Problemet för er som säger "fiskeavgift/spöskatt - aldrig i livet" är att det finns en vattenägarlobby att hantera. Fritt handredskapsfiske i östersjön och de fem största sjöarna är inte av gud givet eller en del av allemansrätten. Det är en särskild lag från 1986 (eller var det 1985?) som "gav" alla "rätten" att fiska fritt där med handredskap. Vattenägarna har ännu inte accepterat detta och gör vad de kan för att upphäva lagen, alternativt begränsa dess verkningar. Med visst fog kan jag tycka i vissa fall. Därför behövs motåtgärder. Jag, liksom PA, vill ju fortsätta fiska i de fria vattnen även framöver, men för att möta krav på förbud så kan vissa inskränkningar i friheten behövas. Jag vet inte om en licens, typ körkort, verkligen är rätt idé men en årlig fiskeavgift tycker jag är helt på sin plats. Spöskatten är inte bra för handlarna men kanske bra ur ett rättviseperspektiv eftersom den som fiskar mycket, och sannolikt handlar mycket, kommer att få betala mer. Om spöskatten är mycket begränsad, kanske 0,5 % eller liknande, kan den även kombineras med en årlig fiskeavgift/licens. Poängen med en årlig avgift är bla. att det är lättare för en tillsynsman att sätta stopp för en fulfiskare genom att kräva uppvisande av licens. Då slipper man bevisproblem med vad denne verkligen gjorde (bonkade lekfisk, tog upp fisk under måttet osv.)
Vidare kan fiskelicensen kombineras med undantag för småbarnens bryggmete (för att slippa argument om "mörtskatt").
Vidare kan fiskelicensen kombineras med undantag för småbarnens bryggmete (för att slippa argument om "mörtskatt").
Kommentera