Är det inte lite "regnbågsstyle" på karpfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det inte lite "regnbågsstyle" på karpfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är det inte lite "regnbågsstyle" på karpfiske?

Ja ni läste rätt.
    Jag med många med mig tycker att karpfiske, som i mina ögon alltid har framstått som ett lika fint fiske som alla andra, är samma sak som att fiske odlad regnbåge. För egentligen är regnbågen en ganska fin fisk och den kämpar bra. Men sen den kom till Europa och den började odlas på olika lokaler över hala landet och satts ut i rent sportfiskesyfte har den fått ett ryckte om sig att vara en riktig pelletsgris som nappar på allt och som bara sprider sjukdommar om/när den rymmer. Och lite samma sak tycker jag gäller för karp(dock inte biten om sjukdomsspridning) men många verkar inte ha tänkt så än. För visst är det så att karpen sätts ut bara för att kunna fiskas på, på många ställen och ibland spenderar de nästan mer tid på land än i vattnet. Jag vet flera karpar som har varit uppe ett 25-tal gånger (i många fall bara för att den har gått upp x gram och är därmed nytt rekord) och då tycker inte jag iallafall att det känns rätt längre. Är det verkligen rätt att ta in en främmande art i landet bara för att några fiskare ska få ett böjt spö och sträckt lina?

Efter att ha läst detta förstår jag om många blir arga men jag säger inte att det är så här, detta är bara min åsikt och jag hoppas på seriösa svar på vad ni tycker om detta.
    http://linusfiskeblogg.blogspot.com/ - Min fiskeblogg!!

Håller helt med fiskarlinus men det gäller inte bara Karp, tycker det blir lite löjligt med alla namngivna broilers från småvatten gödda med enorma mängder mäsk. Vart går gränsen? en liten damm på tomten, stort akvarium med namnskylt och massor av mat?? överdrivet ja men inte mycket.

Kommentera

Denna diskussion kommer alltid upp - flera gånger om året. Jag hoppas att jag kommer med några tankar som är konstruktiva.

Först och främst: "each to his own"... alla gillar vi olika saker.

Sedan så är det främst personer som inte fiskar karp som tycker att fiskarna är lättfångade... Det räcker att fiska seriöst (eller öseriöst för den delen) efter denna art för att inse att karpen inte nappar särskilt frekvent. Inte ens i små dammar.

"Främmande art"... det stämmer men det är ju gösen också. Ska vi kämpa mot utsättningar av gös? Både gösen och karpen är gamla bekantskaper i vårt land och är väletablerade i många vattensystem.

I Sverige äter vi inte karp. Den är dessutom dyr vid utsättningar (oftast ganska stora individer) så det är ju inte så konstigt att det är C&R-krav i så gott som alla karpvatten.

Denna typ av diskussion brukar urarta med påhopp på de som fiskar karp (med 3 spön), de som trollar (med kanske 8-10 spön), de som ismetar (med 4 eller fler spön)... till slut kommer alltid kommentaren att mete inte är sport. Den riktiga sporten består i att med artificiella beten få fisken att hugga. Då är vi inne på snobbism...

Mitt tips: köp ett splitcanespö, en gammal flugrulle, tweedkavaj, införskaffa en hatt a la Sherlock Holmes, börja att röka pipa och för guds skull: fiska ENBART med torrfluga. Allt annat är inte sportfiske!
      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2011-09-06, 22:31. Anledning: felstavning
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Sir Fish-a-lot jag gillar ditt tips!
        Har personligen inte något problem med att vissa arter ej är naturliga i landet, har ej heller några tvivel om att många metare är grymt skickliga sportfiskare.
        Det är vissa "rekordfiskar" jag hänger upp mej på, som jag skrev, namngivna och år efter år fullproppade med mäsk, och fångade gång efter gång efter gång.
        Var går gränsen??? inget man blir imponerad av snarare lite skrattretande. Har inget att göra med att vi gillar olika saker, man är extremt noga i vissa fall när det gäller rekordfiskar samtidigt som man tycker dessa uppgödda broilers är helt ok.
        Senast ändrad av Stratos; 2011-09-06, 12:57.

Kommentera

Jag håller med om att det inte är särskilt upphetsande när samma fisk har 4 platser på årsbästalistan, men vad är alternativet?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
            Denna typ av diskussion brukar urarta med påhopp på de som fiskar karp (med 3 spön), de som trollar (med kanske 8-10 spön), de som ismetar (med 4 eller fler spön)... till slut kommer alltid kommentaren att mete inte är sport. Den riktiga sporten består i att med artificiella beten få fisken att hugga. Då är vi inne på snobbism...
            Bra skrivet!

Äldre fiskare tycker ofta att C&R är låtsasfiske. Varför dra upp fisken om du inte ska äta den? Folk har olika smak och tycken, vilket är tur för annars hade vi haft 9 miljoner svenskar som inkräktat i våra lugna och fina sjöar.

Jag tycker själv att trolling med en massa spö är ett låtsas fiske för folk som är för bekväma för att fiska ordentligt. Jag tycker också att nappindikator till karpfiske på natten är fusk, och gillar inte hur folk sover och krokar fisk samtidigt. Det är att likna med nätfångst enligt mig.
            Men jag är en minoritet i havet av fiskare, och där av får jag respektera de som använder sig av dessa metoder.

Kommentera

Ursprungligen postat av Stratos Visa inlägg
              Sir Fish-a-lot jag gillar ditt tips!
              Har personligen inte något problem med att vissa arter ej är naturliga i landet, har ej heller några tvivel om att många metare är grymt skickliga sportfiskare.
              Det är vissa "rekordfiskar" jag hänger upp mej på, som jag skrev, namngivna och år efter år fullproppade med mäsk, och fångade gång efter gång efter gång.
              Var går gränsen??? inget man blir imponerad av snarare lite skrattretande. Har inget att göra med att vi gillar olika saker, man är extremt noga i vissa fall när det gäller rekordfiskar samtidigt som man tycker dessa uppgödda broilers är helt ok.
              Mitt inlägg handlade kanske inte riktigt om sakfrågan. Jag tycker det häftigaste är stora individer - oavsett metod (förutsatt att det rör sig om någon form av sportfiske). För mig personligen är det mer tillfredsställande att få stora fiskar i lite otippade vatten än att nöta där alla tidigare nött. Men jag tackar inte nej till en stor fisk från ett "broilervatten" (om jag kommer att besöka ett).
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Mitt inlägg handlade kanske inte riktigt om sakfrågan. Jag tycker det häftigaste är stora individer - oavsett metod (förutsatt att det rör sig om någon form av sportfiske). För mig personligen är det mer tillfredsställande att få stora fiskar i lite otippade vatten än att nöta där alla tidigare nött. Men jag tackar inte nej till en stor fisk från ett "broilervatten" (om jag kommer att besöka ett).
                Bra skrivet!! :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Ridderstedt Visa inlägg
                  Jag tycker också att nappindikator till karpfiske på natten är fusk, och gillar inte hur folk sover och krokar fisk samtidigt.
                  Att kroka fisk i sömnen är inte fusk, det min vän är en konst!
                  http://www.Teamoptimus.net

Kommentera

Ursprungligen postat av indy Visa inlägg
                    Att kroka fisk i sömnen är inte fusk, det min vän är en konst!
                    Ja nu när du säger det så förstår jag hur dumt det lät. Haha.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 452 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art