Du värkar ha helt rätt i det om man kollar lite närmre en vad jag gjorde, och det värkar ingå företag som berkley och Penn också... undrar vilket land dom hör hemma i ????
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Not made in sweden anymore
Collapse
X
-
Nä jag jämställer inte USA med lågkostnadsländen. men "USA och övriga". "Övriga" som i övriga elektroniktillverkande länder. Finns inte så många i världen som tillverkar elektronikkomponenter.Ursprungligen postat av Sg Visa inläggEricson monterar sina telefoner i Sverige.
Apple monterar visst sina telefoner i Kina. Vart stämmer inte påståendet
?
Ang felen på mina eriksson (gäller dock inte bara dom utan i princip alla mobiler jag haft genom åren) så är väl svaret omöjligt att säga. Jag vet ju inte om konstruktionen är dålig eller om den är bra men dåligt producerad. Jag vet bara resultatet.
Intressant detalj att du klämmer in USA i listan bland länder du tror att Ericssons komponenter urpsrungligen är från för övrigt och sen skriver "och liknande" precis som att de länderna som nämns precis innan är av samma liga
Ska du jämföra västvärlden och asien kanske du inte borde räkna med USA bland de asiatiska länderna
Jag menar att komponenter i Iphone och Ericsson kommer mest troligt från samma ställen. Det som skiljer dem är konstruktionen som kommer från Sverige resp USA. Och monteringsort som ändå näst intill är helautomatiserad Så det var ingen bra jämförelse mellan Väst och Kina.
"Apple monterar visst sina telefoner i Kina. Vart stämmer inte påståendet
?" Men jag har inte ifrågasatt detta ?
Senast ändrad av Slaktmasken; 2011-08-11, 14:22.Regel nr1:
Har man inte släppt styret har man inte ramlat.
Kommentera
-
mm, klart som företag att de inte kan sälja prylar där priserna känns tagna ur det blå för de inte följer en normal logisk trappa som vi konsumenter är van att se.Ursprungligen postat av Sg Visa inläggEn ren gissning från min sida är att man inte vill sära prisklasserna för mkt på rullar inom samma modell. Tänk också på att det i ett företag inte nödvändigtvis är alla produkter som genererar vinst. Många produkter håller upp andra produkter som ger mindre inkomst/minus.
Eg ville jag bara väcka tanken. Jag tycker man skall vara lite kritisk trots allt.
Det har du rätt i, olika marginaler. Att de går minus tror jag dock är att ta i. Men rent principiellt rätt.Ursprungligen postat av Sg Visa inläggI detta fallet, de kanske inte tjänar lika mkt per rulle monterad i Sverige, utan tjänar mer på den från kina men vi som köper dom ska inte behöva känna att vi pröjsar mer för en mindre rulle då det vore konstigt jämfört med allt annat här i världen där storlekar ändrar priset.
Kommentera
-
Precis, det är inte alltid internkostnader som styr prissättningen . Det är mest troligt konkurrenternas prissättning på liknade rullar som styr prissättning.Ursprungligen postat av Sg Visa inläggEn ren gissning från min sida är att man inte vill sära prisklasserna för mkt på rullar inom samma modell. Tänk också på att det i ett företag inte nödvändigtvis är alla produkter som genererar vinst. Många produkter håller upp andra produkter som ger mindre inkomst/minus.
I detta fallet, de kanske inte tjänar lika mkt per rulle monterad i Sverige, utan tjänar mer på den från kina men vi som köper dom ska inte behöva känna att vi pröjsar mer för en mindre rulle då det vore konstigt jämfört med allt annat här i världen där storlekar ändrar priset.Regel nr1:
Kommentera
-
Men det kanske inte är så långt bortUrsprungligen postat av Slaktmasken Visa inläggNä jag jämställer inte USA med lågkostnadsländen. .... .....
http://blog.tmcnet.com/call-center-c...pportunity.asp
Kommentera
-
Skulle ärligt talat inte bli det minsta förvånad om ABU hade flera produkter de gick minus på!Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inläggDet har du rätt i, olika marginaler. Att de går minus tror jag dock är att ta i. Men rent principiellt rätt.
Finns många brancher som idag har stenhård konkurrens, där den starkaste (den med mest pengar) överlever.
Nu är det inte lika extremt som hemelektronikbranchen, men kolla gärna på den som den ser ut idag. Det är rätt läskigt.
Idag går alla stora hemelektronikskedjor i förlust, en aktör driver medvetet priserna och marginalerna åt detta hållet för att de vet att de överlever längre än de andra. Nu senast rök ju On Off, tror inte det dröjer länge innan fler ryker. Expert nästa gång tror jag.
Vi konsumenter som inte har inblick i inköpssiffror osv tycker kanske att det är självklart att man går vinst när man säljer en LCD för 20 000 men det är inte så enkelt med ekonomi. Allt ska gå ihop och inom ett företag är det grymt mkt mer kostnader än bara inköpssiffror+moms.
