Flytväst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flytväst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Finns ingen ursäkt till att inte ha flytväst. Själv kör jag med en baltic argus auto. Det är friviligt att ha flytväst i min båt, men jag brukar påpeka att dom får klara sig själva om det går åt helvete.
    Har vart med om att överge båten på grund av kolision med annan båt, va skönt att ha flytväst då kan jag säga.

Och minst lika svettigt att sitta och titta på en spegelblank ytan innan mina kamrater lykats komma up.

/// Mikko

Kommentera

Jag antar att man som jag måste ha varit nära en olycka för att fatta. Numera inser jag att det inte kan bortförklaras med att man är simkunnig eller att man alltid fiskar med kompis.

Denna gången klarade jag mig undan med en rejäl lårkaka, ett blått knä och några stukade fingrar. Ser faktiskt ut som om jag har två knäskålar på vänster ben!

Kommentera

Det är lag på hjälm vid Mc och mopedåkning, förstår faktiskt inte varför det inte är lag på flytväst. Jag är uppväxt 30 meter från vattnet och när jag var yngre använde jag sällan flytväst. Nu är jag äldre och möjligtvis lite smartare. När jag var tre år ramlade jag i vattnet vid bryggan när min pappa var uppe och klippte gräset. Hade han inte sett mig i ögonvrån så hade jag drunknat. När jag är ute och fiskar är det sällan någon som ser mig, allra minst min pappa. Ett slag i huvudet så är det kört.
        www.stampelures.se

Kommentera

Även jag har en Baltic 150 winner auto och köpet var främst en smidig väst som kunde följa med även vid landfiske. Ofta är jag själv ute både i båt och från land och det är en väldigt billig försäkring.

Att förlita sig på gamla sim-meriter från tonåren etc som många gör hjälper inte så mycket. Få klarar inte ens klädsim eller livräddning 25 meter och ännu mindre i vatten kring 10 grader.

Som säsongen ser ut nu är kylan största boven och det är väldigt korta tider i vattet innan man får kramp och tappar kordinationsförmågan.

Är man ute mycket så rekommenderar jag helt klart att man nån gång göra simövning när vattnet är kring eller under 10 grader. Gärna att man komplementerar med att försöka få tillbaka värme efter med torra kläder etc. Även om det är utanför en bastu är det en väldigt stor fördel att bara veta hur kroppen reagerar.

Kommentera

Jag har alltid fiskat utan flytväst, tills nu.. Köpte också en baltic, men med manuell utlösning.
            Den kommer jag att använda vid alla turer från och med nu, känns inte att man har den på!

Kommentera

Jag fiskar oftast ensam och använder aldrig flytväst... Ingen bra kombo direkt... Jag ska nog faktiskt ta och fixa en flytväst nu innan det händer någonting!

Tack för att du tog upp ämnet och delade med dig av din "nära vatten upplevelse"

Kommentera

Har lyckligtvis aldrig varit med om några läskigheter ute på sjön (peppar peppar), men kör alltid med min uppblåsbara Baltic (den svarta automatiska). Otroligt smidig sak: tar lite plats i packningen och märks knappt när man man har på den (dessutom är den lilla extra värme den ger över axlarna ofta välkommet). Rekommenderas varmt till alla båtfiskare!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                14 svar
                3 126 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg uditsen
                av uditsen