Fritidsfisket i Sverige - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fritidsfisket i Sverige

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fritidsfisket i Sverige

Tja!

Jag och några kompisar ska skriva en motion, alltså ett förlsag som förhoppningsvis har möjlighet att gå till riksdagen. Det ska handla om frititdsfisket så det är väl lämpligt att starta en tråd här.

Jag tycker det skulle vara bra med någon åtgärd som förbättrar fisket i den svenska skärgården. Det kan exempelvis vara att det ska göras mer för att skydda speciellt viktiga platser för ekosystemen i skärgården som fungerar ungefär som barnkamrare för diverse fiskarter som gädda abborre och gös med mera. Förbjuda nät på dessa platser och använda ryssja istället så man kan släppa tillbaka bifångster och endast ta upp det man behöver vilket bara är ett exempel.

Har ni några förslag på något som borde ändras på som ger möjlighet till förbättrat sport- och fritidsfiske?

Fredningstider för både gädda och havsöringen kan nog vara ett bra ämne att ta upp. Nu vet jag inte hur det ser ut i Sverige med fredning för gäddan, men i exempelvis vissa stater i USA har dom fredningstider för herr Lucius och med gott resultat.

Kommentera

Ett tips du kan ta med gällande stockholms skärgård; Införa en helt fredad testzon. Inget sportfiske, inga nät, inga skarvöar osv.
      Skulle vara otroligt intressant och jämföra mot andra zoner sen.
      http://www.silverbums.com

Kommentera

Detta är ett mycket bra initiativ

Men det finns lite hakar i fritt fiske
        Enligt vattenägarna så har dom blivit bestulna på sitt vatten
        Vattenägarna tycker följande: Fritt fiske = Inget ansvar = Ingen Kontroll = Ingen långsiktigthet = Ingen fisk
        Vilket har gett tråkigt resultat i vissa fall.
        Här har vattenägarna vissa poäng.

Men min personliga uppfattning och upplever sedan flertal år, där jag fiskat o fiskar är

Det finns 4 kattegorier fiskare
        Markägarn står för 2
        1. yrkesfiskarn
        2. "söndagsfiskarn/veckoslutsfiskarn

Sportfiskarn för 2
        1. sportfiskare
        2. rovfiskare/tjuvfiskare

Jag anser, för och forsatt kunna ha en levande landsbyggd o vatten så måste följande bort, båda 2 orna

Söndagsfiskarna beror på vattenägarn
        En söndagsfiskare är en nätfiskare som hyr vatten av vattenägarn "vattenägarns chans å få in någon krona på sitt vatten"
        Vattenägarn kan hyra ut till upp till 20 st, dessa lägger ut 5-10 nät var, det är snart kanske 100 nät, där yrkesfiskarn kanske la 10
        Söndagsfiskarna lägger nät i lekvikar för gädda, all lekfisk försvinner, lägger nät där gös o abborre leker.
        Har sett detta så många gånger själv, har sett redskap som legat i från isen kom till isen försvann.
        Vet att vissa dragit upp 200 kg gös på ett ilägg av nät där gösen leker, bara o räkna själv många kg detta blir på 3-4 veckor när fisken leker
        Vad görs med fisken? "kanske säljs svart" vad vet jag, har bara svårt att tro att man kan äta 1000 kg gös på ett år, husbehovsfiske?

Sen har vi dom som förstör, seriösa sportfiskarnas rykte, som bara blir fler o fler, rovfiskarna.
        Har sett dessa komma mer o mer, mest på gösen
        Dom kommer o fiskar i dagar, dyngnet runt nästan, dom tar upp all fisk dom får, vittjar näten och förstör
        Dessa kan säkert ta upp ett antal 100 kg gös på ett besök, dom bor i sina bilar/tält
        Vilket innebär att dom inte förvara fisken utan säljer den till någon
        Likaså finns det fritidsfiskare som har samma betende
        Likaså stuguthyrare som acepterar att inte gästerna tar hänsyn till regler.
        För så plockade man bär, nu är det mer lönsamt att fiska upp fisken ur sjön o sälja den svart.

