Vilka arter kan man plantera i egen sjö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka arter kan man plantera i egen sjö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Deep Diver Visa inlägg
    Jag ger mig in i denna tråden med nu eftersom jag har redan en liknande "sjö/damm" som är under utbyggnad och nystart.
    Utbyggnaden är den delen där det är 0.5m djupt, (lekplats).
    Titta gärna på min skiss på dammen. Tidigare har vi haft kräftor ihop med regnbåge. Numera finns det bara kräftor kvar. Tycker det är tråkigt med regnbåge eftersom de inte reproducerar sig.

Har läst hela tråden och fått en hel del nyttig info.

Tanken med dammen är att få den att sköta sig själv med ett fungerande ekosystem.

Funderar på att sätta i:

Kräftor - för den goda smakens skull
    Sutare - kul fisk som hjälper kräftorna att hålla borta för mycket vegetation.
    Bäckröding - anledning är främst för att jag tror den har bäst förutsättningar för att reproducera sig.
    Mört - Mat till andra och bra att ha till isfisket.
    2 gäddhonor - Vill ha lite plask bland näckrosorna och något att hålla ner mörtbeståndet.

Aborre och gös kommer jag definitivt inte sätta in. Är ganska övertygad om att efter ett tag kommer det bara att bli tusenbröder av någon arterna i hela dammen.

Vad tror ni? man skall nog vänta 1-2år innan man sätter i gäddorna.
    Extremt illa med bäckröding om det finns fungerande utlopp där eventuella yngel skulle kunna rymma, väldigt många vatten som har sabbats av invaderande bäckröding..
    Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Ursprungligen postat av Deep Diver Visa inlägg
      Funderar på att sätta i:

Kräftor - för den goda smakens skull
      Sutare - kul fisk som hjälper kräftorna att hålla borta för mycket vegetation.
      Bäckröding - anledning är främst för att jag tror den har bäst förutsättningar för att reproducera sig.
      Mört - Mat till andra och bra att ha till isfisket.
      2 gäddhonor - Vill ha lite plask bland näckrosorna och något att hålla ner mörtbeståndet.

Vad tror ni? man skall nog vänta 1-2år innan man sätter i gäddorna.
      Snygg karta och jättekul projekt men först måste jag hålla med Dalis, ingen bäckröding. Jag kan förstå ditt argument även om det kanske inte är helt sant. Öringen kan också gå till fint.

Rent regelmässigt så behöver du tillstånd för att släppa i fisken, för alla arterna! Det kanske man kan tycka är märkligt men på grund av allt som hänt så är man lite "kinkig" ang. inplanteringar. Beroende på vad som finns i din omgivning så blir det olika svårt. Finns det sutare och mört t.ex. så kan jag aldrig tänka mig att det skulle bli ett problem, inte heller gäddor. Bäckröding däremot kan bli knivigt så ansökningsmässigt gör du en vinst på att välja öring.
      När det gäller kräftorna (flod- hoppas jag verkligen) så kanske du kan få bidrag för det? Det finns stora bevarandeprojekt i de flesta län.

Vattenkemiskt: För att få kräftor att föröka sig så behövs ett bra pH, så nära sju som möjligt, sex är ett absolut minimum och räkna inte med att det ska bli en hejdundrande förökning med det värdet.
      Även mörten är känslig för lågt pH.
      Kalkning i bäcken kan vara bra som stöd. Har du finkornig kalk så ska du kalka ganska långt upp så du slipper igenslamning. Två andra bra saker att veta är alkalinitet (buffringsförmåga) samt konduktivitet (ledningsförmåga). Vill du göra dig noga så ta dessa prover också.

