osv. för att leka. Straxt innan och en bit efter denna lek står gäddan generellt grunt.
      Tycker generellt, iaf. i skärgårdar, att den större gäddan, när vattnet kyls av på hösten, hittar sina ståndsplatser på grundare vatten än på sommaren då den kan stå parkerad riktigt djupt för att endast sporadiskt göra visiter in på grundvattnen för att jaga skymmning och gryning. När det varmare grunda vattnet senare kyls av och blir kallare än det djupare vattnet längre fram på hösten/vintern så hittar man oftas den djupare igen. Om det om hösten/vintern har att göra med att gäddan väljer ståndsplats efter vatten temp./trivseltemp eller om den följer bytesfiskens vandringar mellan djupt och grunt vet jag inte men många av gäddans byten är "värmesökande" som tex. Braxen. Man kan tänka sig att Braxen tar sig in på grunda lerbottnar om hösten där vattnet är varmare för att sedan ställa sig på djuphålorna på vintern som då håller högre vattentemp än grundvattnet. En annan bytesfisk, Mörten, ställer sig tex. riktigt djupt i stora ansamlingar om vintern och att gäddan därmed följer med.
      I andra vartten kanske gäddan har tex. Sutare som huvudföda, Sutaren står grunt även på vintern, i dessa vatten står då förmodligen även gäddan grunt om vintern.
      Stora ansamlingar av vitfisk kan även ha vistelser riktigt grunt även sent på hösten i skärgårdarna, dessa kan han kommit in för att beta på, pga. kylan, förmultnande nate, gäddan följer efter och därför inte ovanligt att stora gäddor tas på riktigt grunt vatten så sent som i Nov-Dec.
      I många insjöar lever gäddan annorlunda, den kanske där främst lever av tex. Nors och jagar därför pelagiskt över stora djupa vatten kanske året om osv osv...

Kommentera

Bra skrivet!

Kunde inte sagt det bättre själv.

Kommentera

tack för ett bra svar!
          'för att utveckla/inveckla? det hela mera så kommer detta:

tycker det känns som de flesta 10+ har dragits vid vass på vintern? då skulle alltså det vara djupt där samt betesfisken finnas där? för min del pratar jag helst insjö då det är där jag fiskar

Kommentera

För att fånga stor gädda så är det enklast att följa betesfisken. Står betesfisken pelagiskt så fiska pelagiskt. Står fisken djupt så fiska djupt. Om den står på djupbranterna så fiska där. Litet tipps bara...
            Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av sysslolos Visa inlägg
              tack för ett bra svar!
              'för att utveckla/inveckla? det hela mera så kommer detta:

tycker det känns som de flesta 10+ har dragits vid vass på vintern? då skulle alltså det vara djupt där samt betesfisken finnas där? för min del pratar jag helst insjö då det är där jag fiskar

Vassfiske under vintern kan vara effektivt, "storgäddan lurar i vassen". Betesfisken kan gå grunt under vintern och även gömma sig i vassen och bland gräs som lagt sig över botten. Samtidigt så går mycket betesfisk djupt och samlas i hålor osv..

Har själv blivit förvånad många gånger över stora gäddors ståndplatser under vintern, tex extremt grunt.. Där det kanske inte finns ett spår av betesfisk, men gäddorna kan stå där ändå.

Vid ismete så vet jag många, även jag själv, som fiskar med spöna precis efter vasskanten på nyisen, och brukar ge resultat!

Kommentera

Följ siklöja så kommer du få stor fisk...

Kommentera

så frågan jag skule ställt egentligen var:

Vart står vitfisken på vintern?

Kan stå varsomhelst blir då svaret....?

Kan ta ett ex om min sjö:
                  Tänk er Hornborga fast i mindre format, lika igenväxt, lika grund.
                  Finns sjukt mkt betesfisk, dock mest aborre tycker jag. Djupaste stället kanske är 2m.
                  Vart skule ni fiskat? Längs med vass eller djupt?

Kommentera

Jag fiskar alltid grunt. Med undantag sommaren då jag inte fiskar gädda alls.
                    Jag är årligen kontakt med grov fisk. Men har inte knäppt någon 10a än. Så mitt grundfiske kanske är fel?

Ett tips vintertid är sista timmen. Ofta drar braxstimm och liknande in grunt och gäddan är inte sen och följa med. En död dag kan helt plöstligt ge kontakter.
                    http://www.silverbums.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 539 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85