..ehh ABU ägs väl inte av Normark..Jarden Group äger däremot ABU..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Not made in sweden anymore
Collapse
X
-
Nix, ABU är en del av Pure Fishing-koncernen tillsammans med Berkley, Penn, Mitchell, Stren, Fenwick, Shakespeare, mfl varumärken. Normark är ju bla generalagent för Shimano och Rapala (även ägare?), vilket är andra mycket stora varumärken.Ursprungligen postat av DetSenaste Visa inläggSen förövrigt så ägs ABU av Normark idag, så det är nog mer fråga om deras girighet som världens största säljare av diverse naturlevnads-atteraljer..
Edit: och Pure Fishing ägs i sin tur av Jarden Group, som Hippo nämnde.
Kommentera
-
Jag håller med dig det är tråkigt.Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inläggJo du har rätt, de är billigare och har varit väldigt mycket billigare. Något som eg inte berör tråden men som man ändå kan fundera på
1) Prylar är utvecklade här men ganska mycket kopieras i Kina så snart har ABU (tex) kopior ute på marknanden med samma prestanda.
Detta är ett problem många större företag brottas med.
2) De skall fraktas, först på båt sedan med lokalt på lastbil. Detta utgör en allt större kostnad då oljepriserna och miljöavgifter stiger. Antagligen något som kommer bli ännu dyrare i framtiden.
3) Kvalitetskontroll, de är välkänt att man kräver mer kontroll vid tillverkning utomlands. Detta löser man genom att ha en person som på plats som kontrollerar eller så får någon/några helt enkelt sätta sig på ett plan ned och utföra det. ytterligare en kostnad.
4) De flesta Kinesiska företag kräver betalning omgående. Då man fraktar på båt och med det avstånd vi har till Kina kan det betyda att företag få ligga ute på med pengar i 1-2 månader i värsta fall. Detta stoppar upp kassaflöden som om man jämför med att ha 30 dagars credit här (som är normalt) givetvis blir en kostnad.
5) Valutaosäkerhet. De flesta Kinesiska företag kräver betalning i dollar, dvs ett företag blir exponerat mot både rörelser i dollar och euro om de säljer sina produkter i euro.
6) Kinesiska löner stiger också
7) Tullkostnader
8) Kinesiska valutan stiger
I snabbare takt än man tror så äts deras försprång upp och då måste man flytta produktionen igen, eller åter igen få sämre marginaler. Då hade man lika gärna kunnat lägga pengarna på att optimera på hemma plan, automatisering och effektivisering samt kunnande finns ju här och förhoppningsvis kommer det fortsätta att finnas här.
Tex så läste jag en rapport tidigare i år att Mexico redan nu är billigare inom vissa områden. (för USA att låta tillverka i)
Vart vill jag komma med detta? Jag vet inte exakt... Men det är roligt att spekulera i vad som kommer hända.
Men det du har nämt i dina punkter, är redan medräknat när man tar ett sånt beslut.
Jobbar själv på ett företag där vi har flyttat en stor del av produktion utomlands i Europa. Vi vet att det blir dyrare fraktkostnader, man får flyga ofta utomlands för att kontrollera produktion. Men vi får en så grym marginal att det är en promille utav vad det skulle kosta oss att tillverka det i Sverige.
Du glömde att dom svenska lönerna stiger också.
Samt att när vi pratar cash flow, så kan vi korta ner leveranstider till kund och slippa binda upp stora kapital i ett lager.
Hmm detta var ett meningslöst inlägg från min sida
men det finns ju alltid olika infallsvinklar på hur man ser saker.
Men jag håller med dig, det är tråkigt att mycket av våra produkter hamnar utomlands för tillverkning
Kommentera
-
Om jag inte missminner mig var det väl ungefär det som hände med kvaliteten (och därmed ryktet) för ABU's haspelrullar när dessa började tillverkas i Asien på 80-talet. Dvs, kvaliteten sjönk avsevärt, och ryktet sjönk som en sten. Förvisso så tillverkas väl alla ABU's lågprofilsmultirullar i Kina/Asien och dessa (iaf Revo-serien) får väl anses ha ett gott rykte i både Sverige och Amerikat.Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inläggKlart det är business. Men ett företag som ABU gissar jag lever mycket på det rykte de byggt upp. Det kan raseras fort. Kina är inte så mycket billgare än vad alla tror.
Inte om man köper motsvarande kvalite. Men visst fiskare bryr väl sig inte om kvalite. Rulle är ju typiskt något man köper en per säsong för....
Med andra ord innebär inte en asiatisk produktion automatiskt sämre kvalitet, men kan mycket väl göra det.
Kommentera
-
Har den första amban från 50-talet helt original, håller fortfarande trots många år av misshandel i saltvatten.
