Satana perkele! Trögt isfiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Satana perkele! Trögt isfiske!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Satana perkele! Trögt isfiske!

    Vi fiskar i en liten sjö norr om Sthlm som under både vår, sommar och höst ger riktigt bra utdelning varje gång vi åker ut!
    Så vi är bortskämda kan man säga.

    Så kom vintern och isen.. och sen dess har det varit STENDÖTT.
    Vi har borrat hål över hela sjön vid det här laget.
    Vi har provat borra nära land, en bit ut, mitt på sjön.. Inte ett napp.

    Sjön är genomgående 0-4 meter djup, det finns inga större hålor vad vi vet om.

    Vi har kört allt i från pirkar, balanspirk, jigg av olika slag ja typ allt vi har i lådan som man kan rycka i.

    Isen är tjock och jag förstår att det är kallt i vattnet och att fisken kanske inte är lika aktiv.
    Envisheten gör det dessutom omöjligt att sluta försöka, man sitter där och rycker i timmar.


    Ide eller tips på hur man kan lyckas få ett litet hugg?

  • #2
    Att vattnet är kallt är inget skäl för abborren att inte nappa. Ni måste göra nåt monumentalt fel för att undgå att få fisk.
    Mårten och Anna visar - Pimpel för nybörjare - YouTube
    Senast ändrad av stefan1; 2022-03-15, 18:17.

    Kommentera


    • #3
      Hur ofta byter du hål? Hur rycker du? Använder du maggot?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
        Att vattnet är kallt är inget skäl för abborren att inte nappa. Ni måste göra nåt monumentalt fel för att undgå att få fisk.
        Mårten och Anna visar - Pimpel för nybörjare - YouTube
        Haha, något monumentalt fel eller extrem otur.
        Jag vet hur man pimplar tack ändå.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
          Hur ofta byter du hål? Hur rycker du? Använder du maggot?
          Har kört alla möjliga metoder.
          Sitta länge, Sitta lagom, Sitta snabbt.
          Har faktiskt provat precis allt utom maggot.
          Så jag får väl göra ett sista försök med det sen blir det dynamit ner i hålet lol.

          Har även varierat djupet från bott till topp.

          Otroligt frustrerande

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av grisjaeger Visa inlägg

            Har kört alla möjliga metoder.
            Sitta länge, Sitta lagom, Sitta snabbt.
            Har faktiskt provat precis allt utom maggot.
            Så jag får väl göra ett sista försök med det sen blir det dynamit ner i hålet lol.

            Har även varierat djupet från bott till topp.

            Otroligt frustrerande
            Jag ville bara säga att du inte är ensam. Jag tänker inte ens skriva hur många timmar jag pimplat i år och hur många abborrar jag fått (eller inte fått, snarare) under den tiden (lyckades dock att få en på 880g, vilket för mig väger upp mycket) men jag har alltså suttit dygn sammanlagt i tid utan att få en enda fisk, trots att jag använder ekolod. Av många hundra borrade hål så kan jag räkna på en hand hur många hål jag lyckats fånga två abborrar eller fler ur ett enda.

            Så ska jag vara helt ärlig så tror jag stirrandet på ekolodsskärmen har varit till min nackdel då jag tidigare år (utan ekolod) haft ett bättre fiske även om jag är jävligt dålig på pimpel, men samtidigt så känns det som att det öppnade upp en helt ny värld med isfiske för min del. Det blev så mycket roligare att sitta kvar och fiska för att man åtminstone vet att fisken finns där, även om den inte hugger. Tidigare har man ju fått känslan av att det inte ens finns fisk där man sitter då man haft ett par timmar utan hugg.

            Maggot, mask, fisköga, etc är dock ganska bra att agna pirken/mormyskan med. Har haft stunder då jag inte haft maggots med mig och kört med fake-maggots (vitlök b.la) och det är tydligt att det inte är lika effektivt.
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
            8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg

              Jag ville bara säga att du inte är ensam. Jag tänker inte ens skriva hur många timmar jag pimplat i år och hur många abborrar jag fått (eller inte fått, snarare) under den tiden (lyckades dock att få en på 880g, vilket för mig väger upp mycket) men jag har alltså suttit dygn sammanlagt i tid utan att få en enda fisk, trots att jag använder ekolod. Av många hundra borrade hål så kan jag räkna på en hand hur många hål jag lyckats fånga två abborrar eller fler ur ett enda.