Kontentan av detta är att det är inte bara Sportfiskarns fel att det snart är ett dött hav.

Det fria fisket kommer troligtvis aldrig försvinna, vi kan bara hoppas på att det blir någon sorts avgift
        för oss sportfiskare, som går tillbaka till vattenägarna, självklart mot en motprestation av vattenägare.
        Hur man löser detta vet jag ej, men det vore synd om pengarna försvann i adiministration

Jag som seriös sportfiskare skulle inte ha några problem att betala för långsiktighet, men ej för fiskekort om vi inte får bort problemen först.
        det hjälper inte och sätta i fisk, om vi håller på så här.

Dags att vakna nu Vattenägare varför inte göra det minst onda, o göra det bästa av det.

Och vi sportfiskare skall se till att dessa tjuv, oseriösa sport/fritids o tjuvfiskare fiskare försvinner
        genom att det blir fler tillsyningsmän och informationen kommer fram till dom som inte kan fiskereglerna.
        Som borde bli hårdare, begränsa uttaget av fisk ännu mer "helst till 0" för sportfiskare

För tyvärr så är vi spöfiskare i många vattenägare o yrkesfiskarens ögon likvärdiga fast vi seriösa månar om natur o vatten
        Har pratat med många vattenägare, som inte förstår hur en sportfiskare funkar, att man släpper tillbaka fisken efter att man kanske vägt o fotat den.
        Det är ju mat i deras ögon, dom har ju alltid fiskat o jagat för maten, så vi har varit dåliga på den informationen.
        Och därför också dåligt rykte hos många.

Tycker att det är dags vi skall förstå varandra
        Det skall vara som förr i tiden, yrkesfiskaren som säljer fisken, och kan försörja sig
        Han måste finnas kvar, annars blir det ännu mer uttag ur våra vatten, med folk som skall tjäna pengar på att sälja fisk
        O vi sportfiskare glädjas åt möjlighet vi fått, och se till att bevara till de våra i framtiden

Tror att vi skulle kunna öka beståndet rejält med dessa "enkla" åtgärder och förhoppningsvis mer förståelse för varandra.

Självklart måste något göras åt skarv och säl, dessa är en stor bidragande orsak till att det är helt fisktomt vissa sträckor.
        Skarven är ju fredad av vissa, sätt en flock skarvar på vissas trädgårdar som äter upp jorgubbarna, så får vi se vad dom tycker.
        Har svårt att förstå att dessa vissa är naturmäniskor, som motsätter sig begränsa antalet skarvar.

All HEDER till trådskaparna

/catchmore
        Senast ändrad av Catch more; 2011-11-24, 09:29.

Kommentera

Bra initiativ!

Det kan vara värt att samla ihop info vad som redan görs. Fiskeriverket uppmärksammade regeringen om vilka möjligheter de såg 2008 https://www.fiskeriverket.se/downloa...80519_webb.pdf

Flera lekvikar är skyddade i sthlm skärgård sedan 2004 http://www.lansstyrelsen.se/stockhol...gsomraden.aspx
          Dessutom ligger flera viktiga reproduktionslokaler efter kusten inom fågelskyddsområden röd/gul som ger fullt skydd hela våren och sommaren både för fisk och fågel, även om det är fåglarna som är motiveringen.

Även fönsteruttaget på gädda är ett gott initiativ i rätt riktning, samt nätförbudet innanför 3m-kurvan längs vissa kuststräckor för att skydda öringen.

Sportfiskarna har också dragit igång "Back to Big Fish", ett spännande projekt som bland annat innehåller skapandet av sk gäddfabriker längs Östersjökusten

Det finns säkert fler saker på gång som jag missat, fyll gärna på.

Jag tycker nog aldrig att det har gjorts så mycket som det görs nu, bara att fortsätta i samma riktning.

