Varför drar inte gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför drar inte gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Varför drar inte gädda

Jag undrar varför inte gädda drar eller är det jag som får små gäddor på 1-3kg
    Vilja är inget annat än en magisk, stark förmåga att tänka.

Gäddans kropp är utformad enligt tyngdlagens tredje paragraf. Dvs, gäddans massa kontra storlek är en ekvation som ínte går ihop.
    Lägg därtill att gäddans totalt 640 tänder har en vikt av 1220gram.
    Även den inåtvecklade fenan har för stort motstånd i vattnet.

Därför drar inte en gädda.

Eller så är gäddnan stuk mest att gå och stonka med ett par hopp i bästa fall
    Senast ändrad av karki; 2010-09-12, 20:03.
    http://www.silverbums.com

Kommentera

Vad pratar du om karki? massa kontra storlek? (obegripligt eftersom kvoten av dessa (om du med storlek menar volym), densiteten, är densamma oavsett och är identisk med de flesta andra fiskars)
      och tandvikten är väl också proportionell mot gäddans storlek, och inte konstant.

Hursomhellst...
      fiskar du på gäddor upp till fem kg är en ul-utrustning underbart! då blir det en lite jämnare kamp.

Kommentera

Jag tror precis som Atomic att du får för små gäddor i förhållande till din utrustning. Skaffa klenare grejer så skall du se att gäddan gör rusningar.
        Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Håller med atomic, ul-utrustning om du vill ha fajt med gäddan.
          Jag var nämligen ute och trolla lite med min far och då fick han en 2kg gädda på sitt UL spö 2-5g och det vart en fajt att minnas
          sigpic

Kommentera

Jag fiskar riktat efter stor gädda. Om än jag knappt får några. Men när det väl nappar en fisk över 5 kilo så brukar dem ge lite drag iaf. Ofta när man får en lite större gädda märker man det främst genom tyngden men även oviljan att komma upp till ytan förrän framme vid båtkanten, och då brukar man få ordentligt spöböj och rusning på 5-15 meter.

Men, de flesta gäddor jag får är mindre än 3 kilo, faktiskt, och dem fightar inte särskilt mycket... Men vad gör det, det är ju dem stora man vill ha
            http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Atomic Visa inlägg
              Vad pratar du om karki? massa kontra storlek? (obegripligt eftersom kvoten av dessa (om du med storlek menar volym), densiteten, är densamma oavsett och är identisk med de flesta andra fiskars)
              och tandvikten är väl också proportionell mot gäddans storlek, och inte konstant.

Hursomhellst...
              fiskar du på gäddor upp till fem kg är en ul-utrustning underbart! då blir det en lite jämnare kamp.
              Jag skojjade Atomic.

/ Karki
              http://www.silverbums.com

Kommentera

Som tidigare svar säger, men jag måste komplettera med att gäddan på våren/hösten är lite slöare än sommar gäddor. Detta pga att fisken är växelvarma (följer vattnets temperatur). Det är som när man är ute en kall dag på vintern utan handskar, då blir händerna sega och stela. Men på sommaren är händerna snabba och flinka. Samma gäller fisken!
                Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Ursprungligen postat av Dr.trout Visa inlägg
                  Jag undrar varför inte gädda drar eller är det jag som får små gäddor på 1-3kg
                  Hej Filip Stenström;

När en Gädda, som fångats vid spinnfiske sommartid eller höst, uppnår en vikt över 14 kilo kan det vara riktigt drag i den Gäddan. Det är inte sällsynt att Gäddor i monsterklass kan bjuda på en rejäl fight i närmare femton minuter innan de börjar mattas.
                  Go for the Big Ones!

Old Firehand
                  www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Gäddans kamp har inget med dess storlek att göra. Det är lika dumt som att tro att överviktiga soffliggarolle på 140 kg skulle kunna prestera mer än brottar-Karelin på 90 kg.

Nackdelen med vår och höstgäddor är att dom är stela och trötta, speciellt lekgäddor är helt slut. Däremot sensommargäddor i varmt vatten bjuder definitivt på den bästa kampen. Och det är inte alltid dom största utan oftast dom som är i best kondition som ger den häftigaste kampen. Har fått gäddor som rusat och hoppat som en lax i höga hopp meter över vatnnet.

Men visst har man 10 fot pike-spö å grov rulle så blir en 2 kilos höstgädda som skit på spinnaren ungefär.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 570 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85