Fritidsfisket i Sverige - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fritidsfisket i Sverige

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tycker verkligen något måste göras åt abborrbeståndet, för ungefär 10 år sedan kunde man meta abborre från min brygga men nu så får vi inte ens EN abborre när vi lägger över 100 meter nät.
    Vet inte vad som har hänt med all abborre.

Hur kan det gå från att vara lättmetat från bryggan till att inte ens gå att fånga med nät på bara 10 år?!
    -----------PB's!-----------
    Gädda 8,7 kg
    Harr 0,5 kg
    Abborre 0,8 kg
    Torsk 2,4 kg
    Havsöring 3,5 kg
    Näbbgädda
    Strömming
    Mört
    Skrabb

Kommentera

Ursprungligen postat av ante912 Visa inlägg
      Tycker verkligen något måste göras åt abborrbeståndet, för ungefär 10 år sedan kunde man meta abborre från min brygga men nu så får vi inte ens EN abborre när vi lägger över 100 meter nät.
      Vet inte vad som har hänt med all abborre.

Hur kan det gå från att vara lättmetat från bryggan till att inte ens gå att fånga med nät på bara 10 år?!
      Kan bero på övergödning men då bör du sett ganska stora förändringar på bottnen. Skarven har nog inget emot abborrar. Jag har sett ett flertal med långa sår från ryggen och ner över sidan mot buken. Skarv är det enda djur jag kan komma på som kan orsaka sådan skada. Skarven får vi ju inte jaga pga eu. Den är tydligen väldigt sällsynt.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
        Kan bero på övergödning men då bör du sett ganska stora förändringar på bottnen. Skarven har nog inget emot abborrar. Jag har sett ett flertal med långa sår från ryggen och ner över sidan mot buken. Skarv är det enda djur jag kan komma på som kan orsaka sådan skada. Skarven får vi ju inte jaga pga eu. Den är tydligen väldigt sällsynt.
        Det hade jag inte ens tänkt på, finns djävulskt med skarv här, och det finns även rätt gott om säl men jag vet inte riktigt om de jagar fiskar på det viset men de tar ju iaf mycket lax ur näten som folk har ute.

För några år sedan så fick en bekant en lax på 16kg som en säl hade ätit upp hela magen på, rätt fint med 16kg utan magen.
        Gädda 8,7 kg
        Harr 0,5 kg
        Abborre 0,8 kg
        Torsk 2,4 kg
        Havsöring 3,5 kg
        Näbbgädda
        Strömming
        Mört
        Skrabb

Kommentera

Ursprungligen postat av ante912 Visa inlägg
          Det hade jag inte ens tänkt på, finns djävulskt med skarv här, och det finns även rätt gott om säl men jag vet inte riktigt om de jagar fiskar på det viset men de tar ju iaf mycket lax ur näten som folk har ute.

För några år sedan så fick en bekant en lax på 16kg som en säl hade ätit upp hela magen på, rätt fint med 16kg utan magen.
          Du borde ju sett om det blivit annorlunda i växtligheten på bottnen. Här är det flera ställen där det växer någon slajmig form av sjögräs. O vissa ställen är helt döda. Här fanns det mycket torsk förut när man fiskade nära land men det är sällsynt nu. Både gädda o abborre fisket tycker jag blivit sämre om man jämför med för typ 10år sedan. Största orsaken tror jag är miljöförändringar.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
            Du borde ju sett om det blivit annorlunda i växtligheten på bottnen. Här är det flera ställen där det växer någon slajmig form av sjögräs. O vissa ställen är helt döda. Här fanns det mycket torsk förut när man fiskade nära land men det är sällsynt nu. Både gädda o abborre fisket tycker jag blivit sämre om man jämför med för typ 10år sedan. Största orsaken tror jag är miljöförändringar.
            Just där abborrarna fanns tidigare är bottnen oförändrad vad jag kan se men där vi brukade fiska gädda har växtligheten spårat ur helt och det är omöjligt att fiska annat än poppers på sommaren trots att det är 2-3 djupt på vissa ställen.
            Alltså dessa långsmala jäkla växter med blad på.
            Gädda 8,7 kg
            Harr 0,5 kg
            Abborre 0,8 kg
            Torsk 2,4 kg
            Havsöring 3,5 kg
            Näbbgädda
            Strömming
            Mört
            Skrabb

Kommentera

Tack för mycket positiva inlägg och information!

Det finns både många och stora problem.

Den störska orsaken till denna problematik är enligt mina teorier yrkesfisket till grunden. Det har fiskats alltför hårt i Östersjön och mängder med fisk har dumpats eller gått till djurfoder, alltså inte utnyttjats till fullo. Samtidigt är fisk mycket nyttig föda för oss så efterfrågan kommer alltid att finnas, och så länge den finns, kommer också fisken att fiskas.

Under 90 talet gavs stora bidrag till modernisering av fiskeflottan i samband som torskbestånden följdaktligen minskade mycket drastiskt. Vilket ledde till att östersjöns viktigaste predator för dess ekosystem inte fanns längre till viss del. En av torskens basfödor är sill/skarpsill som då ökade explosionsartart. Ökningen av sillen ledde till att djurplankton minskade som då är sillens basföda. Sillen och gäddyngel har samma basföda vilket ledde till att ynglena fick stor konkurrens av sillen och en stor del av dem svalt troligtvis ihjäl. Samtidigt gödslades det riktigt med kväve natrium och fosfos för bättre skörd vilket är en stor bidragande faktor till varför bottnarna ser alldeles kläggiga ut. Det ser inte bra ut med andra ord. Djurplanktonens drastiska populationsminskning ledde till att växtplankton blev mycket vanligare, därav explotionsartade algblomningar, likt ärtsoppa, som kläggar igen fiskarnas habitat.

Sportfisket påverkan tror jag är obefintlig i detta sammanhang.

Det här är bara en mycket förenklad och förkortad version. Boken "Tyst hav" skriven av Isabella Lövin beskriver utförligare det här sambandet.

Frågan är alltså om en fiskeförbud ger så positiva effekter som man kan tro.
              Skulle det krävas fiskelicens för dem som sportfiskar?
              Eller krav på fiskekort i olika delar av skärgården där pengarna går till fiskevård?
              Max- och minimum mått finns redan på de flesta predatorerna och det är bra.

Ett stort problem verkar vara så att det lönar sig att sälja fisk svart. Därför är det bra om konsumenten vet hur/var fisken är fiskad. Straffen och risken att bli haffad är alltså inte tillräckligt avskräckande.

Jag har dock inte hittat någon konkret forskningsstudie på att skarven är något större hot mot ekosystemen, vilket gör det lite svårt att lägga fram något argument för att minska skarvbeståndet. Dock verkar stora flockar av dem inte vara alltför ovanliga. Inom lokala platser tror jag de kan utgöra ett hot.

"3 000 skarvar kan teoretiskt utplåna ett abborrbestånd på 3-4 år."

Det låter som det krävs ett relativt stort antal skarvar på samma plats för att totalförstöra ett abborrebestånd.

Mer respons uppskattas varmt!

MVH// Maxfishing
              Senast ändrad av maxfishing; 2011-11-24, 20:52.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
              14 svar
              3 141 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg uditsen
              av uditsen