Vilka arter kan man plantera i egen sjö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka arter kan man plantera i egen sjö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
    Glöm gös helt och hållet. Den trivs inte i småpölar och med det lilla djupet. En liten sjö är det heller inte mycket att sätta i borre. Blir oftast bara småpinnar. Bättre att sätta ut gräskarp. Och till det den andra arten av karp, som är läderkarp, fjällkarp, spegelkarp och radkarp. Dom ser olika ut men är av samma art. Lite sarv, mört, brax, sutare och björka. Ruda och sutare har sina egna revir. Och är sjön för liten tar sutaren död på rudan. MVH Gunnar J.

Vett sjöar med max djup på 4m där gösen stor trivs. Finna bestånd där den nästan konkurerat ut gäddan.

Kommentera

Gäddjävel, som jag skrev lågt PH-värde under 3 tar död på allt. Även då borre. Sen har du fel om regnbåge. Dom lever bara högst 5 år. Så småttingarna du nämner får snabba sig på att bli stora. Och att sätta i en massa växter var väl inte det smartaste. Sjön blir nog bäst för karp, sutare, mört och annan vitfisk. Är väl bättre om sjön inte blir för övergödd av alla näringsdragande växer. Sjön var ju bara 5 meter. Och gösen får väl inte sin rätta miljö då heller.
      På sommaren kan det bli hett i ett mindre grunt vatten så att syrebrist uppstår.
      Har själv sett det med egna ögon. När till och med abborrens gälar varit alldeles ljusa. Dom hade heller inte ätit på lång tid och såg verkligen dåliga ut.
      Verkar vara önsketränkande på många här.
      Men lite realistiskt måste det nog vara.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Sjön var fem meter djup. Det är inte så bara alla gånger.

Kommentera

Vid det här laget borde det synas vilka arter som tagit chansen att dominera habitatet.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Hmm... Nu blev man ju nyfiken, har nån någon aning om hur det gick med projektet?

Kommentera

Asså en mycket viktig art vore ju Malen!

Kommentera

Gode Doktorn

Hur kan man skriva till dig via PM ?
                Du har ingen profil
                Iförsig är inlägget år o dar gammalt.

Kommentera

Hur gick projektet ?
                  Följ mig gärna på Instagram: https://www.instagram.com/fiskefokus/

Kommentera

Skaffa boken Fiskebiologi av Gunnar Svärdson där finns det tips om hur du bygger munkar (överflödesskydd) mm har för mig att det stog lite om passande arter också .

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                      Glöm gös helt och hållet. Den trivs inte i småpölar och med det lilla djupet. En liten sjö är det heller inte mycket att sätta i borre. Blir oftast bara småpinnar. Bättre att sätta ut gräskarp. Och till det den andra arten av karp, som är läderkarp, fjällkarp, spegelkarp och radkarp. Dom ser olika ut men är av samma art. Lite sarv, mört, brax, sutare och björka. Ruda och sutare har sina egna revir. Och är sjön för liten tar sutaren död på rudan. MVH Gunnar J.
                      Ger mig in i debatten och ifrågasätter ditt påstående om att gös inte trivs i grunda vatten. Om jag har rätt i att Gös är samma fisk som Walleye så bör den göra det. Fiskade en hel del Walleye i Mn, USA, för 20 år sedan. En av de bästa sjöarna var en stor grumlig sjö. Det talades om att det fanns ett hål med det imponerande djupet av 8-9 feet men de jag fiskade tillsammans med hittade bara gropar på 7 feet.
                      Däremot så var det allmänt vedertaget att Walleyen var rädd för båtar så vi kastmetade dessa med flöte från båt. Många körde med minnows som bete men jag hade störst framgång med blodiglar som är väldigt aktiva i vattnet.

Jag skulle kört på Gös för att den är så god att grilla.

Hej, Tok-Torsten
                      Hej, Tok-Torsten

It's not the kill, it's the thrill of the chase.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 455 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art