Kustbevakningen jagar oss - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kustbevakningen jagar oss

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hur kan man skriva att de jagar er när ni gör fel och dessutom upprepar det!!!???

Visst, första gången kanske ni inte visste (ingen ursäkt) men sedan? Vad tänkte ni?
    Jakten på dundergurkan

Kommentera

Nej de jagar inte er, de ser till att reglerna följs. Sen att ni fortsätter att bryta mot reglerna trots en varning är ju så urbota korkat att jag saknar ord.
      Hög fart är inte farligt, hårda stopp är dock direkt livsfarliga.
      Full fart spar tid
      http://mrjojje.blogspot.com/

Kommentera

Vem har inte tjuvfiskat ?? Jag brukar skita i att köpa fiskekort där jag vet att pengarna inte går till gäddvård utan snarare gäddslakt.
        Jag skulle aldrig acceptera att ismeta gädda mindre än 4 spön
        Jag brukar tjuvköra med elmotorn på ett vatten där man ej får fiska med motor bara använda den som transport
        Jag har trollat med fler spön än vad ett vatten tillåter
        Jag sliter även upp saxar mm trots det är lagligt att sätta dem
        Jag mörkar vatten . även för frugan
        Jag gillar att jävlas med de som tror de äger havet

Men skulle jag blivit tillsagd så skulle jag ej ha upprepat samma sak samma dag

Kommentera

Ursprungligen postat av rubik Visa inlägg
          Skyll dig själv. Regler är till för att följas, bryter du mot dem är det bara att betala böterna.

Har ni dessutom blivit varnade en gång och ändå inte lyssnar så är ni ju bara korkade.
          som jag brukar säga, regler är till för att brytas, men man får ta konsekvenserna

Kommentera

Hoppas du lär dig och följa regler framöver då. Ni bonkade säkert gösarna också. Höll dom måttet ens? Eller bryter du mot dom reglerna också?
            http://www.silverbums.com

Kommentera

Jag har fått två olika svar från KB hur lagen skall tolkas och orkar inte den debatten igen.
              En regel med fångstbegränsning i skärgården även på andr arter än gädda skulle lösa detta.

Men fy fan om folk hade varit som flera av er genom historien, då hade vi ännu varit livägda bönder hela bunten. Regler är till för följas mm BULLSHIT 80% av er kör för fort det är ett sjukt värre då folk faktiskt dör av det. Dåliga regler är till för brytas eller ändras genom att man tänker till och gör dem förnuftiga. KB´s tolkning är inte förnuftig.

Kommentera

Instämmer med det Gös-Jonas har skrivit. När inte regler är glasklara och man ändå åker dit. Är det nåt generalfel.
                Sundet vid Stavbofjärden har väl varit belamrat hur många år som helst med bottenmetare.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

reglerna är väl inte så otydliga? det råder fritt handredskapsfiske i havet, mälaren och de andra stora sjöarna. handredskap = redskap med max tio krokar som fiskas för hand. om man håller spöt i ena handen och veven i den andra har i allafall jag svårt att fiska med mer än ett handredskap åt gången.

sen fiskar jag gärna mer fler spön, eftersom trolling och ismete är mina huvudsakliga fisken. dock klassas det inte som handredskapsfiske i lagens mening. jag försöker i möjligaste mån följa de regler som finns, och återutsätter snudd på all fisk. det är inte fiskemetoden som sådan utan uttaget av fisk som påverkar bestånden...
                  http://fkbatong.blogspot.com

Kommentera

Om jag fiskar spätta i Öresund med 2 spön så är jag enligt lag en rovfiskare?
                    Jag har faktiskt aldrig reflekterat kring "regeln" om ett spö vid det fria handredskapsfisket. Men minns jag tillbaka har det här på forumet diskuterats skillnaden på handredskap och handhållet redskap.

Då är ju många av killarna på forumet som bottenmetar id på ostkusten kriminella. De använder sig av fler spön än ett som jag förstått det.

Frågan är vad som utarmar fiskebestånden mer - 3 spön på en pod eller ett helt lagligt nät lagt av en fritidsfiskare... eller jämföra med ett redskap med 10 krokar mot 3 redskap med 1 krok vardera... dessa regler är allt annat än moderna.

Men har man blivit varnad så kan man väl anpassa sig till KBs tolkning. Är man missnöjd med den tolkningen kan man ju kontakta någon sakkunnig eller någon myndighet för att få mer klarhet.
                    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2010-10-21, 14:51.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Själv bottenmetar jag sik och id med ett par spön på ostkusten och kan tycka att ett spö per man är löjeväckande i det sammanhanget när man kan ha flera kilometer kust för sig själv. Spinnfiskare täcker in betydligt mer vatten än vad jag gör om jag har ett par, tre, spön ute i vattnet.

Så länge man står för konsekvenserna av sitt handlande så ser jag inga problem med att bryta mot mer eller mindre obetydliga lagar som säkert saknar prejudikat eftersom myndigheter bör ha viktigare saker för sig än att räkna hur många spön man fiskar med.
                      [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 139 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen