Bra jobbat av kustbevakningen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra jobbat av kustbevakningen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bra jobbat av kustbevakningen

    Stort beslag av nät i Kalix skärgård och andra delar av skärgården.

    http://www.kuriren.nu/nyheter/artike...icleid=5132476

  • #2
    Det är vilda western där uppe. Inget okänt problem. Det jobbiga är att dragga efter alla olagliga nät. En gubbe har stängt av en hel kanal intill ett stort lekområde trots förbud och varningar från KBV ! Ingen respekt alls och tanke om en kommande generation.

    Kommentera


    • #3
      De där jävla sälarna!
      http://mortasfiske.blogspot.com

      Kommentera


      • #4
        Ja det är ruskigt tråkigt att dom ska vara så egoistiska och förstöra så mycket för en mindre stad genom idioti.
        Mindre fisk i älvarna= mindre turister vilket innebär förstås stora ekonomiska förluster.

        Kommentera


        • #5
          Har en fråga angående nätfiske
          Läste artikel o klippte ut detta

          "Sedan hösten 2006 är det förbjudet att lägga nät på grundare vatten än tre meter enligt gällande sjökort, under våren (1 april - 10 juni) och under hösten (1 oktober - 31 december). De skärpta reglerna för nätfisket har kommit till främst för att skydda den utrotningshotade havsöringen.

          Sedan tidigare gäller också att nät och andra redskap ska märkas med bland annat ägarens namn och adress alternativt telefonnummer. Varje fiskare får lägga ut högst 180 meter nät. Redskap som ligger fel eller som inte är märkta tas i beslag och lämnas till Polismyndigheten"

          Jag var ute i Norrtäljeviken i helgen o fiskade.
          Fick kryssa mellan näten som var utlagda intill vassarna, o djupet är mellan 1-2 m där, dom var inte märkta, o som flythjälp använde dom plankbitar eller 50 CL petflaskor.
          Ett nät låg ute i "farleden" var bra nära att köra in i det...

          Det som jag klippte ut gäller det över hela landet?
          O har jag någon rätt att flytta på näten?
          Senast ändrad av grilja; 2009-11-10, 16:00. Anledning: tillägg djup

          Kommentera


          • #6
            Vet att det är vad som gäller i hela Bottenviken
            Det här gäller i Stockholms skärgård
            "Skärgården
            I skärgården får svensk medborgare och utlänning som är bosatt i Sverige bedriva fiske med strömmingsnät s.k. skötar med max 180 meters sammanlagd längd, på vatten med större djup än 6 m. Nätfiske är förbjudet med maska 0-70 mm (stolpe 0-35 mm) i Mörköfjärden, Tullgarnsfjärden och Norafjärden mellan 58 grader 55N och 59 grader N under tiden 1/4-30/6. Se sid 11 i broschyren.6 st långrevar med max 100 krok/st får fiskas på vatten med större djup än 20 in, men endast utanför den s.k. kilometerregelsgränsen"
            http://biphome.spray.se/vr/tetigt.html

            Men dom reglerna kan vara ändrade sen det skrevs


            http://teamchar.blogspot.com/

            Kommentera


            • #7
              På tiden att något händer! Tyvärr så lär det inte dröja länge förrän det är nya nät ute...

              Kommentera


              • #8
                Själv så fann jag ett nät i helgen, som helt saknade märkning med namn och telefonnummer/adress.
                Nätet var 180 meter långt, i ett sund som mäter ca 350 meter i bredd. Det satt väl förankrat i ena änden i en stadig björk. Eftersom det saknade id-märkning och att jag av olika skäl inte ville bärga 180m nät med tillbehör ringde jag till kustbevakningen (ledningscentral ost) på 08-789 79 94. Efter mindre än 3 timmar återrapporterade de att nätet nu var upptaget och omhändertaget. Dessutom är en förundersökning inledd angående olaga fiske.

                En eloge till kbv som verkligen agerar, och snabbt dessutom. Att själv ge sig på att ta upp andras nät är det många som förespråkar, jag tycker att man ska vara försiktig med sådant och låta de som har bemyndigande få ta hand om den biten. Mitt tips är att lägga in kbv´s telefonnummer i mobilen och rapportera ”fulnäten” omgående till dem. Har man möjlighet är det bra att fota nät/vakare & skicka bilden till kbv via mms, då vet de exakt vad de ska leta efter på plats.

                Telefonnummer till de regionala ledningscentralerna finner man på denna länk: http://kbv.se/kbvtemplates/Page.aspx?id=218
                The trout is out there

                Kommentera


                • #9
                  På västkusten är det också stora problem med olagliga fasta fiskeredskap. Det är ofta redskapen är fel märkta. Det kan vara allt möjligt som folk använder som vakare och djupkurvor skarvas de med så det går härliga till. Men det gäller för alla redskap över landet att de ska vara korrekt märkta och är de inte det så ska de inte vara i vattnet överhuvudtaget. Det mest effektiva förutom att skära sönder nätet och gräva ned det på land ( rekommenderas ej) är att ringa kustbevakningen i området där du bor och anmäla olaga fiske om du ser redskap som inte följer de bestämmelser som råder. Bestämmelser för olika län finns att hämta på varje länsstyrelsens hemsida för respektive region.
                  Min erfarenhet är tyvärr att de som fiskar med garn eller ryssjor är ofta de fiskare som har sämst koll på vad som gäller och mycket underutvecklad moral att följa de bestämmelser som råder.
                  sigpic

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Arbetar...
                  X