              Så ska jag vara helt ärlig så tror jag stirrandet på ekolodsskärmen har varit till min nackdel då jag tidigare år (utan ekolod) haft ett bättre fiske även om jag är jävligt dålig på pimpel, men samtidigt så känns det som att det öppnade upp en helt ny värld med isfiske för min del. Det blev så mycket roligare att sitta kvar och fiska för att man åtminstone vet att fisken finns där, även om den inte hugger. Tidigare har man ju fått känslan av att det inte ens finns fisk där man sitter då man haft ett par timmar utan hugg.

              Maggot, mask, fisköga, etc är dock ganska bra att agna pirken/mormyskan med. Har haft stunder då jag inte haft maggots med mig och kört med fake-maggots (vitlök b.la) och det är tydligt att det inte är lika effektivt.
              Du är en stilla västanfläkt jämfört med mig. Jag utser mig till Sveriges sämsta vinterfiskare!! Jag har lagt ner sjukt med tid. Suttit 12 timmars pass. Gått upp 04:30. Varit ute varje helg hela vintern. Sverige vi har ett resultat: 34 cm….

              Ska dock sägas att jag tappat 4 kilo plus fiskar varav en var förra helgen och den var riktigt riktigt stor. De sista 3 på samma ställe så nu har man äntligen hittat till en plats i alla fall.

              Jag har ju inte sprungit ihjäl mig på ismetet heller. En topp på 5,1 kg.

              Ger aldrig upp trots att det börjar göra ont i armbågen av alla hål. När man spenderar mycket tid på något så lär man sig saker i alla fall. Har prövat allt och det som funkar bäst för mig är mormyrska med maggots när det är trögt. Man inser ju också när man tittar på lodet hur sjukt uppmärksamma en abborre är. Jag menar en liten fjantig mormyrska ser inte mycket ut för världen, men den ser dem direkt.

              Kan det vara 2 max 3 helger kvar om jag åker till mina norra delar. Kör på, en pimplad kilos abborre ska upp.

              Lita inte på mina tips men här kommer de:

              När du lagar mat, ta ur betet ur hålet så slipper du se när pimpelspöet försvinner.

              Sitt inte för länge i samma hål. Är det fisk i hålet tycker jag det märks tämligen omgående.

              Friliggande grynnor har helt klart varit bäst för mig.

              Byt sjö om det är dåligt




              Senast ändrad av Fiskefuralles; 2022-03-16, 12:07.

              Kommentera


              • #8
                Jag brukar ha rakt motsatt upplevelse - från is kan man lura upp abborrarna på vinterhalvåret rätt så ofta, men är det öppet vatten (vilket det är 90% av tiden här...) är det mer eller mindre lönlöst att försöka mellan november och maj.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg

                  Jag ville bara säga att du inte är ensam. Jag tänker inte ens skriva hur många timmar jag pimplat i år och hur många abborrar jag fått (eller inte fått, snarare) under den tiden (lyckades dock att få en på 880g, vilket för mig väger upp mycket) men jag har alltså suttit dygn sammanlagt i tid utan att få en enda fisk, trots att jag använder ekolod. Av många hundra borrade hål så kan jag räkna på en hand hur många hål jag lyckats fånga två abborrar eller fler ur ett enda.

                  Så ska jag vara helt ärlig så tror jag stirrandet på ekolodsskärmen har varit till min nackdel då jag tidigare år (utan ekolod) haft ett bättre fiske även om jag är jävligt dålig på pimpel, men samtidigt så känns det som att det öppnade upp en helt ny värld med isfiske för min del. Det blev så mycket roligare att sitta kvar och fiska för att man åtminstone vet att fisken finns där, även om den inte hugger. Tidigare har man ju fått känslan av att det inte ens finns fisk där man sitter då man haft ett par timmar utan hugg.

                  Maggot, mask, fisköga, etc är dock ganska bra att agna pirken/mormyskan med. Har haft stunder då jag inte haft maggots med mig och kört med fake-maggots (vitlök b.la) och det är tydligt att det inte är lika effektivt.
                  Haha.
                  Känns skönt att de finns fler dårar där ute!

                  Jag ska köpa maggots och hela skiten nu, back on the grind!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
                    Jag brukar ha rakt motsatt upplevelse - från is kan man lura upp abborrarna på vinterhalvåret rätt så ofta, men är det öppet vatten (vilket det är 90% av tiden här...) är det mer eller mindre lönlöst att försöka mellan november och maj.
                    Sjukt.
                    Jag är brutalt nyfiken över fiskarnas lokala beteenden och varför de gör som de gör.
                    Men envisheten shall prevail!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Arbetar...
                    X