De enda skavankerna är lite loppor i kromen eller vad det är.
Edit: Jag har köpt 2 rullar 5000 storlek de senaste åren, står ju iaf made in sweden på dem.-----------PB's!-----------
Gädda 8,7 kg
Harr 0,5 kg
Abborre 0,8 kg
Torsk 2,4 kg
Havsöring 3,5 kg
Näbbgädda
Strömming
Mört
Skrabb
Kommentera
-
Det var någon som skrev att det var 1000ggr billigare i Kina. Det är en myt
Givetvis beror det helt på vilken produkt man pratar om. Är det en detalj som måste hålla bilindustrins kvalitetsnivå är det ofta dyrare att plocka från Kina. Är det Flygindustri skulle det vara mycket dyrare att köpa från Kina.
Enkla saker som plastmuggar. kläder och skräpleksaker speciellt om det mycket manuellt arbete så är det däremot fortfarande mycket billigare.
En fiskerulle gissar jag tillverkningskostnaden bara är marginellt billigare att tillverka i Kina. Och den kommer INTE att hålla lika jämn standard som en tillverkad i Europa. Dels för att t ex ytbehandligar och material kommer att vara Kinesiska. Skulle man använda samma material skulle den vara dyrare att ta från Kina.
Däremot är det många som är villiga att sänka kvalitetsnivån för att få det billigare. Men på samma villkor skulle det ha varit billig även i Europa
Av de företag som sourcade från Kina i början när det var som billigast har det visat sig att räknat på totalkostnad så var det ca 1 av 3 som tjänade på beslutet.
2 av 3 förlorade alltså. Ofta på grund av oförutsedda kostnader som t ex reklamationer, leveransförseningar. många leverantörsbyten mm.
Det är väldigt dyra att upptäcka problemen när en container med detaljerna anländer i Sverige, och det dessutom är 6 månaders produktion på väg på båt.
Idag har företagen lärt sig lite bättre att man måste i stort sett sitta och hålla den i handen och kontrollera allt från malmbrytningen till färdig detalj. Och lära/tvinga dem att införa kvalitetssytem som är så omständiga att det går åt flerdubbelt med personal för att uträtta samma jobb. Och man överskattar inte Kinesisk arbetskapacitet på samma sätt längre.
Trots detta är det många som tjänar på att köpa från Kina. Men det är mycket arbete som ligger bakom för att få det att fungera bra
Och JA det finns många Kinesiska företag som bara blir duktigare. Men de är inte lika billiga längre.
Det finns många förteag nu som har tillverkning i Kina där det produceras bra grejor.
Men man ska inte tro att när man betalar 50kr för ett kullager att man får samma sak som ett SKF-lager för 250
Själv har jag ledsnat på skräp och köper antingen bra grejor eller inte alls. Är så trött på cyklar som rostar inom ett år eller kapsågar som glappar och hela plastväxellådan rasar på efter några timmar. Jag mår mycket bättre av att köpa riktiga grejor. Har börjat uppskatta kvallitet mer och mer.Senast ändrad av Slaktmasken; 2011-08-10, 18:41.Regel nr1:
Har man inte släppt styret har man inte ramlat.
Kommentera
-
Finns massor med rullar som fortfarande görs i sverige. Svaret på frågan varför man tillverkar en del utomlands är väl självklart. Det kostar för mkt annars/vinsten blir för låg.Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inläggTjena,
först inlägget på FS.
Iaf, jag fiskade mycket för en sådär 15-20 år sedan. Intresset har vaknat liv och planen är att försöka fånga en gädda på 10+ kg.
Ung och dum som man var så (och i behov av pengar) så sålde jag den utrustningen jag hade då.
Började titta och läsa om den välkända gamla hederliga ABU amba-rullen, tänkte jag skulle skaffa mig en ny.
Jag upptäcker nu att de inte längre görs i Sverige, utan i Kina. Måste erkänna att jag blev väldigt besviken. Om jag förstått det rätt så görs inte en enda modell av 7000 storleken i Sverige längre.
Även om kvalitén är densamma (vilket jag själv inte tor tills jag motbevisas, men det är inte det som det här inlägget handlar om) så känns det som jag måste ställa frågan, varför? Varför tillverka dem där?
Går det inte att få lönsamhet annars eller är det girighet som styr?
Jag skulle med glädje betala lite extra för att få en gjord här. Så nu letar jag istället efter begagnade rullar.
Tycker ni att det låter galet eller vad tycker ni andra?
Vi ska vara glada över att vissa rullar fortfarande monteras i svängsta överhuvudtaget.
