Skulle vilja få lite för och nackdelar med delad och hel flytoverall. Vad har och föredrar du? Varför?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
För och nackdelar med delad och hel flytoverall?
Collapse
X
-
Nackdel med hel overall är att du blir grymt svettig om du går en bit, och kan inte reglera genom att ta av en del. En annan nackdel är att den som i mitt fall klämmer på axlarna så att jag får ont i ryggen, har redan en storlek större än normalt. En delad har nackdelen främst att om du hamnar i vattnet så rinner vattnet fort in. Annars ser jag bara fördelar med en delad, och det blir det för mig då min nuvarande är uttjänt
-
Har faktiskt inte sett någon tvådelad. Men att man blir för varm i en flytoverall kan man ju faktiskt ganska så lätt reglera genom att dra ner dragkedjan om man ska gå längre sträckor. Tips från en scoutledare: Klä dig efter flerlagersprincipen, alltså många tunna lager som har dragkedja eller knappar frampå.. Då blir du aldrig för varm.
Blir det aldrig glapp mellan byxa och jacka på en tvådelad? För det hade jag sett som en STOR nackdel i såfall.
/Team Perax, Jon Persson
http://teamperax.blogspot.com/
Kommentera
-
Bara skaffa dig en M90 Värmetröja sen kan du fiska i bara kalsonger och du håller dig varm ändå. Är väl den mest positiva sak man har med sig sen lumpartiden. Ne men flerlagersprincipen som ovan nämnt är det bästa för att kunna få den mest "normala" kroppstemperaturen. Dock är väl inte bomull att föredra närmast kroppen utan jag brukar köra med underställ. Jag får lätt adrenalin för minsta fisk och då är det inte kul om man skulle svettas ner något bomullsmaterial.
Har själv ingen flytoverall än men det blir garanterat en delad när det blir en. Vill inte se ut som en bebis på sjön
Kommentera
-
Känns som att det borde bli en glipa mellan tvådelade? Speciellt om man sitter ner, framåtlutad osv och har vinden i ryggen, som jag brukar när jag sitter i båten/pimplar på isen?
Tycker min hela overall är klockren! Drar bara ner dragkedjan om det blir för varmt när man knallar!
- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.
Kommentera
-
Nackdel med en delad borde vara när man hamnar i vattent att det blir mer vattengenomströmmning och att man blir kallare fortare.
Och det är väl det som är halva grejen med en flytoverall att man ska kunna ligga i en stund och man brukar väl använda dem när det är lite kallt i vattnet.Ola
Kommentera
-
Jag ska ut och fiska i morgon. Det tycks bli sol och ett par minusgrader på morgonen och ett par plus på dagen. Eftersom jag mest brukar fiska på sommarhalvåret, vore jag tacksam för tips vad jag ska ha under min alldeles nya flytoverall. Hur varma är de? Räcker det med långkalsonger och en långärmad undertröja?
Kommentera
-
Nu är det ju inte så att det är midjebyxa och midjejacka , byxan går högt upp och jackan är långUrsprungligen postat av PojkenMedKepsen Visa inläggKänns som att det borde bli en glipa mellan tvådelade? Speciellt om man sitter ner, framåtlutad osv och har vinden i ryggen, som jag brukar när jag sitter i båten/pimplar på isen?
Tycker min hela overall är klockren! Drar bara ner dragkedjan om det blir för varmt när man knallar!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 296 visningar