Ekologiskt: Det är ytterst svårt att få det som man vill men man kan komma mer eller mindre nära. Mörten föredrar rinnande vatten vid lek så det kan vara bra att de har möjlighet att gå upp några meter i bäcken (tillflödet) även om det är lite vatten som rinner där.
      Samma sak med ädelfisken där syresättningen är en viktig parameter för lyckad överlevnad.
      Har du bra vattenvärden och får kräftorna att trivas så kommer de (förmodligen) att ta hand om den mesta vegetationen, sutarna kommer att få nöja sig med bottedjur.
      Mörten och sutarna kommer att konkurrera i början av deras livscykel, någon av arterna kommer att gynnnas alternativt att båda missgynnas. Gäddan (gäddorna) kan råda bot på det genom att hålla bestånden ner. Även stor ädelfisk kan predera på småfisk men inte i samma omfattning.

Det är ett kul, spännande och svårt projekt du ger dig in på. Lycka till.

Kommentera

Sjön är konstgjord och ligger mitt i skogen. Långt ifrån andra sjöar. Jag kan garantera att ingen fisk kommer kunna lämna sjön eftersom inloppet är grävt så att det kommer från ett rör som är ca 2dm över vattenytan, tänkt att fungera som en syresättningskälla..
        Till utloppet har jag ett långt rör som går ner till botten på dammen och tömmer ut sämre vatten på botten. Detta röret är pluggat som sen är borrat fullt med 5mm hål i. Även om något yngel kommer igenom så kommer det inte att klara sig. För detta vatten rinner inte ut i någon bäck.

Tidigare har vi kalkat en hel del för att hålla ph-värdet rätt. Det verkar fungera ganska bra så detta ser jag inte som ett stort problem.

Det svåra kommer bli att få fiskarna till att föröka sig. Man kanske ska installera en hyfsad storlek på hydrofon som pumpar vatten till lekplatsen där man gör en "konstgjord" bäck. Under lektiden.
        Har inte riktigt gett upp hoppet angående bäckröding. Öring verkar vara mer kräsen när det gäller lekvatten.

En annan sak jag undrar över är djur/växtplankton. Har för mig att jag har hört att om man har mycket mört så blir vattnet i dammen väldigt brunt pga den äter växtplankton och att det då blir för mycket djurplankton. Stämmer detta? Hur ska man isåfall göra för att få en bra balans på detta? Det är ju här näringskedjan startar.

Kommentera

Jag tror så här, det enda du behöver vara "rädd" för när det gäller växtplankton är att det kanske blir för mycket av dem. Det är en grund damm som kommer att ge bra tillväxt på dem iom att den värms upp snabbt. De djurplankton som finns kommer att vara primär föda åt småfisken samt "större" mört. Nu finns det ju massor av zooplankton som du kan stoppa i och kanske får du nån typ av balans men som sagt, det är svårt!
          Ovanstående resonemang leder alltså till att det du hört inte stämmer (eller, mer korrekt, jag har aldrig hört att de betar (främst) på växtplankton)

En annan sak som jag tänkte på är skuggningen, mörten t.ex. är en fisk som överhettas vid 30 grader ungefär. En annan aspekt är att varmt vatten håller mindre syre än kallt vatten så det är lätt att få syrebrist. Det lär ju märkas rätt fort om din syresättning är tillräcklig.

Ett annat sätt att kalka på är ju att lägga det på land så det urlakas vid regn. Bra sätt om du har bra pH och vill hålla det på en jämn nivå. Det borde även få upp buffringsförmågan.

Kommentera

Har tänkt vidare kring arterna i dammen och kommit fram till att det nog kan bli nästan omöjligt att få en bra balans.
            Tänker mest på att det kommer bli alldeles för mycket mört i förhållande till den andra fisken. Eftersom gäddorna även med all sannolikhet kommer "klippa" öring/sutare/regnbåge eller vad man nu sätter in. Det vore riktigt tråkigt. För en glupsk gädda nöjer sig säkert inte med att bara äta mört.

Har som sagt tänkt om och funderar på att ha kräftor, regnbåge, öring och sutare istället.

Men frågan är egentligen om dammen kommer fungera utan någon vitfisk.

