Ursprungligen postat av axe
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Varför drar inte gädda
Collapse
X
-
Låter definitivt som en häftig känsla.Börja flugfiska gädda så kommer du känna skillnad emot jerkpåkar
men även lätt spinnutrustning med mjuka spön i 7-8 fot och rulle därefter med små beten ger fasiken så mycket mer kamp och en 6-7 kg blir då en kamp som man baxnar av (tyvär verkar denna fisketyp vara ute och bortglömt). För det finns mycket tjusning i det fisket, speciellt om man nyttjar gryning och skymning då även grov gädda gör sina reder in på grundare vatten.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Vattnet i sig..
Jag har inte direkt mycket erfarenhet av att dra gädda så det här låter säkert helt galet men jag får ibland för mig att det har med själva vattnet att göra, vissa vatten känns ju mer syrerika, då syftar jag på att jag överlag upplevt fisken starkare i en stor sjö tex mälaren än lilla sjön i skogen.
Kommentera
-
självklart har syresättningen en inverkan på fisken, strömgäddor är dom absolut roligaste gäddorna att fightas med! Även om den enbart väger 4-5 kg gör dom riktigt bra motstånd. Så du behöver inte inbilda dig att det är så =) Du är på rätt spår!Ursprungligen postat av Aborrjägaren Visa inläggJag har inte direkt mycket erfarenhet av att dra gädda så det här låter säkert helt galet men jag får ibland för mig att det har med själva vattnet att göra, vissa vatten känns ju mer syrerika, då syftar jag på att jag överlag upplevt fisken starkare i en stor sjö tex mälaren än lilla sjön i skogen.Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?
Kommentera
-
är det inte bättre att fånga större gäddor?Ursprungligen postat av rubik Visa inläggJag tror precis som Atomic att du får för små gäddor i förhållande till din utrustning. Skaffa klenare grejer så skall du se att gäddan gör rusningar.[FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]
Kommentera
-
Självklart är det så. Men om du läser vad TS skrev så förstår du nog mitt inlägg bättre.Ursprungligen postat av twinpower_feskarn Visa inläggär det inte bättre att fånga större gäddor?Den som har mest prylar när han dör vinner
Kommentera
-
det skulle vara lite humor i det inlägget, men om du inte förstod det ber jag om ursäktUrsprungligen postat av rubik Visa inläggSjälvklart är det så. Men om du läser vad TS skrev så förstår du nog mitt inlägg bättre.
[FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]
Kommentera
-
Men hur många är inte vi som står där ute med jerkpåkar å dänger 150 grammare eller 10 fot gäddspön me stora westins allt i förhoppning att dra 20 kilos, medans 95% av gäddorna är mellan 2-5 kg.
Har själv vevat in åtskilliga 1/2 - 1 kg gäddor i tron att det är skatbo av gräs å tång.
Ja så jag håller med dig Twinpower !
är det inte bättre att fånga större gäddor?Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
Foton
Collapse
-
av vaarius275Hej vänner!
Jag har blivit väldigt sugen på att testa på att fiska med en original ”The...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2026-08-16, 19:03 -
-
av vaarius275Hej vänner!
Jag har blivit väldigt sugen på att testa på att fiska med en original ”The...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2026-08-16, 19:03 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 575 visningar
0 gillar