COTECH-laddare till fritidsbatteri? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

COTECH-laddare till fritidsbatteri?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
    någon?
    Nej inte farligare än andra batterier, Du ska alltid sörja för att det är god ventilation i det utrymme där batterier laddas så att ev knallgaser ventileras bort och det finns en överkokningsventil på alla batterier som ska förhindra att det smäller pga överladdning iaf.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Nej inte farligare än andra batterier, Du ska alltid sörja för att det är god ventilation i det utrymme där batterier laddas så att ev knallgaser ventileras bort och det finns en överkokningsventil på alla batterier som ska förhindra att det smäller pga överladdning iaf.
      okey.. det handlar om ett biltema batteri till elmotorn..
      men vet att det bildas knallgas av dom gamla och det kan räcka med gnistan när man tänder lampan i rummet för de ska bli otrevligt..
      så i ett rum med stängd dörr och öppet fönster skall det inte vara några problem

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
        okey.. det handlar om ett biltema batteri till elmotorn..
        men vet att det bildas knallgas av dom gamla och det kan räcka med gnistan när man tänder lampan i rummet för de ska bli otrevligt..
        så i ett rum med stängd dörr och öppet fönster skall det inte vara några problem
        Det låter som en trygg plats att ladda på, för knallgas är inte att leka med har provat under kontrolerade former hos brandkåren och det var en nyttig läxa att se vad som kan hända.

Vid samma tillfälle fick jag med egna övon se att ett normalt dricksglas (ca 2dl) med förångad bensin har samm sprängkraft som 1 kg dynamit!!
        En sån smäll totalförstör en båt i 5-6 m klassen och sänker högst sannolikt en stöärre så var aktsamma med bensinläckage då den förångas snabbt och en liten gnista eller värmekälla räcker för att få det att smälla!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
          Kolla på tradera efter ctek 25000. De brukar gå för runt 1000-1500kr. Jag köpte ett helt nytt därifrån för 4 månader sen .
          Lyssna på Leon där får du en riktigt grym laddare till ett bra pris. Laddström på 25A. Den stora fördelen är att du laddar upp ett 80 ah tudor Nautica mycket snabbare och behöver inte vara orolig för att batteriet inte hunnit laddas upp över natten om du ska ut och fiska morgonen därpå.

Själv köpte jag ett Ctek Zafir 100 för tusenlappen i butik, laddström 7 A och det tar 12h+ att ladda upp ett urladdat 80 A batteri. Kan säga att jag ångrar mig lite.

Köp nu pris på 1600:- eller buda till dig ett till lägre pris.

http://www.tradera.com/listing.mvc/i...25000&catid=-1

Två säljare med bra omdömen, vet dock ej hur det fungerar med garantier på tradera.
          Senast ändrad av gabbu; 2011-05-26, 00:12.

Kommentera

Det låter som en trygg plats att ladda på, för knallgas är inte att leka med har provat under kontrolerade former hos brandkåren och det var en nyttig läxa att se vad som kan hända.

Vid samma tillfälle fick jag med egna övon se att ett normalt dricksglas (ca 2dl) med förångad bensin har samm sprängkraft som 1 kg dynamit!!
            En sån smäll totalförstör en båt i 5-6 m klassen och sänker högst sannolikt en stöärre så var aktsamma med bensinläckage då den förångas snabbt och en liten gnista eller värmekälla räcker för att få det att smälla!!
            Rospigg du fick mig att tänka till ordentligt eftersom jag har bensintanken och startbatteriet i samma stuvutrymme om än åtskiljt med en batteribox. Kablaget går där och det är väl inte så bra kanske. Finns det några bra tips på vad man kan göra? Vill i första hand inte flytta på batteriet och koppla om alltihopa. Tacksam för hjälp

Kommentera

Vad är det jag läser? :S Har alltid laddat mitt Biltema batteri inomhus, är ett SMF marin batteri. Har nästan aldrig öppet fönster i rummet jag laddar det i, dock är alla dörrar öppna i huset och båda våningarna om det är lugnt? Men nu efter läst detta så blir man ju lite nojjig att nåt ska smälla =P

Sen en annan grej jag undrat över. På batteriet är det ju som en "blyad" del och en del som ser ut som en skruv på varje pol. Jag har alltid satt kabeln från elmotorn (är som en liten ring bara, ni vet säkert vad jag menar) på "skruven" på varje pol men undrar om det inte är bättre att skaffa batteriklämma/batterisko och fästa dem på den blyade delen istället eller spelar det ingen roll var motorn från strömmen ifrån?