Kommentera

Skarven borde skjutas undan rejält. Sverige skulle väl aldrig kunna skjuta bort alla trots att det är en invandrad art, så en kraftigt reducerad stam är kanske vad man får sikta på.

Kommentera

Mycket intressant vinkling Catch More, Bra skrivet ! ligger mycket i det du säger.

Bla. i tråden om nätfiskarn så hittar du ett och annat som är inom området du just berört.

Till det kan man ju undra varför en vattenägare vid en insjö fått behålla sitt vatten och möjlighet att sälja fiskekort mm. Ett förhållande som dom flesta accepterar men den rättigheten berövades kustvattenägaren. Och vart är fiskebeståndet åt helv... ja inte är det i insjöarna, Så lite att tänka på vi har.

Personligen tycker jag fiskeguidning är ett elände. Samma båtar dyker upp fre, lör, sön med 5-6 pers dånar fram som torpeder i skärgården på sin jakt efter utlovade fångster, hotspot efter hotspot fiskas av,dag efter dag och båt efter båt efter båt. Störningen inom vissa områden är enorm. I mina ögon är inte det sportfiske, det är yrkesfiske på vattenägarens bekostnad. Solklar 2:a

Sportfiske är ett fiske på naturens villkor, där vår vistelse ska ske med så minimal påverkan och störning som bara möjligt. sportfiske kan ske från båt men inte kräva båt, vore kul att se en guidad tur utan båt.

Lycka till Maxfishing hoppas ni lyckas få ihop ett intressant underlag.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ni som kan det här med lekande fisk...
                Låt säga att man lyckas kroka en fisk som är på väg att gå upp och leka. Innebär det att leken hos denna individ uteblir för det året eller kommer fisken förmodligen leka ändå?

Om den ändå leker förändrar ju fredning av arten under lektiden ingenting!? Däremot skulle ett förbud mot att plocka upp fisken för avlivning såklart göra att fisken som inte behöver dö får större möjligheter att yngla av sig. =)

Det jag tror krävs för ett stopp av helggästernas nätfiskeri är rena fakta. Fakta som påvisar hur bestånden inte klarar av nät i var enda vik 5 månader per år. Jag TROR att det kan vara svårt att fullfölja någon typ av "fiskekort" för nätfiske, då detta kan vara svårt att kontrollera utan ett totalt förbud. Sen att småskaligt yrkesfiske kan få förekomma kan jag väl gå med på, men ser man till hur det ser ut här i Mälaren nu för tiden så ligger yrkesfiskarns nät tätt. Står man ute på fjärden kan man utan vidare problem se kilometervis med pelagiska gösnät med blotta ögat, för att inte tala om alla fiskfällor som dykt upp.

Jag blir bara förvånad över hur man ens kan tro att alla dessa nät borgar för ett hållbart fiske. Jag tycker i alla fall att det är bedrövligt. Jag vet inte, men det känns som att yrkesfiske i slutna system borde vara förbjudet. Speciellt när jag ser högvis med gös till försäljning på city gross för 120:-/kg. Ska det verkligen få vara så billigt att sabba för framtida möjligheter?

Rätta mig gärna om jag har fel! Jag tycker mycket, men är inte särskilt påläst.

Kommentera

Max och minimum längder på rovfisk i så många vatten som möjligt! De tycker jag vore oerhört bra!
                  --AXL, DUFF, SLASH, STEVEN, IZZY-- IN MEMORY OF GUNS N' ROSES!

Kommentera

Här i östra blekinge har yrkesfiskarna som fiskar torsk med nät nästan försvunnit. Ja frågade varför? Det svar ja fick va säl. Dom va tvungna att gå så långt ut för att slippa få fångsten uppäten och att deras mindre båtar 7-9m inte va direkt lämpade för det. Sen fiskar dom ensama oxå. Så det är ju förståligt att dom inte vill åka båt i 3-4 timmar för att komma ut o sen dra näten 4-6 timmar och sen iland igen. Tror forskarna hade räknat till 300-400 sälar bara på utklippan.
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen