Bottennapp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottennapp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bottennapp

Hur många drag förlorar ni per fisketur?
    Jag snittar 3-5 varje gång. Börjar misstänka att jag gör nåt fel. Framförallt jiggar, tror de kilar ner sig mellan stenar, men även andra drag blir kvar där nere. Är jag för fixerad vid att vara nära botten? Jag fiskar från land i Mälaren nära innerstan i Stockholm och får ganska bra med fisk (gädda), men börjar bli lite trött på att förlora så extremt många drag och tafsar. Har flätlina.

Prova drop-shot fiske så kommer du inte förlora så mkt jiggar o tafsar :P men ett o annat sänke kanske ryker men kör du drop shot sänken så går det ju fort o slänga på ett nytt.

Kommentera

Börja meta, betydligt billigare och inga 150spänn/drag man riskerar kasta bort

Kommentera

Tack! Kan man drop-shota gädda? Jag har tänkt på det, ska absolut prova det i veckan. 150 krs-drag kör jag bara med när jag har båt...

Kommentera

Har förlorat 3 drag än sålänge detta året, 2 nästan nya jerkbaits och ett skeddrag. Skulle slänga upp en buster jerk på isen för skojj skull o tro fan den kilar ner sig stenhårt i iskanten istället för att glida ner i vattnet... omöjligt att dra sönder is jävlen med o dum som man var drog jag av linan istället för att knyta den vid bryggan o hämta draget nästa dag andra jerkbaitet flög av vid ett overrun..

Kommentera

Jag tycker det brukar bli bättre och bättre för varje gång man fiskar på ett ställe. man lär sig var det lätt blir bottennapp som man kanske inte får upp och så vidare. Sen vill man ju ändå chansa ibland, men vet man om riskerna så...

Annars får du leta nya jaktmarker med snällare botten helt enkelt. Och jiggar är ju inte så himla dyra som tur är.

Kommentera

När jag fiskar efter gädda så blir det nästan inga sumpade drag alls, kör med rätt grov lina då. När jag jiggar så brukar det bli ett par kanske i snitt. Sist jag jiggade gick det lite sämre dock, 6st var av 2 eller 3st pga. gädda som kapade linan för mig.
              http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Ursprungligen postat av JoelBe Visa inlägg
                Hur många drag förlorar ni per fisketur?
                Jag snittar 3-5 varje gång. Börjar misstänka att jag gör nåt fel. Framförallt jiggar, tror de kilar ner sig mellan stenar, men även andra drag blir kvar där nere. Är jag för fixerad vid att vara nära botten? Jag fiskar från land i Mälaren nära innerstan i Stockholm och får ganska bra med fisk (gädda), men börjar bli lite trött på att förlora så extremt många drag och tafsar. Har flätlina.
                Förlorar jag nåt så är det pga av beteslåsen eller tafsmatrealet brister. I mitt vatten har vi gott om stockar man kan sätta sig 10 gånger per tur om man har otur . Men tack vare en hemmagjord dragräddare brukar det gå bra.

Kommentera

Har inte förlorat ett drag på många år förutom när jag vertikalade efter torsk och fastnade i ett vrak, hade inget ekolod så visste inte om det.
                  Jag väljer drag efter vattendjup, växtlighet och botten.
                  Jag slänger t.ex aldrig ut en jigg om jag vet att det är enorma stenblock osv, inte heller en djupgående jerkbait om det är maffigt med växtlighet.
                  Har tappat kanske 5 drag totalt under mina 10-12 år som fiskare och de har varit pga att jag inte använt tafs vid vatten där det funnits gädda.

Bör kanske tilläggas att jag fiskar från båt 99% av mina fisketurer.
                  -----------PB's!-----------
                  Gädda 8,7 kg
                  Harr 0,5 kg
                  Abborre 0,8 kg
                  Torsk 2,4 kg
                  Havsöring 3,5 kg
                  Näbbgädda
                  Strömming
                  Mört
                  Skrabb

Kommentera

På havsfiske finns det ibland elaka vrak som man fastnar i blixtsnabbt om man inte vevar upp en bit fort när man kommit ner, men ibland det finns fisk runt vraket och då fortsätter man fiska där och då brukar det gå åt en del pirkar och häcklor och det det kan bli ganska dyra drifter i bland över vraken, rekordet har en kompis som satte sex pirkar på raken innan han vägra släppa ner mer på det vraket.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 430 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art