Privat vatten!? Otrevlig gubbe körde bort oss. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Privat vatten!? Otrevlig gubbe körde bort oss.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Angående det fria kustfisket och i dom fem största sjöarna. Då är det handredskapsfiske som är tillåtet.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Jag tror att vi bör informera oss lite mer innan vi gör massa antaganden.
      Det är vår skyldighet som sportfiskare att veta vilka vatten är det tillåtet att fiska och inte fiskerättshavarens skyldighet att skylta att det är privat eller enskilt vatten.
      Dessutom, det står klart och tydligt på fiskekortet att vattnet i frågan inte ingår i FVO. Vad är det frågan om?
      Häls /A
      Senast ändrad av tonyex; 2011-10-26, 11:10.

Kommentera

@axe - Nu är det du väljer att nämna som liknelser lite överdrivet kan jag tycka. Ser det mer som att jag brukar få köra i båda färdriktningarna på dom flesta vägar. Men om en väg är enkelriktad så brukar det vara en skylt som påpekar det. Det gör att jag slipper göra ett enkelt misstag och missförstånd kan undvikas mellan trafikanter.

Trådskaparen ville bevisligen inte bryta mot fiskrätten och medgav sitt misstag och bad om ursäkt. Folk här verkar jämställa det med att råna en bank.
        #OneFly
        http://vimeo.com/onefly
        http://facebook.com/oneflytorulethemall

Kommentera

Sorry Markus !

Menade inte att skuldbelägga, ville bara dra på lite för att få nått genomslag, men du fattade vinken. Jag menar inte att det är ett stort brott. det är helt förlåtligt. Men som Pelle sa i sitt inlägg och även Tonyex mfl samt jag att:

1. folk bryr sig inte om skyltar
          2. Det är lite orimligt att den som äger måste informera den som inte äger
          3. Det borde väl vara självklart för alla att det är min skyldighet att kolla upp vad jag får INNAN jag gör nått.

Eller har jag fel ? ?

Javisst fan jag ska ju inte ens vara i sånna här trådar

OBS! redigerar detta inlägg istället för nytt:

TACK Markus. du har inte heller fel i det du säger. Som valigt förstår vi varann.
          Senast ändrad av Exxet; 2011-10-24, 11:26.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

1. Svarar jag B, majoriteten av befolkningen bryr sig faktiskt om skyltar och följer deras innebörd. Lite tro och hopp om mänskligheten får man allt ha.

2. Säger inte att det är ett måste eller en skyldighet, men om det skulle bespara markägaren från att behöva åka ut och skälla så kanske det vore en god ide. Inte mist för markägarens skull.

3. Självklart, men man kan alltid begå ett oskyldigt misstag. Råkade ställa mig i en vik för ett tagsen som jag senare såg hade en ljusblå rand runt stranden. Hade tidigare inte observerat det in broschyren även om jag alltid kollar upp sånt innan jag åker ut. Har inte varit där sedan dess.

Men summan av kardemumman är att du _inte_ har fel i sak.

Edit:

Känns som om vad lagen säger är avklarat vilket gör att vidare diskussion "borde" handla om vad som kan göras för att undvika liknande situationer.
            Senast ändrad av mcuz; 2011-10-24, 11:34. Anledning: la till en note
            #OneFly
            http://vimeo.com/onefly
            http://facebook.com/oneflytorulethemall

Kommentera

En sak mark-ägare skall undvika är att skriva fiske förbjudet på en skylt och inte lägga till bilden som visar en fiskare och ett sträck över, kommunen här jag bor har sådana skyltar i parker m.m.

Det händer att folk står 2 meter från skylten och metar gräsätare och abborre utan att bry sig och när någon påtalar fiske-förbudet försöker dom se ut som frågetecken och svara på något konstigt språk och försäkra vederbörande om att dom inte förstår Svenska

Kommentera

ojoj, ni har det ändå bra med fritt spinnfiske längs kusten och stora sjöarna. här på Åland är ALLT vatten privat. dessutom är vattnet uppdelat så att efter ibland endast 10-50 meter byter vattnet ägare. här finns det många "tjurgubbar"´tro mig, det har man allt upplevt i sina tjuvfiskedagar. för tyvärr är det ju så att mest och störst fisk finns på såna vatten, och inte på fiskekortsvatten. men en ordentlig avhyvvling kan man väl ta, inga problem! det är ju bara att vara ödmjuk och åka därifrån.

glömde en sak, fisken som finns på ett privat vatten borde ju tillhöra vattnets ägare inom den ytan?
                men så fort den simmar ut från det vattnet byter den ägare då?
                Senast ändrad av boman1979; 2011-10-24, 14:59.

