Jag hoppas vi slipper dumheter som allmänna licenser och spöstraff.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fiskelicens (Fiskepolitik)
Collapse
X
-
Originally posted by P A
Varför skulle vi inte ha en licens här med ordentlig utbildning som i andra länder egentligen? Inom det mesta annat finns ju licenser. Jakt, golf, motor-racing o.s.v. Varför skulle fiske vara undantaget..
Licens? Självklart!!
Jakt med dödliga skjutvapen är i sig livsfarligt, golfbollar ivägdunkade på fel sätt är ingen lek och motorsport är i grunden att utsätta sig och sina medtävlare för enorma risker. Alla tre kräver att man utbildar användaren med hänsyn tagen till 3:e man. Att dessa tre kan jämnföras med sportfiske gör mig helt mörkrädd.
Om Ni nu har politiska ambitioner, varför ger Ni Er på några som varken syns, hörs, ställer till skada eller gör något väsen av sig och som på ett positivt och otvunget sätt medverkar till generationsöverskridande möten människor emellan.
- Skärp Er!
Kommentera
-
Jag ser något positivt i att införa licenskrav på fisket. Om det nu blir som med jaktlicens att det är någon forma av teoriprov på det hela. För många kan kostnaden kännas tung men om det gynnar fisket idag och i framtiden så kan jag tänka mig att betala en årlig avgift på ca: 500 kronor. I så fall tycker jag att det ska finnas olika ltyper av licens. Det bör exempelvis vara helt fritt att sätta sig med ett metspö vid en brygga. Kanske ska det vara olika licenser för fritidsfiske och sportfiske vad nu det skulle innebära? En dyr licens för de som lägger nät i havet för att sälja fisk också tack.
Att däremot lägga skatt på redskap tycker jag är vansinnigt. Möjligtvis en jätteavgift på nät, ryschor och liknande. Där finns det så mycket konstiga värderingar inom fisket (jag vet att inte alla har konstig inställning).
Jag tror inte att detta inlägg är så populärt här men om pengarna som inbringas blir öronmärkta till fisket kan det bli possitivt.
Kommentera
-
P A
Originally posted by UT
- Vaddå självklart med licens??
Jakt med dödliga skjutvapen är i sig livsfarligt, golfbollar ivägdunkade på fel sätt är ingen lek och motorsport är i grunden att utsätta sig och sina medtävlare för enorma risker. Alla tre kräver att man utbildar användaren med hänsyn tagen till 3:e man. Att dessa tre kan jämnföras med sportfiske gör mig helt mörkrädd.
Om Ni nu har politiska ambitioner, varför ger Ni Er på några som varken syns, hörs, ställer till skada eller gör något väsen av sig och som på ett positivt och otvunget sätt medverkar till generationsöverskridande möten människor emellan.
- Skärp Er!
"Inte ställer till skada"??? Inte för människor rent fysiskt, kanske. Men i mångt och mycket för fiskar och naturen och allemansrätten.
Det finns sk "Sportfiskare" som:
1. Bonkar fisk under minimimått och säljer svart
2. Förstör lokala yrkesfiskares fasta redskap och därmed påverkar deras levebröd.
3. Utför klantig C&R vilket medför att många fiskar dör en plågsam död. Vanligt vid t.ex Is-mete.
4. Stör fågelliv och fisklek i känsliga områden genom klantig framförande av sina båtar bl.a.
5. Skräpar ner och stör tomt och vattenägare på deras vatten
o.s.v, o.s.v i all oändlighet..
Fiske kanske inte är vådligt för människor på samma sätt som jakt med dödligt vapen. Men det ska banne mig till regler och licens och utbildning så vi kan få fortsätta att fiska överallt om än under lite andra former. och för att värna om detta kräves pengar. Och pengar får man bäst in genom licenspengar. Inte genom kostsam beskattning.
En spöskatt t.ex kommer slå hårt mot små lokala fiskebutiker på små orter med svag ekonomi, vilket i sin tur påverkar hela näringen med arbetslöshet o.s.v. i förlägningen.
