Privat vatten!? Otrevlig gubbe körde bort oss. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Privat vatten!? Otrevlig gubbe körde bort oss.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
    Det där med ägande rätt på fisk tycker jag är konstigt, visst tar folk upp fisk på ditt vatten kan jag se att du äger den, men om den bara simmar omkring mellan 5 olika vatten t.ex. så tycker jag att det är en fri fis. (äga en fisk som kan simma flera kilometer?)
    Jag menar om bondens ko traskar över till villa ägarens tomt äger ju inte villa ägaren kon sen:P
    Nu är det mest mina åsikter bara, drog ett redigt ologiskt exempel men bara för att stärka mina åsikter :P
    Ingen har ju ägande rätten på en fisk som kan simma runt i olika vattenområde däremot har personen rätten att ta upp fisken inom sina vatten.
    När man har rätten att gorma och svära på folk som gör intrång är ju inte så enkelt att man skall vänta till andra gången. Har du ganska stora områden och många som överträder dina gränser så är det inte intressant om det är första eller andra gången för den som överträder, men det kanske är 200:e gången ägaren måste säga ifrån och är man inte intresserad av vilken gång det är. Så egentligen är det nog inte sura griniga gubbar från början utan det är något som skapats av folk som inte bryr sig i mitt eller ditt, för hade dom gjort det så hade man inte överträdit.

Att säga att man inte visste är den absolut sämsta och dåligaste ursäkt som finns, om du kommer till ett nytt vatten fråga dig själv gäller mitt kort här eller är det fritt, kan du med 100% svara ja har du tagit reda på allt och det lär inte bli problem. Om du inte jan svara ja på dina frågor fiska inte där förrän du tagit reda på om det är ok. För chansar du kan du inte säga att du inte visste för du hade ju en föraning att det kunde vara fel att fiska där.

Har du 1km sträcka som skall skyltas rå räkna lågt med 5000.- - 10000.- för bra skyltning varav troligen hälften kommer att vandaliseras inom ett år. Vem skall stå för den kostnaden.
    Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
    Nu även blog på gylta.blogspot.com
    Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Jag tycker inte det finns anledning för markägaren att tramsa med skyltar som säger att det är hans vatten! Det är självklart upp till fiskaren att kolla upp, dessutom vet man ju inte om fiskarna ifråga visste om att det var privat vatten, och bara ville testa om det gick att komma undan med tjuvfisket?? Jag hade inte låtit några andra fiskare fiska på mitt vatten om jag hade haft något!

//Surgubbe

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
        Jag hade inte låtit några andra fiskare fiska på mitt vatten om jag hade haft något!
        Där ser vi lite olika på saker och ting. Inget emot folk som fiskar på våra marker så länge som dom meddelat det innan, samt kör c&r så vi blir fler som kan plocka upp gäddorna. Tillåter tom folk att låna båten som vi lagt i sjön. Bara roligt med sportfiskare och har dom tagit sig tid att hitta ut till sjön och varit vänliga nog att höra av sig är jag gärna trevlig tillbaka. Blivit utbjuden på både det ena och det andra av tacksamma fiskare....

Kommentera

Nej det med skyltar blir ju tyvärr lite omständigt, men om det privata vattnet ligger precis i ett allmänt vatten eller är sammankopplade av en stor (märk väl STOR) kanal, så kanske man tror att man befinner sig på samma vatten, då är man ju 100% säker på att man får fiska där men ack så är det ej.

Det finns här omkring(kan dock vara någon annanstans i en annan kommun i närheten) finns det en sjö som ägdes av en gubbe, sen när han dog fick sönerna det, å dom kommer inte överens så dom har delat på sjön inte på bredden (det är en avlång sjö) utan på längden, Svärfar var där å fiska för en 20 år sedan kanske å då sa inte ena brodern något om att sjön delades av den andra brodern, så inte tänkte väl svärfar på det ?
          Så han traska runt sjön å kasta lite, satta sig i botten, då hade han sån tur att det kom en båt som kunde hjälpa honom (eller inte) det visade sig vara den andra brodern å han gorma å skrek å kapa linan för han.

Dessutom så när privat personer som säljer fiskekort alltså sådana som är lite, careface över det hela, dom säger ingenting om vilka vatten som är privata eller inte, fick mitt kort och en karta med fiskevatten, 4 tjärn existerar inte längre typ å 2 stycken är ut arrenderade....

Så hur gör man då egentligen? du får en karta som säger att det är okej att fiska där, men det är egentligen utarrenderat?

Kommentera

Nej nu jävlar SimpZen, måste jag svara med samma medicin

När du uttrycker dig sådär välformulerat så kan jag bara hålla med dig. I sanningen är allt en gråskala, vad flera av oss äldre påtalar är den raka skrivna sanningen, den enda man utan problem kan hävda gäller eller uppmana andra att följa.

Sen är det i vardagen en gråskala, något däremellan, upp till person och var man är och hur man känner området. ortsbo har oftast lättare att förhandla än utsocknes.