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
                Kolla på tradera efter ctek 25000. De brukar gå för runt 1000-1500kr. Jag köpte ett helt nytt därifrån för 4 månader sen .
                Men då får man ingen garanti på laddaren....

Kommentera

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
                  Rospigg du fick mig att tänka till ordentligt eftersom jag har bensintanken och startbatteriet i samma stuvutrymme om än åtskiljt med en batteribox. Kablaget går där och det är väl inte så bra kanske. Finns det några bra tips på vad man kan göra? Vill i första hand inte flytta på batteriet och koppla om alltihopa. Tacksam för hjälp
                  Så ser det ut i de flesta småbåtar och om batteriet står i en egen ventilerad låda vilket det är krav på att det ska göra och tanken står i den andra delen av stuvfacket som också ska vara ventilerad så är det ingen fara!!

Det som kan bli problem är om man eftermonterar batterier och tankar i utrymmen som inte är avsedda för det och saknar ventilatiion då är risken överhängande för otrevligheter, jag har med egna ögon sett en båt som blev till splitter pga detta, tack och lov var ingen ombord när det small men av båten återstod endast småbitar :-(

Kommentera

Ursprungligen postat av Asys85 Visa inlägg
                    Vad är det jag läser? :S Har alltid laddat mitt Biltema batteri inomhus, är ett SMF marin batteri. Har nästan aldrig öppet fönster i rummet jag laddar det i, dock är alla dörrar öppna i huset och båda våningarna om det är lugnt? Men nu efter läst detta så blir man ju lite nojjig att nåt ska smälla =P

Sen en annan grej jag undrat över. På batteriet är det ju som en "blyad" del och en del som ser ut som en skruv på varje pol. Jag har alltid satt kabeln från elmotorn (är som en liten ring bara, ni vet säkert vad jag menar) på "skruven" på varje pol men undrar om det inte är bättre att skaffa batteriklämma/batterisko och fästa dem på den blyade delen istället eller spelar det ingen roll var motorn från strömmen ifrån?
                    Om Du laddar i ett stängt rum med öppet fönster och ventilerar ut gaserna den vägen eller släpper ut dem i hela huset är ingen skillnad för explosionsrisken bara Du inte har det stående i en stängt litet rum utan ventilation för då kan mängden knallgas i förhållande till luftmängden bli hög och gnistan när Du tänder taklkampan kan få det att tända till = 1 hus mindre!!

Skruvade anslutnignar på elmotorns kablar är det bästa Du kan ha, klämmor är näst bäst så ändra inte på det Du har!!

Kommentera

Om Du laddar i ett stängt rum med öppet fönster och ventilerar ut gaserna den vägen eller släpper ut dem i hela huset är ingen skillnad för explosionsrisken bara Du inte har det stående i en stängt litet rum utan ventilation för då kan mängden knallgas i förhållande till luftmängden bli hög och gnistan när Du tänder taklkampan kan få det att tända till = 1 hus mindre!!

Skruvade anslutnignar på elmotorns kablar är det bästa Du kan ha, klämmor är näst bäst så ändra inte på det Du har!!
                      Tack Rospigg. Kommer köra med öppet fönster i fortsättningen för att det ska kännas tryggare =)
                      Att notera är dock att jag inte har skruvat fast kablarna från elmotorn på nåt sätt utan bara lagt över den runda kontakten över skruven och därefter tryck på skyddet som medföljer batteriet så kablarna ska ligga på plats. Men ska kolla efter några kabelskor man skruvar fast istället då antar jag.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar
                      3 443 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29