Är det inte lite "regnbågsstyle" på karpfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det inte lite "regnbågsstyle" på karpfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Att fiska karp i en "stor" sjö med relativt litet bestånd som sattes ut för 20-30 år sen kan inte gemföras med rengbågsfiske tycker jag iaf. Men visst att sitta i en damm med samma karpar som bara "gödas" kanske inte e samma sak. Om man fiskar rengbåge i "vilt" bestånd kan inte gemföras med harasjömåla iheller för den delen eller? Det är vad jag tycker iaf =)
    Slaaack Liiiines!!!

Kommentera

Ja... Att avgöra vad som är äkta fiske är inte det lättaste - diskussionen är lika het som den, huruvida choklad eller lakrits är det bästa godiset. Jag fiskar uteslutande för mitt eget nöje och tillfredställelse. Eftersom jag vill kunna fånga så många arter som möjligt har jag också fått lära mig många metoder. Jag tror på fiske efter principen: Rätt metod för rätt fisk. Det innebär att jag fiskar karp med larm på natten, senaste passet fick jag en fisk, på en hel helg. Just därför ser jag inte en bättre metod. Möjligen ett jerkbete med feta 3:0 krokar, som i hög fart jerkas hem. Detta dock mina vänner är inte sportfiske eftersom det strider mot Sportfiskarnas etiska regler.

Och här kommer jag tillbaka till början av mitt inlägg. Summan av kardemumman, kryddan sammantaget. Så länge jag använder och fiskar med en metod som Sportfiskarna som organisation står bakom, så länge jag köper fiskekort där det behövs, och så länge jag följer lokala bestämmelser, så sysslar jag med det genuint äkta sportfisket. Om fisken så är en omega-3-uppfödd fetgädda, en karp med degmage, en svältfödd norrländsk harr, en pelletsstinn förrymd båge, eller bara en fantastisk fisk, så gör det mig ingenting. Hamnade den i mitt vågnät så använde jag rätt metod för rätt fisk och segern smakar mumma. Skulle någon hävda motsatsen så står jag fast vid att jag inte gillar lakrits.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sebring Visa inlägg
        Skulle någon hävda motsatsen så står jag fast vid att jag inte gillar lakrits.
        Du har fel, lakrits är definitivt bättre än choklad.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          [...]

Mitt tips: köp ett splitcanespö, en gammal flugrulle, tweedkavaj, införskaffa en hatt a la Sherlock Holmes, börja att röka pipa och för guds skull: fiska ENBART med torrfluga. Allt annat är inte sportfiske!
          Du glömde att det skall vara endast UPPSTRÖMS torrfluga

Kommentera

Ursprungligen postat av Hejan Visa inlägg
            Du glömde att det skall vara endast UPPSTRÖMS torrfluga
            Du har så rätt så... Tack för rättelsen, jag vill ju inte bidra till att sprida anarki inom "det enda sanna sportfisket"...
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag tycker att det beror på hur vattnet är, tex Rögle Dammar är ju helt onaturliga, där fisken uppgöds på olika sorters mäsk och boilies.

Kommentera

ett dilemma egentligen....hmm....en sak är i alla fall säker, chokladen skall vara nästan lika mörk som lakritsen om den skall ha nån chans...
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                  Mitt tips: köp ett splitcanespö, en gammal flugrulle, tweedkavaj, införskaffa en hatt a la Sherlock Holmes, börja att röka pipa och för guds skull: fiska ENBART med torrfluga. Allt annat är inte sportfiske!
                  Klockrent! Känns faktiskt som att flera tänker så, tyvärr. Men jag håller med om att pelletsgödda fiskar, vilken art det än må vara, inte känns lika "imponerande". Tycker jag i alla fall
                  --AXL, DUFF, SLASH, STEVEN, IZZY-- IN MEMORY OF GUNS N' ROSES!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                  22 svar
                  3 443 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Nextline  
                  Startad av geson, 2010-08-05, 15:29