Man ska ha klart för sig att fria fisket i mångt och mycket innebar en ren konfiskering av vattenägares vatten, och denna grupp människor är inte glada åt detta och inte ser något hellre än att fria fisket försvinner helt. Denna grupp är stark och om vi inte passar oss så kan vi bli av med det hela för gott i värsta fall.
Bättre då med utbildning och regler och licens och tillsynsmän m.m. så rötäggen försvinner och vi får behålla fisket så bra som möjligt.
Hur skulle du själv reagera om du äger ett vatten. Plötsligt får vem som helst rätt att vara på ditt vatten (läs din tomt) och en sommarmorgon när du sitter och fikar på bryggan, njuter av fågellivet. kanske planerar en liten fisketur själv under dagen..Och så plötsligt kommer det en fulladad fiskebåt (Eller guidebåt med olicensierad guide). Ankrar upp 50 meter ifrån dig och börjar kasta åt höger och vänster, och kanske i värsta fall för en massa oväsen. Du skulle inte bli glad. Och det är de flesta vattenägare inte heller. Så det är dags för lite ordning på torpet nu.
Ett trist exempel för några år sedan var när en båt med tre sk sportfiskare drog ner brallorna för solande tjejjer vid en udde i Trosa skärgård. Vattenägaren kokade av ilska.
Allt vi gör, gör vi mot oss själva. Och att det nu diskuteras licens beror på att folk misskött sig. Hade folk uppfört sig så hade denna debatt aldrig uppstått.
Slå åt rätt håll och tänk efter innan du slår. Sportfiskare är inga små osynliga dunungar i många fall. Exempel på detta ses hela tiden.
Jag skrev att jag inte tänkte ge mig in i debatten igen. Men ibland blir jag bara så trött på folks inställning och egoism sätt att ta allting för givet och att inte villja göra rätt för sig att jag inte kan hålla käften.
Måste dock jobba nu. Får återkomma ikväll eller i helgen.
Kommentera
-
Jaa P A, jag har visst trampat Dig på tårna vilket inte var min avsikt.
Jag bor vid vattnet och har sett allt det där Du beskriver, men tror inte för ett ögonblick att några licenser i världen skulle ha någon avgörande effekt på dem, inte heller på tjyvbonkare och klantiga C&R fiskare.
Jag tror heller inte att några licenspengar kan betala vad fiskepoliser, f'låt tillsyningsmän, kommer att kosta.
Jag tror på civilkurage från oss som inte uppskattar det vi ser.
Rötägg, hänsynslösa och okunniga brukar i allmänhet bättra sig vid uppmaning. Sen finns det redan lagar och förordningar som reglerar allt det andra och sjöpolisen kommer om man ringer.
Vi skulle likt skärgårdsstiftelen kunna upprätta en sportfiskestiftelse som bygger på frivillighet där intäckterna går tillbaka till fisket. Även samarbete med skärgårdstiftelsen vore möjligt, och de har både kvalificerade tillsyningsmän och båtar.
Kommentera
-
P A
Originally posted by UT
Jaa P A, jag har visst trampat Dig på tårna vilket inte var min avsikt.
Jag bor vid vattnet och har sett allt det där Du beskriver, men tror inte för ett ögonblick att några licenser i världen skulle ha någon avgörande effekt på dem, inte heller på tjyvbonkare och klantiga C&R fiskare.
Jag tror heller inte att några licenspengar kan betala vad fiskepoliser, f'låt tillsyningsmän, kommer att kosta.
Jag tror på civilkurage från oss som inte uppskattar det vi ser.
Rötägg, hänsynslösa och okunniga brukar i allmänhet bättra sig vid uppmaning. Sen finns det redan lagar och förordningar som reglerar allt det andra och sjöpolisen kommer om man ringer.
Vi skulle likt skärgårdsstiftelen kunna upprätta en sportfiskestiftelse som bygger på frivillighet där intäckterna går tillbaka till fisket. Även samarbete med skärgårdstiftelsen vore möjligt, och de har både kvalificerade tillsyningsmän och båtar.
Håller med. Något måste göras. men över alltsammans skull en licens med ordentlig utbildning stävja det värsta. Det tror jag i alla fall.
*Åter till jobbet*
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
|
22 svar
3 443 visningar
0 gillar