Varför drar inte gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför drar inte gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
    Nackdelen med vår och höstgäddor är att dom är stela och trötta, speciellt lekgäddor är helt slut. Däremot sensommargäddor i varmt vatten bjuder definitivt på den bästa kampen. Och det är inte alltid dom största utan oftast dom som är i best kondition som ger den häftigaste kampen. Har fått gäddor som rusat och hoppat som en lax i höga hopp meter över vatnnet.
    .
    Så är det! En 5 kilos gädda i Agusti är "tjurstark" och ger betydligt mer motstånd än en tex. 10kilos i April-Maj runt lek. En köldstel senhöst/vintergädda har heller inte mycket energi att ge...

Kommentera

Börja flugfiska gädda så kommer du känna skillnad emot jerkpåkar

/M
      Mina Placeringar:
      2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
      2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Börja flugfiska gädda så kommer du känna skillnad emot jerkpåkar
        Låter definitivt som en häftig känsla.

men även lätt spinnutrustning med mjuka spön i 7-8 fot och rulle därefter med små beten ger fasiken så mycket mer kamp och en 6-7 kg blir då en kamp som man baxnar av (tyvär verkar denna fisketyp vara ute och bortglömt). För det finns mycket tjusning i det fisket, speciellt om man nyttjar gryning och skymning då även grov gädda gör sina reder in på grundare vatten.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Vattnet i sig..

Jag har inte direkt mycket erfarenhet av att dra gädda så det här låter säkert helt galet men jag får ibland för mig att det har med själva vattnet att göra, vissa vatten känns ju mer syrerika, då syftar jag på att jag överlag upplevt fisken starkare i en stor sjö tex mälaren än lilla sjön i skogen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Aborrjägaren Visa inlägg
            Jag har inte direkt mycket erfarenhet av att dra gädda så det här låter säkert helt galet men jag får ibland för mig att det har med själva vattnet att göra, vissa vatten känns ju mer syrerika, då syftar jag på att jag överlag upplevt fisken starkare i en stor sjö tex mälaren än lilla sjön i skogen.
            självklart har syresättningen en inverkan på fisken, strömgäddor är dom absolut roligaste gäddorna att fightas med! Även om den enbart väger 4-5 kg gör dom riktigt bra motstånd. Så du behöver inte inbilda dig att det är så =) Du är på rätt spår!
            Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Det kan jag hålla med dig om De få strömgäddor som jag fångat har visserligen legat under kilot allihopa men jäklar vilket krut dem har.

Kommentera

Ursprungligen postat av rubik Visa inlägg
                Jag tror precis som Atomic att du får för små gäddor i förhållande till din utrustning. Skaffa klenare grejer så skall du se att gäddan gör rusningar.
                är det inte bättre att fånga större gäddor?
                [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av twinpower_feskarn Visa inlägg
                  Självklart är det så. Men om du läser vad TS skrev så förstår du nog mitt inlägg bättre.
                  Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Ursprungligen postat av rubik Visa inlägg
                    Självklart är det så. Men om du läser vad TS skrev så förstår du nog mitt inlägg bättre.
                    det skulle vara lite humor i det inlägget, men om du inte förstod det ber jag om ursäkt
                    [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Men hur många är inte vi som står där ute med jerkpåkar å dänger 150 grammare eller 10 fot gäddspön me stora westins allt i förhoppning att dra 20 kilos, medans 95% av gäddorna är mellan 2-5 kg.

Har själv vevat in åtskilliga 1/2 - 1 kg gäddor i tron att det är skatbo av gräs å tång.

Ja så jag håller med dig Twinpower !

Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 575 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85