Kommentera
-
Nej inte alls meningslöst. Intressant tycker jag. Jag tror att problemet var man tog beslutet att flytta produktionen utan att ha gjort den analysen tidigare. Görs den idag och man får ett positivt resultat är det klart mycket bättre. Tror många företag insåg de dolda kostanderna efter hand. Som även nämns av Slaktmasken i ett senare inlägg.Ursprungligen postat av grilja Visa inläggJag håller med dig det är tråkigt.
Men det du har nämt i dina punkter, är redan medräknat när man tar ett sånt beslut.
Jobbar själv på ett företag där vi har flyttat en stor del av produktion utomlands i Europa. Vi vet att det blir dyrare fraktkostnader, man får flyga ofta utomlands för att kontrollera produktion. Men vi får en så grym marginal att det är en promille utav vad det skulle kosta oss att tillverka det i Sverige.
Du glömde att dom svenska lönerna stiger också.
Samt att när vi pratar cash flow, så kan vi korta ner leveranstider till kund och slippa binda upp stora kapital i ett lager.
Hmm detta var ett meningslöst inlägg från min sida
men det finns ju alltid olika infallsvinklar på hur man ser saker.
Men jag håller med dig, det är tråkigt att mycket av våra produkter hamnar utomlands för tillverkning
Sen är det väl beroende på vad man tillverkar för produkt.
Kommentera
-
Hej, tack för intressanta synpunkter. Du nämner några saker jag själv hade tänkt få ur migUrsprungligen postat av Slaktmasken Visa inläggDet var någon som skrev att det var 1000ggr billigare i Kina. Det är en myt
Givetvis beror det helt på vilken produkt man pratar om. Är det en detalj som måste hålla bilindustrins kvalitetsnivå är det ofta dyrare att plocka från Kina. Är det Flygindustri skulle det vara mycket dyrare att köpa från Kina.
Enkla saker som plastmuggar. kläder och skräpleksaker speciellt om det mycket manuellt arbete så är det däremot fortfarande mycket billigare.
En fiskerulle gissar jag tillverkningskostnaden bara är marginellt billigare att tillverka i Kina. Och den kommer INTE att hålla lika jämn standard som en tillverkad i Europa. Dels för att t ex ytbehandligar och material kommer att vara Kinesiska. Skulle man använda samma material skulle den vara dyrare att ta från Kina.
Däremot är det många som är villiga att sänka kvalitetsnivån för att få det billigare. Men på samma villkor skulle det ha varit billig även i Europa
Av de företag som sourcade från Kina i början när det var som billigast har det visat sig att räknat på totalkostnad så var det ca 1 av 3 som tjänade på beslutet.
2 av 3 förlorade alltså. Ofta på grund av oförutsedda kostnader som t ex reklamationer, leveransförseningar. många leverantörsbyten mm.
Det är väldigt dyra att upptäcka problemen när en container med detaljerna anländer i Sverige, och det dessutom är 6 månaders produktion på väg på båt.
Idag har företagen lärt sig lite bättre att man måste i stort sett sitta och hålla den i handen och kontrollera allt från malmbrytningen till färdig detalj. Och lära/tvinga dem att införa kvalitetssytem som är så omständiga att det går åt flerdubbelt med personal för att uträtta samma jobb. Och man överskattar inte Kinesisk arbetskapacitet på samma sätt längre.
Trots detta är det många som tjänar på att köpa från Kina. Men det är mycket arbete som ligger bakom för att få det att fungera bra
Och JA det finns många Kinesiska företag som bara blir duktigare. Men de är inte lika billiga längre.
Det finns många förteag nu som har tillverkning i Kina där det produceras bra grejor.
Men man ska inte tro att när man betalar 50kr för ett kullager att man får samma sak som ett SKF-lager för 250
Själv har jag ledsnat på skräp och köper antingen bra grejor eller inte alls. Är så trött på cyklar som rostar inom ett år eller kapsågar som glappar och hela plastväxellådan rasar på efter några timmar. Jag mår mycket bättre av att köpa riktiga grejor. Har börjat uppskatta kvallitet mer och mer.
Jag har också gott in på grejor med mer kvalite.
Om jag får spåna vidare ytterligare så tror jag att framtiden kommer att inbära mer produkter som är närproducerat. Kina kommer lyckas med sin plan att gå över till att konsumera allt mer. Billiga länder runt om Kina kommer förse dem med allt mer produkter. Europa kommer att få mer produkter från lågkostnadsländer i närheten. Och USA kommer handla mer ifrån Mexico.
Anledning till att jag tog upp den här tråden från börjar är (inser jag nu) inte att jag frågar mig varför de flyttar tillverkning, utan jag vill nog bara uttrycka min besvikelse. Jag har allt för dålig erfarenhet av diverse maskiner tillverkade i lågkostnadsländer.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 015 visningar