Om jag inte minns fel sa min distriktsäljare till mig hos ABU under min första visning av Svängstafabriken att monteringsmaskinerna går tills de stupar. De repareras inte längre då de är så galet gamla. Det finns ingen mening med det så att säga och de tillverkas ju givetvis inte längre heller. Det tror jag också är en del av anledningen till att viss produktion idag är på annan ort. Inte bara kinamodellerna utan även Revoserien som görs i Korea. Svängsta har helt enkelt inte maskinerna till att montera och tillverka lågprofilare.
Det jag vill få fram med detta luddiga inlägg är väl just att företagsomstruktureringar kan ha väldigt många olika anledningar.
Kommentera
-
Ok, jag skall inte säga emot då jag inte vet. Men jag tror inte att det är så pressat.Ursprungligen postat av Sg Visa inläggSkulle ärligt talat inte bli det minsta förvånad om ABU hade flera produkter de gick minus på!
Finns många brancher som idag har stenhård konkurrens, där den starkaste (den med mest pengar) överlever.
Men nu nämner du återförsäljare och inte tillverkare.Ursprungligen postat av Sg Visa inläggNu är det inte lika extremt som hemelektronikbranchen, men kolla gärna på den som den ser ut idag. Det är rätt läskigt.
Idag går alla stora hemelektronikskedjor i förlust, en aktör driver medvetet priserna och marginalerna åt detta hållet för att de vet att de överlever längre än de andra. Nu senast rök ju On Off, tror inte det dröjer länge innan fler ryker. Expert nästa gång tror jag.
Vi konsumenter som inte har inblick i inköpssiffror osv tycker kanske att det är självklart att man går vinst när man säljer en LCD för 20 000 men det är inte så enkelt med ekonomi. Allt ska gå ihop och inom ett företag är det grymt mkt mer kostnader än bara inköpssiffror+moms.
Intressant. Kan mycket väl vara så att det är billigare att lägga tillverkning mot att skaffa/renovera maskiner. Det låer iof också väldigt kortsiktigt.Ursprungligen postat av Sg Visa inläggOm jag inte minns fel sa min distriktsäljare till mig hos ABU under min första visning av Svängstafabriken att monteringsmaskinerna går tills de stupar. De repareras inte längre då de är så galet gamla. Det finns ingen mening med det så att säga och de tillverkas ju givetvis inte längre heller. Det tror jag också är en del av anledningen till att viss produktion idag är på annan ort. Inte bara kinamodellerna utan även Revoserien som görs i Korea. Svängsta har helt enkelt inte maskinerna till att montera och tillverka lågprofilare.
Det jag vill få fram med detta luddiga inlägg är väl just att företagsomstruktureringar kan ha väldigt många olika anledningar.
Intressanta synpunkter överlag tycker jag.
Kommentera
-
Så där är det för mitt företag också, vissa maskiner ( speciella symaskiner ) är så sjukt gamla att dom inte går att reparera längre med reservdelar, så när dom har nått sin kritiska punkt är det kört. Detta har ett företag i USA utnyttjat så dom har tömt marknaden på alla dessa maskiner i världen så bara dom kan tillverka detta material.Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inläggIntressant. Kan mycket väl vara så att det är billigare att lägga tillverkning mot att skaffa/renovera maskiner. Det låer iof också väldigt kortsiktigt.
Kommentera
-
En maskininvestering i Kina kostar förmodligen lika mycket. Om man inte hittar någon som redan har liknande maskiner i drift. Kanske som tillverkar åt konkurrerande företag.Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
Intressant. Kan mycket väl vara så att det är billigare att lägga tillverkning mot att skaffa/renovera maskiner. Det låer iof också väldigt kortsiktigt.
Annars så är industrimaskiner och material lika dyrt var man än är i världen.
En sak som ingen nämnt hittills är att det är mycket lättare att köpa produkter än att tillverka själv.
Om man jämför med att man sourcar komponenter från låglöneländer vs egen tillverkning
Ju mindre egen tillverkning man har desto enklare att driva företaget.
Mindre administration. Lättare att få bra överblick över kostnader. Behöver inte bry sig om personalfrågor. Behöver inte säga upp folk eller nyanställa beroende på efterfrågan.
Man kan reagera mycket fortare på svängningar.
När man tar beslutet så gör man en kalkyl. Man jämför egen tillverkningskostnad med offerter från diverse tillverkare. Om man då som ekonomer gör, skiter i oförutsedda kostnader, eller bara är dålig på att föreställa sig de problem och extrakostnader detta kan medföra, så har man svart på vitt om det är lönsamt eller inte att flytta ut tillverkning.
Det är ganska svårt kalkylera "åt andra hållet" Alltså om man vill plocka hem tillverkning så är det mycket svårare att uppskatta egna tillverkningskostnader.Regel nr1:
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 121 visningar