Pris skillnad!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pris skillnad!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Sociala avgifter läggs inte till i pris på en vara i sverige.... Bara så att ni vet. Sociala avgifter betalas in till skattemyndigheten tillsammans med pensionsgrundande tilläg för en anställd person. Alltså så betalas sociala avgifter ut oavsett om en vara säljs i Sverige eller i USA, förutsatt att varan är tillverkad i Sverige alltså. Har ingen aning om anställningsvilkor i USA. Men sociala acgifter har med lön till en anställd att göra och inget med varan i sig. Det jag vill påvisa är att om sociala avgifter påverkar priset till slutkund så påverkas det isnf på samma sätt vare sig här eller på andra sidan pölen.

Sen huruvida det är med skatt och moms i USA låter jag vara osagt. Men ett rimligt maxpris i sverige borde vara mellan 1100 och 1300. Det tordes helt enkelt vara så att nån mellanhand tar pröjs i moder Svea.
    http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Angående sociala avgifter. säljaren får sin lön när han säljer rullen, alltså måste dom sociala avgifterna bakas in i priset.
      En annan orsak till högre priser i sverige beror nog på att det är ett litet land. Jag har själv haft egen butik, en annan branch dock, men med ganska få sålda objekt och höga hyror samt höga skatter och sociala avgifter måste man ta bra betalt för varan. En annan sak är det personliga kunnandet och den personliga servicen, men vem vill betala för det?
      Och köpa som ovan, en båtmotor, vad händer om den går sönder? Skicka tillbaka till usa??
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ett räkneexempel kanske.
        Försäljningspris 100 kronor - moms 80 kronor kvar, -inköp 40 kronor kvar. säljer 10 styck på en timma=1000Kr
        minus moms=800 -inköp 400 kronor kvar, lön till säljaren 130 kr= 270 kvar sociala avgifter ska betals - ca 40kr 230kvar, semesterlön 12,5% = 215 kronor kvar som ska täcka lokalhyra mm mm. så av 1000 sålda kronor återstår max 215 kronor om inköpspriset är 400 kronor (40 kr styck).

Sociala avgifter tror jag är ganska unikt i sverige, hette löntagarfonder när dom infördes. Pension glömde jag dra bort.
        Senast ändrad av Guideline; 2011-04-21, 17:04.
        A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Hej jag har köpt en rarenium 2500 från italien ,en rarenium 4000 från italien ,och en rarenium 1000 från österrike med linor flät för under 5000 kr nu i vinter bara att beställa från utlandet e en sport i sig språk och alla olika betalningsformer,allt har funkat perfekt och jag har sparat pengar bara rullarna här hemma ca 10000 utan linor,skit nöjd man får bara inte va feg

Kommentera

Mina senaste två spö har jag beställt från USA. Under halva priset med allt inräknat. Dessutom bättre förpackat och snabbare leverans än vad fått av många butiker i Sverige tidigare. Dom svarade också direkt på mail-frågor. Dom butiker jag mailat frågor om från Sverige har svarat kort, inte känts proffsiga eller inte svarat överhuvudtaget...

Jag kommer iaf fortsätta köpa en stor del av min fiskeutrustning utomlands om det inte sker en förändring på den svenska marknaden...

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
              Angående sociala avgifter. säljaren får sin lön när han säljer rullen, alltså måste dom sociala avgifterna bakas in i priset.
              En annan orsak till högre priser i sverige beror nog på att det är ett litet land. Jag har själv haft egen butik, en annan branch dock, men med ganska få sålda objekt och höga hyror samt höga skatter och sociala avgifter måste man ta bra betalt för varan. En annan sak är det personliga kunnandet och den personliga servicen, men vem vill betala för det?
              Och köpa som ovan, en båtmotor, vad händer om den går sönder? Skicka tillbaka till usa??
              Det med att vi är ett litet land stämmer inte alltid. Om vi tar ambassadeur så tror jag största marknaden är USA sen Japan sen tror jag det är Australien sen är jag övertygad att Sverige kommer.
              Vi är ingen liten marknad för Abu i vilket fall!
              Det säljs garanterat fler anbassadeurer här än vad som säljs i tyskland och England fastän priserna där ibland kan närma sig hälften mot här..
              De har nog både skatter, dyra hyror och personal kostnader de också!!

Se om jag inte kan ta reda på vad skatter, sociala avgifter och moms ligger på i dessa länder så blir det lättare att jämföra..

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                Det med att vi är ett litet land stämmer inte alltid. Om vi tar ambassadeur så tror jag största marknaden är USA sen Japan sen tror jag det är Australien sen är jag övertygad att Sverige kommer.
                Vi är ingen liten marknad för Abu i vilket fall!
                Det säljs garanterat fler anbassadeurer här än vad som säljs i tyskland och England fastän priserna där ibland kan närma sig hälften mot här..
                Per capita sportfiskare säljs det nog säkert mest ambassadeur i Sverige skulle jag gissa. Ändå är dom dyrast här. Sjukt. Jag kommer hädanefter köpa så mycket jag kan från utlandet så billigt som möjligt. Att garanti skulle bli i stort sett omöjlig i många fall struntar jag i, det betydligt lägre priset är värt det. Tycker det är dags för svenska butiker/grossister att göra ändringar.

Kommentera

sorry såg inte det där med prisskillnaden men den är fortfarande stor jag köper bara typ abu, shimano och grejer som finns i Sverige eftersom går något sönder eller tappas bort så blir det lättare att handla i Sverige.

Kommentera

Bass Pro shop omsätter själva flera ggr vad som omsätts i hela Sverige på fiskeprylar varje år,så visst är vi en liten marknad,en pyttemarknad om man jämför...
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

i usa e det mesta billigt mot Sverige men England ligger fan runt husknuten och jag kollade på ett drennan tenchfloat mk4 i min lokala fiskebutik och dem skulle ha 2499:- i England 90 pund ca 900:- och frakten var ca 300 och ingen risk för moms tull mm.. alltså halva priset och då behöver jag inte ens ta bilen och köpa det utan kommer på posten.. hur kan det va sådan jävla skillnad??

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 522 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85