Allt om betesfisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allt om betesfisk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja jag var kanske lite väl pessimistisk i min uppskattning
    Med bra temperatur och god syretillförsel klarar de sig förmodligen ett bra tag.
    Förutsatt att utrymmet är tillräckligt för mängden fisk.
    Det har du alldeles rätt i, tycker mig se att dom fiskar som hålls i Zoo anläggningarnas akvarium klarar sig bra även om det inte är helt vanliga akvariefiskar utan ser mer ut som dom jag brukar få på kroken

Kommentera

Vad bra att det är lagligt att hålla betesfisk för jag avlivar den ju innan jag sätter den på kroken
      Om någon skulle undra varför jag har levande fisk i hinken så fiskar ju färsk fisk alltid bättre än fisk som legat i frysen innan.

FilleV: Har sneglat åt dessa tankar både en och två gånger och haft funderingar på samma sak.

Vad jag kommit fram till när jag kikat lite på detta med att hålla betesfisk levande så ska varmt vatten vara största boven till kort livslängd.
      Hur håller man enklast och billigast en lägre jämn temp? Jag metar enbart under varmare delen av året så tempen är det stora problemet då man inte kan ställa ut en isolerad balja i minusgrader för att få bra temp.
      Att byta en stor mängd vatten till kallt kanske inte är ett bra alternativ om man ser till den temperaturskillnad som uppstår. Precis som du FilleV skrev, att snabb ändring av temp tar död på dom.

Kommentera

Om du bor i villa med gratis vatten till vattenspridaren så kan du ju alltid låta det stå och rinna någon timme i behållaren varje dag. Det tillsammans med en plats som är i ständig skugga (ett skjul eller garage) borde hålla temperaturen nere tillräckligt.
        Det kanske inte klarar extremt varma dagar men då går det ju kasta i några isbitar.
        En termometer kanske är bra för att hålla koll på tempen.

Den där tanken på bild är nog perfekt...om man har plats för den. För syresättning kan det däremot bli problem, något sätt att hålla vattnet i rörelse borde fixa det dock.

Kommentera

Men om du mestadels metar under årets varmare delar måste det ju fungera bättre med en sump i sjön?
          Rätt vattentemp hela tiden, fri tillgång till mat och friskt vatten.
          Mvh Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
            Men om du mestadels metar under årets varmare delar måste det ju fungera bättre med en sump i sjön?
            Mvh Micke
            Japp,sump är alltid att föredra för fiskens bästa...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
              Mvh Micke
              Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
              Japp,sump är alltid att föredra för fiskens bästa...
              Tack!
              Fan, det pratas om c&r som att det vore en dödssynd att ta med sig en fisk hem, men när vi börjar prata om att förvara levande fisk i tunnor hemma i flera månader blir jag förvånad över folks samvete.

Ja, det är teoretiskt möjligt att ha 1000 mört hemma i badkaret för att sen hänga på kroken, men fan... Skaffa en mörtstuga och en sump och var lite human.

Sen rent fiskemässigt så lär ju en nyfångad mört fiska bättre än en som legat i botten på en plasttunna i 4 månader om man nu ska fiska med levande agn.

Kommentera

Visst är väl en sump i sjön klart smidigast men man tröttnar på detta när man inte får ha den ifred. Nej, det spelar ingen roll om jag knyter fast den i en gren tex och gör det så diskret som möjligt utan flöte och sånt som syns.
                Folk verkar lukta sig till dom.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                14 svar
                3 127 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg uditsen