DR Depths: Djupkart program - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

DR Depths: Djupkart program

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• DR Depths: Djupkart program

Är det någong på fiskesnack.com som har programmet DR depth och spelar in djupdata från de sjöar Ni fiskar i med ert Lowrance ekolod & plotter?

Skulle Ni i så fall vara intresserade av att utbyta djupdata filer med mig.

De sjöar som jag i första hand är intresserade av är Vombsjön, Finjasjön, Ringsjön samt Västersjön naturligtvis så tar jag även emot filer från andra sjöar i skåneregionen.

Det finna kanske flera personer som loggar djupdata i samma sjö och det går då betydligt fortare att få en komplett djupkarta om vi byter filer med varandra det skulle t o m kunna bli så att efter vi sammanställt våra filer kom överens om vilka område var och en skulle logga djupdata i så att vi inte lloggade på samma ställen då skulle det gå relastivt fort att få fram en bra djupkarta. Som Ni säkert vet så kan man sen göra en lcm fil och lägga i plottern så hasr man djupkartan i plottern och hittar då lätt till dom heta ställena.

Hör gärna av er med ett mail om ni är intersserade

Mvh Bo Nilsson
    bo-nilsson@live.se

Kompisen kommer snart bli stolt ägare av ett HDS5 och vi har funderat på detta med just Dr Depth men det känns rätt dyrt att köpa tyvärr.

Får se hur man gör, och om det blir att vi fixar Dr Depth så vore det trevligt att lära sig HUR man går tillväga på bästa sätt för att göra sig en egen djupkarta.

Kommentera

Vi är ju redan i kontakt så jag är så klart med, Bo! Tintin, även om ni skulle välja att använda ett annat program än DrDepth så kan man utbyta slg-filerna som spelas in. Sen kan man använda vilket program som helst för att bearbeta filerna till sjökort. Kör själv med HDS5 och är mycket nöjd med det!

Mvh
      Marcus

Kommentera

HDS5 och DrDepth

Hejsan

Har en HDS5:a och har provat logga sjön på landet, det blev ett par filer jag fick sparat på SD kortet (*.sl2) som jag importerade till DrDepth.
        La in landlinjen på sjön med hjälp av Google earth,,Click image for larger version

Name:	2d.JPG
Views:	1
Size:	93,8 KB
ID:	1760434
        Click image for larger version

Name:	3d.JPG
Views:	1
Size:	71,7 KB
ID:	1760435
        Typ lite så här blev det i höstas, sen kom isen.

Men jag skulle vilja koppla in HDS:en direkt på en liten bärbar dator och ha med mej i båten, vilket ger en följdfråga,,

Hur kopplar man in nmea 0183 datakabeln ?

Jag har 5 småkablar till nmea:n Grön, Orange, Blå, Gul och en tunn tvinnad wire,
        Någon här som gjort detta och som kan bidra med lite hjälp ?

//Mikael

Kommentera

Det ser riktigt intressant ut
          En 3D-djupkarta vore ju ultimat

Kommentera

Du har en rubrik "Connections" här: http://www.drdepth.se/ex_cguide.php?l=gb

Köp en lös DB9F kontakt och löd på kablarna enligt instruktion. Vilken kabel som är vad hoppas jag står i din HDS-manual. Lycka till!

Kommentera

Har Dr Depth och var faktiskt ute idag och lodade en grynna på ca 100*300m. Skall försöka få in datan och rita en enkel karta. Laddar upp resultatet!

Kommentera

Några dumma frågor kanske:
                Jag har en HDS med structurescan.

Det står att programmet stöder sidescan, innebär det att man inte behöver köra lika täta spår för att få en bra karta?
                Om jag ska ut och samla info innan jag köpt programmet, vad ska jag spara för loggfil, det finns väl några olika alternativ?
                Hur stort minneskort kan man behöva per timme, eller hur mäter man så man vet att man har tillräckligt minneskort med sig?
                Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
                  Har Dr Depth och var faktiskt ute idag och lodade en grynna på ca 100*300m. Skall försöka få in datan och rita en enkel karta. Laddar upp resultatet!
                  Jag var ute en snabbis igår och lodade upp en grynna. På sjökortet är grynnan helt rund och friliggande, i verkligheten är det en landtunga som sträcker sig ut från land.

Tycker Dr Depth verkar vara ett sjukt bra program. Jag loggade bara sonarn (HDS) och överförde logfilen till datorn, lade in datan i programet och genererade en karta. Det tog seriöst inte mer än 15min. Kanonprogram, kommer användas flitigt!
                  Bifogade filer

Kommentera

Ser helt klart bra ut,, har du en 3d bild liggandes med? (på samma loggning)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 507 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85