Jag är kanske inte den som bör uttala mig i den här frågan.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
              Om det i fastigheten ingår en del av en sjö eller där finns en egen sjö, så får ägaren också betala fastighetsskatt för den delen eller den sjön. En del fastighetsägare ser fiskevattnet som en möjlighet att tjäna en slant på, andra vill inte ha besväret med att hålla på med fiskekort och låter allmänheten fiska där ändå eller så totalförbjuder de utomstående från att fiska där.
              Fiskerättsägaren - det kan vara fastighetsägaren eller någon han upplåtit fiskerätten till - eller hans utsedda ombud har all rätt att beslagta fiskredskapen från den som fiskar olovandes eller med icke tillåtna redskap. Redskapen ska överlämnas till polis och samtidigt ska anmälan om brottet göras. Det besväret gör sig kanske inte fastighetsägaren och låter saken bero efter att ha inlett kontakten med den olovandes fiskande lite lagom hotfullt för att skrämma bort vederbörande. Nästa gång kanske han tar sig tiden att göra anmälan, så bara för att man slapp undan med en utskällning första gången är det inte säkert att det går på samma vis nästa gång.

Den här gubben är förmodligen en som inte vill ha andra fiskare där så därför försöker han skapa ett rykte om sig att vara vaksam och besvärlig samt hoppas att ryktet blir avskräckande nog.

Den enda som kan beslagta utrustning är den som har bemyndighet från länstyrelsen eller polisen, ingen annan får göra detta, då är det egenmäktigt förfarande.
              Ett bemyndigande från länstyrelsen skall kunna styrkas med ett papper från länsyrelsen som talar om han/hon har rätt att ta utrustningen i beslag i det berörda vattnet, samt legimation.
              Alltså har han ínte tillstånd att utrustningen i beslag så han måste tillkalla polis eller någon som rätt papper.
              Vad som gäller rätten att fiska i ensklit vatten, så måste man inhämta tillstånd från vatten/fiskerättsinnehavaren. Detta kan ske genom att köpa fiskekort eller inhämta annat tillstånd som muntligt eller skriftligt tillstånd finns inte detta så är det bara låta bli att fiska i deras vatten, som sagt så kan detta bli dyrt upp mot 5000 kr i böter samt utrustningen i beslag och där kan även båten inräknas för den användes i fisket.
              Fisketillsyningsmannen behöver ingen utbildning för att bli godkänd som tillsyningsman bara man klarar provet och sen kan man bli godkänd av länstyrelsen som fisketillsyningsman över ett visst vatten. Visst det är lättare att klara provet efter utbildningen som brukar vara på en dag och provskrivningen på sammma dag.
              Tumlaren
              trolling är livet

Kommentera

Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
                Den enda som kan beslagta utrustning är den som har bemyndighet från länstyrelsen eller polisen, ingen annan får göra detta, då är det egenmäktigt förfarande.
                Sorry, men det stämmer inte. Kolla hela tråden.

Kommentera

Tack för alla svar, både dom som håller med och inte.

Mitt störta mål när man är ute och fiskar i vikar etc är situationer som denna.
                  Kollar oftast upp vatten man är osäker på. Men denna gång blev det inte så, då jag sett flera fiskare där inne och aldrig hört att det ska vara några problem. Kort sagt, ett ärligt misstag. Jag står för att jag gjorde det.

Jag har fortfarande inte fått reda på vem som äger vattnet.
                  En urusel fiskedag klår vilken bra arbetsdag som helst.

Kommentera

Ursprungligen postat av chang-yoon Visa inlägg
                    Rent generellt gäller (47 § Fiskelagen).

Noterbart är väl att även om en person inte är tillsyningsman får denne beslagta utrustning i vissa fall. Tvärtom mot vad vissa här i tråden har skrivit.
                    Sen finns det även domslut på att om beslgtagningen inte polisanmäls gör denne sig skyldig till egenmäktigt förfogande.
                    Domslut:RH 2000:67
                    Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
                    Ett bemyndigande från länstyrelsen skall kunna styrkas med ett papper från länsyrelsen som talar om han/hon har rätt att ta utrustningen i beslag i det berörda vattnet, samt legimation.
                    Alltså har han ínte tillstånd att utrustningen i beslag så han måste tillkalla polis eller någon som rätt papper.
                    Vad som gäller rätten att fiska i ensklit vatten, så måste man inhämta tillstånd från vatten/fiskerättsinnehavaren. Detta kan ske genom att köpa fiskekort eller inhämta annat tillstånd som muntligt eller skriftligt tillstånd finns inte detta så är det bara låta bli att fiska i deras vatten, som sagt så kan detta bli dyrt upp mot 5000 kr i böter samt utrustningen i beslag och där kan även båten inräknas för den användes i fisket.
                    Fisketillsyningsmannen behöver ingen utbildning för att bli godkänd som tillsyningsman bara man klarar provet och sen kan man bli godkänd av länstyrelsen som fisketillsyningsman över ett visst vatten. Visst det är lättare att klara provet efter utbildningen som brukar vara på en dag och provskrivningen på sammma dag.
                    Tumlaren
                    Lagfrågan är redan utredd, Tumlaren. Se länk i inlägget ovan av chang-yoon (inlägg #35 i denna tråd). Under vissa omständigheter kan visst fiskerättsinnehavaren beslagta fiskeutrustning, oavsett om han är utbildad tillsynsman eller ej.

Kommentera

Har för mig sedan tidigare trådar att Tumlaren är fisketillsyningsman, isåfall måste jag säga att det blivit en miss i utbildningen för i mitt kompendium står precis så som det hänvisas till i inlägg 35 i denna tråd. Du behöver varken tjänstetecken eller förordnande från länstyrelsen när det gäller att göra beslag när någon kränkt din enskilda fiskerätt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 461 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art