Kommentera

Det som är roligt(?) är ju att det finns så många möjliga händelser och att det är svårt att tänka igenom alla. En gädda kommer säkerligen att ta vad som bjuds och ju större den blir desto större fisk tas. Alla arter påverkar varann på ett eller annat sätt... men, kanske sarv kunde vara ett alternativ? (här har jag ingen aning... men det är ju en mycket vacker fisk... )
              Och som rovfisk abborrar som du tar tidigt på våren så du kan vara säker på att få ETT kön. Abborren blir ju inte lika stor och kommer förmodligen att nöja sig med mört.

Fungera kommer den ju att göra även utan vitfisk men kanske inte lika "bra"... men vad är "bra" i ett sånt här fall? Ditt mål är väl (antar jag) att få ett så komplett och fungerande ekosystem som möjligt och det ÄR svårt. Om du skippar vitfisken så kommer du att få ett ekosystem som fungerar men som kanske inte använder sig av alla "resurser" som finns. Det är en fråga om "kostnader"... kanske får du mycket sutare till kostnaden av färre mört, kanske får du mycket mört till kostnaden av få (eller inga?) sutare? Kanske äter gäddan upp alla bäckrödingar, kanske äter bäckrödingen upp alla mörtyngel osv osv... Spåna på.

Kommentera

En annan fråga amgående humus.
                Vattnet är redan ganska brunt och tenderar att bli brunare för varje år, tror detta beror på mer och mer humus. Vad kan man göra för att för att få bukt med detta? Vet sedan tidigare att många mindre sjöar / dammar kollapsat totalt pga för mycket humus.

Kommentera

Om du inte har ett naturligt inlopp så lär väl de flesta humuspartiklarna komma från regvatten som sköljer ner dem i dammen. Hur ser stränderna ut längs dammen? Det kan vara en bra idé att försöka plantera växter som binder det mesta, gräs, starr, olika örter, ormbunkar osv...
                  Braxengräs och andra arter på dammens botten, försök binda så mycket som möjligt med växters rötter.
                  Fisk som betar på botten kommer även de att bidra till igenslammningen då de rör upp material som sedimenterat, återigen en "kostnad"... .Men, satsa på mer växter i direkt anslutning till dammen... släpp inte i sutare direkt och avvakta lite. Jag tror det funkar.

Kommentera

Hur går det med sjön ?

Jag har en gammal damm/sjö ca 500 m från mitt hus som jag tänkt gräva ut och plantera in lite fisk ...

Det är en igenväxt gammal damm/sjö på ca 100-150 x 50-80 m som enligt dom förra ägarna va fastigheten har en sand botten under allt skräp ... (Löv och pinnar)

så jag har tänkt gräva bort det som är på botten så jag får upp sandbottnen och sedan plantera in lite ädelfisk.

Någon som vet en bra fisk man kan plantera in som kan fortplanta sig, så man inte måste plantera in ny hela tiden ?

Har hört att forell inte kan det i mindre sjöar,men öring eller bäckröding verkar kunna det .... ?

Kommentera

Ursprungligen postat av FISHERMEN Visa inlägg
                      Hur går det med sjön ?

Jag har en gammal damm/sjö ca 500 m från mitt hus som jag tänkt gräva ut och plantera in lite fisk ...

Det är en igenväxt gammal damm/sjö på ca 100-150 x 50-80 m som enligt dom förra ägarna va fastigheten har en sand botten under allt skräp ... (Löv och pinnar)

så jag har tänkt gräva bort det som är på botten så jag får upp sandbottnen och sedan plantera in lite ädelfisk.

Någon som vet en bra fisk man kan plantera in som kan fortplanta sig, så man inte måste plantera in ny hela tiden ?

Har hört att forell inte kan det i mindre sjöar,men öring eller bäckröding verkar kunna det .... ?
                      Än sålänge så har jag inte lagt i någon fisk eftersom jag har bestämt mig för att gräva ut den ytterligare lite. Men det låtar åt att det blir Öring, regnbåge, sutare, mört och kräftor. Var nere och tittade till dammen idag och såg att gräsanden som bott där ett tag precis fått 6-7 ungar vilket var mycket trevligt. Imorgon ska jag ge mig på att meta lite sutare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 455 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art