Allt om betesfisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allt om betesfisk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Allt om betesfisk?

Hej.

Jag ska börja satsa på mete med betesfisk på allvar och vill veta allt om betesfisk, allt från förvaring till transport osv.
    Hur förvarar ni fisken hemma? Vad för typ av kar, syretillförsel osv?
    Hur transporterar ni fisken från hemmet till fiskeplatsen? Typ av spann, syrepumpar osv?

Läste i en bok att fisken man tänkt förvara levande klarar sig bäst om den tas upp med metspö än om den fångats i bur tex.
    Om detta stämmer vet jag inte men det kan kanske vara trovärdigt, aldrig testat skillnaden.

He he.
    Detta kan bli spännande.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Kan bli riktigt kul
      Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-01-20, 20:36.

Kommentera

Tunna eller badkar är nog vanligaste om man vill hålla betesfisk levande ett längre tag, och då menar jag inte många månader utan max några veckor.

Syretillförsel är ju ett måste om du inte har en egen damm i större dimensioner att hålla fisken i.
        Det finns väl stora plastspannar med färdigt hål i locket för att göra vin i, en sådan och en portabel syrepump är perfekt att hålla fisk levande under transport.

Vad jag hört ska fisken inte matas när den hålls på grund av att den smutsar ner vattnet...men samtidigt känns det som extra mycket plågeri att först fånga den och sedan inte ge den mat.

Moral och etik angående förvar av levande betesfisk överlåter jag åt någon annan

Kommentera

tintin_jkpg: Tack för ditt inlägg. Vad beror det på att dom inte överlever längre än max några veckor?
          Nog tror jag dom används innan dess men kul att veta ändå.

Nu vet jag inte om det enligt lag är otillåtet att förvara betesfisk. Vill minnas att jag läste att det var tillåtet om man inredde karet så miljön liknar den riktiga. Alltså växter, grus osv.
          Oavsett så är tråden inte tänkt till detta så ev moral och etik kan vi utelämna.

Kommentera

Det är en tolkningsfråga för polis eller eventuellt en åklagare, och sedan ska de bevisa att du inte har dem som husdjur.
            Att använda levande fisk som krokbete är mot lagen om man frågar Jordbruksverket, för att det anses vara djurplågeri.
            Att ha fisk i en tunna/spann/badkar, med eller utan "inredning", är inte olagligt på något vis.

De kan säkert överleva längre tid om man byter ut vattnet och ser till att de har god mängd syre. Håller du dem borta från direkt solsken och värme så är det ännu bättre. Men några veckor anser jag vara max att hålla ett stim småfisk i ett begränsat utrymme, och då behöver man inte mata dem för att de ska överleva.

Kommentera

Förr i tiden när jag hade mört kunde man utan problem förvara dom under hela vintern,alltså 5-6 mån., i ett badkar med syretillförsel om man bytte vatten i mellanåt och höll låg temperatur där man hade dom ,4-6 grader.
              Mata dom under tiden kan man ju prova med men jag lyckades aldrig få dom att äta,för låg temp skulle jag tro...
              Så tintins "max några veckor" är lååångt i underkant hur länge man kan hålla mört utan en stor damm...

sedan kan man alltid diskutera etiken i både att hålla mört och att sätta kroken i dom...
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Några månader ska inte vara några problem.

Jag har planer på att göra om en tank ( http://212.112.179.20/images_full/64/6485072909.jpg ) och ha en bra syretillförsel och försöka få rätt temperatur.

Man ska försöka ha ungefär samma värme på vattnet i tanken som i vattnet du ska fiska i. Jag upplever att dom dör om man ändrar vattentempen för drastiskt.

Kommentera

Du får ha din fisk i fångenskap men jag tror då måste behandla den som all annan akvariefisk, kruxet blir om du vill använda den som agn eftersom det enligt jordbruksverket är djurplågeri och därmed olagligt, lägger in en liten länk här, kollar man mot slutet av den har tydligen några angel-fiskare blivit anmälda för grovt fiskeribrott och deras utrustning beslagtagen... Sedan kan man tycka vad man vill om det hela

Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-01-20, 23:27.

Kommentera

Ja jag var kanske lite väl pessimistisk i min uppskattning
                    Med bra temperatur och god syretillförsel klarar de sig förmodligen ett bra tag.
                    Förutsatt att utrymmet är tillräckligt för mängden fisk.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 123 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen