Mälaren VS. Skärgården - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mälaren VS. Skärgården

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mälaren VS. Skärgården

Frågar till er som har erfarenhet av (gädd-) fiske i både mälaren och skärgården. Upplever ni ett mer lyckat fiske i skärgården eller mälaren?

Själv fiskar jag närtill uteslutande i mälaren men tog ett pass i brandalsund idag. Målet var havsöring, men när tålamodet tog slut drog jag fyra kast med jerkspöt och drog upp två gäddor...

Det resultatet kontra idel nötande utan resultat i mälaren den senaste tiden får mig att fundera över hur hårt fisketryck det är i mälaren. Är gäddfisket verkligen så otroligt mycket bättre i skärgården, eller var det bara en slump?

// Totte

En gång i tiden var skillnaden så STOR att du inte skulle tro det men idag vet jag inte längre, var själv inbiten mälarfiskare och tänkte när man hörde kamrater som fiskade skärgården vafan SÅ stor kan inte skillnaden vara, tänkte man måste testa..............
    Men det var 25 år sedan, den första gäddan jag såg vid bryggan när vi skulle ut för första gången var en best fångad i strömmingsköte som en gubbe precis kom i land med den från en roddbåt vägde 14kilo och jag tänkte detta kan inte vara sant!!
    Som sagt 25 år sedan men vi hade kul och Mälaren ja visst var det kul men nu hade vi kommit till himmelriket (och det visade sej stämma) skulle tro det inte kommer hända igen men förutsättningarna finns.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Har bara fiskat i mälaren två gånger. men med min ringa erfarenhet tycker jag att fisket är mycket bättre i mälaren. Enda gången som det känns riktigt hett i skärgårn är runt leken.

Kommentera

Jag kan lova dig att fisket är INTE bättre i skärgården. Jag fiskar rätt mycket i å runt Värtan/edsviken/vaxholm i stockholms innerskärgård. Det är så svårt å få fisk så mina fisketokiga kompisar säger vi fiskar gärna men inte där . På sista värtan Cup kom det upp 53 gäddor över 75 cm på 570 deltagare . Våra sk idoler/förebilder går fiskelösa där i från. En av mina kompisar sitter å åker 15 mil till en insjö bara för att fiska gädda för att fisket är så dåligt hemma.
        Åker man ut på mälaren fiskar en del på ekoln där får man oftast nåt även om det inte är så stort .
        Privata vatten /grunda stora tråkiga sjöar är nog bra mycket roligare. När vi talar gäddfiske

/Fredrik

Kommentera

Mälaren är inte kul denna årstid, du måste hitta speciella senhöst ställen, tvära djupbranter intill grunda vikar brukar leverera..är man ute rätt dag så...
          pripps blå -en klass för sej

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
            Jag kan lova dig att fisket är INTE bättre i skärgården. Jag fiskar rätt mycket i å runt Värtan/edsviken/vaxholm i stockholms innerskärgård. Det är så svårt å få fisk så mina fisketokiga kompisar säger vi fiskar gärna men inte där . På sista värtan Cup kom det upp 53 gäddor över 75 cm på 570 deltagare . Våra sk idoler/förebilder går fiskelösa där i från. En av mina kompisar sitter å åker 15 mil till en insjö bara för att fiska gädda för att fisket är så dåligt hemma.
            Åker man ut på mälaren fiskar en del på ekoln där får man oftast nåt även om det inte är så stort .
            Privata vatten /grunda stora tråkiga sjöar är nog bra mycket roligare. När vi talar gäddfiske

/Fredrik
            De områden i skärgården du nämner känns dock extremt utfiskade. Men visst, fisket på vissa platser i skärgården har förändrats markant på bara 10år, fisket efter gädda runt Vaxholm var tex. helt ok för bara 10-15år sedan. Har numer slutat fiska där pga. att fisket, som du även säger, blivit riktigt dåligt.
            Det finns ändå ställen i skärgården som fortfarande kan vara riktigt bra, men gäddfisket har generellt blivit klart mycket sämmre i skärgården. Man får numer "hitta sina ställen", därimellan kan det vara kusligt dött.
            Märker i samma veva en markant minskning av vitfisk i skärgården, också det på bara 10-talet år. Hade tidigare aldrig några problem att få tag i tex. mört, idag känns det riktigt svårt, iaf. i mellanskärgården och utanför det. Man undrar ibland vad rovfiskar som gäddan lever av i skärgården. Desamma gäller nog inte för Mälaren där det känns som det finns mer vitfisk och därmed bättre förutsättningar för rovfisken.
            Undersökningar visar ju även på att bestånden av tex. gädda har gått tillbaka rejällt på sina platser i Östersjön, detta tros bero på Torskens tillbakagång som därmed inte kan hålla nere bestånden av skarpsill som i sin tur tar rom och yngel från bla. gädda och abborre. Kanske tar den även yngel och rom från vitfisken kan man undra!?
            Denna obalans som Torskens tillbakagång skapat drabbar ju inte sjöar som tex. Mälaren.

Kommentera

Jämför jag de delar av Mälaren (Ekoln) och Skärgården (Vaxholm) där jag fiskat och fiskar mycket så skulle jag i alla lägen säga att Mälaren är väldigt mycket mer lättfiskad (mindre fiskad tid per fångad fisk) än skärgården. Går man bortom skärgården kring Stockholm så är läget helt annorlunda...
              ... everything else is baitfish.

Kommentera

Tidigare var det som Tamtam skriver stor skillnad på mälaren jämnfört med skärgården framför allt var gäddorna betydligt större i skärgården. Chansen till en över 10 var mycket, mycket större. Själv fiskar jag knappt gädda i skärgården längre bedömer mina gamla ställen som utfiskade. Fisket är mycket sämre. Så vad det gäller antalet gäddor finns det ingen anledning att byta från mälaren till skärgården men nackdelen med mälaren är fortfarande att det knappt finns några större gäddor där. Ytterst få över tio men många under. Nästan hopplöst vatten om man jagar storgäddan..

Kommentera

Jag får stämma in i kören då. Men det finns ställen i skärgården som levererar och ställen i mälaren där man drar nitlot. Jag fiskar för sällan för att uttala mig egentligen. Men nog fick jag fler, eller med mindre ansträngning, skapliga gäddor på kroken i skärgården "förr" i alla fall. Trycket är större nu, folk i varje vik ibland känns det som. Gäddan kanske är krokskygg nuförtiden helt enkelt.

Kommentera

Jag kan bara yttra mig om ekoln igentligen.
                    Är ute ibland upp till 6 dagar i veckan när man kan va ute efter jobbet.
                    Fisket blir bara bättre o bättre.
                    Fast o andra sidan så är man ute nästan varje dag så lär något stort hugga förr eller senare.
                    Det är mycket smått men själv har jag inte gått en tur utan fisk på 1 år

2 år sen när jag jaga min första 10+ gädda hysteriskt så landade jag en på 10.5kg 124cm spinkig madam
                    Och sen efter det så la jag om till gösfisket och puttsade PB till 6.52kg i år.

storfisk finns. man ska bara hitta dom

/Tommy
                    Senast ändrad av Team TNR; 2010-11-16, 07:21.
                    http://www.tnr-service.se/projekt-ti.../blogg-1795680 blogg för båtprojekt + så mycket som möjligt om fiske.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 453 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art