Kommentera

Det är en fiskares skyldighet att innan fisket kolla hur det är med fiskekort/fiskerätt.
                  Det finns tre*fyra sjöar i sverige där det inte krävs fikekort/fiskerätt.
                  I resterande sjöar och vattendrag krävs fiskekort/fiskerätt.

Om du vill använda någons fiskerätt så måste den personen skriftligen överlåts fiskerätten till dig, detta ska sedan sändas till länsstyrelsen.

Kommentera

Ursprungligen postat av boman1979 Visa inlägg
                    ojoj, ni har det ändå bra med fritt spinnfiske längs kusten och stora sjöarna. här på Åland är ALLT vatten privat. dessutom är vattnet uppdelat så att efter ibland endast 10-50 meter byter vattnet ägare. här finns det många "tjurgubbar"´tro mig, det har man allt upplevt i sina tjuvfiskedagar. för tyvärr är det ju så att mest och störst fisk finns på såna vatten, och inte på fiskekortsvatten. men en ordentlig avhyvvling kan man väl ta, inga problem! det är ju bara att vara ödmjuk och åka därifrån.

glömde en sak, fisken som finns på ett privat vatten borde ju tillhöra vattnets ägare inom den ytan?
                    men så fort den simmar ut från det vattnet byter den ägare då?
                    TACK för dina ord Boman, Ja visst har vi det bra. Tyvärr inser inte alla det här i Sverige. Jag är själv uppvuxen i ett förhållande som ditt. Så trotts att jag predikar rätt och fel så va enda möjligheten att spinnfiska i min ungdom va att tjuvfiska. pga, att inga markägare sålde fiskekort ute i skärgården. Nu vare inget stort problem dom flesta accepterade fiskande ungdomar med spön, blev bara bortkörd 1 gång under alla år.

Tog upp detta i tråden om nätfiskaren som alla ville ha bort. Sa då att lite tacksamhet att vi trotts allt fått fritt fiske, men blev bara hånad av nån plattskalle med personlighetsproblem som mena att de va inte mer än rätt och undrade vilket århundrade jag kom ifrån. Många tar saker så förgivet, det vi har idag kan snart va borta om markägare börjar bedriva lobby i frågan, kanske gå till EU och hävda äganderätten. Vi är trotts allt ganska ensamma om allemansrätt och fritt fiske. Synd om det inte vårdas.

Det jag ändå måste undra över är att man tog av den lilla skärgårdsbonden denna rätt till vattnet men lät den lilla bonden vid insjön behålla den ? ? ? ? Vad är rättvisan i det, Nämnde det också i nätfisketråden men alla krävde rätten i havet samt bort med nätfiskaren som hade rätten samt att man självklart betalade sina fiskekort i insjön, UTAN att ha krav på att vattenägaren där skulle sluta med nät ? ? ?

Vissa sportfiskehuliganer tänker sämre än min katt ibland.

(Nu ska vi se vilka som tar åt sig)

Jo så är det Boman, gäddan byter plötsligt ägare
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Nej nu jävlar axe! :P

Nej men visst är det väl bra som vi har det, grejen som jag har tolkat det med tråden är ju hur rätt personerna ifråga reagerade, jag drog väl något om att skylta iofs, men har man problem med tjuvfiske, kanske det är så att folk inte vet att vattnet är privat ägt, synd bara att folk som kanske gör ett misstag helt oskyldigt blir utskällda alternativ tillfälligt av med utrustning och rättegång bara för att andra klappträn gör fel,

Visst kan jag se att folk kan tycka det onödigt att behöva skylta då infon för det mesta infinnes på fiskekortet/tillhörande karta eller att dom får information när dom köper kortet, men missas det så är det ju lätt att det blir ett misstag,

Om då dom som väl läser skyltar och följer dem tänker" Jaha det är privatägt från och med skylten, alltså får jag inte fiska där" Det skulle ju kunna vara ett alternativ för dom som äger vatten och har problem med folk som tjuvfiskar, tycker det är rätt att kunna köra bort folk som återkommer flera gånger med grova ord och hot, men gör man ett litet misstag så är det ju synd att ägaren kanske tänker " Nej nu jävlar är dom tillbaka igen!" och den som felat blir rädd över hur ägaren reagerar/känner sig hotad.

Det där med ägande rätt på fisk tycker jag är konstigt, visst tar folk upp fisk på ditt vatten kan jag se att du äger den, men om den bara simmar omkring mellan 5 olika vatten t.ex. så tycker jag att det är en fri fis. (äga en fisk som kan simma flera kilometer?)

Jag menar om bondens ko traskar över till villa ägarens tomt äger ju inte villa ägaren kon sen:P

Nu är det mest mina åsikter bara, drog ett redigt ologiskt exempel men bara för att stärka mina åsikter :P
                      Senast ändrad av Guest; 2011-10-24, 16:40. Anledning: Grovt stavfel

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 464 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art