Bästa svenska matfisken ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa svenska matfisken ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Rökt nyfångad harr på tunnbröd med kallpotatis är nog det finaste man kan äta. Gös och torsk är goda två:or.
    När drar vi?

Kommentera

Hej jag måste tycka till! 24 år som kock så hävdar jag att gäddan är den fisk som har DET!
      Varför jo den är den fisk som med sina egenskaper gör den mest allsidig,med sitt höga äggvite ämnen i sitt kött naturligt,så finns det mer att göra med gäddan,det är konstigt att inte fler kockar brukar denna fisk.
      Men som alla känner till så är den absoluta franska favoriten,och vi har mycket att lära av våra franska bröder.
      Sen så finns det nog inget som slår en färsktrökt harr i folie,över öppen eld.
      Ja hur gör man då?
      Man tar stryk tålig folie plockar enris samt enbär,salta och peppra fileerna riv av 2 bitar folie,lägg i hop dem he på riset samt enbär,på med dom saltade fileerna ,och på med mer enris,baka hela packetet på het värme då får du en färsk rökt harr vid stranden,
      Mvh kockin
      Kockin was here

Kommentera

I stort sett alla saltfiskar jag smakat på har varit godare än insjöfisk bortsett från lubb, bleka och berggylta vilka knapt är tjänliga som föda.
        Skulle vilja smaka på abborre från östkusten, verkar ju vara riktigt smask och inget att jämföra med borrarna vi tar upp från dypölarna häromkring, ävenom fläckvis förkolnad borre med x-tra salt är riktigt mumsigt.
        Knot och dess närmaste släkt är en sällan nyttjad delikatess.

Kommentera

God

Aborren är god, braxen är faktiskt också god, gösen är god, likaså lax (Nåja), torsk är gott men det godaste jag ätit i fiskväg tror jag faktiskt var en mälargädda runt kilot när jag var liten. Filead, stekt i smör med citronpeppar och salt.. Det var riktigt jävla smaskens. Gammal tråd jag vet, men jag kunde bara inte låta bli...

Kommentera

Utan tvekan strömmingen, den är delikat som stekt, rökt, inlagd, den är lättfångad, billig att köpa, är ej utrotningshotad, genom att äta strömming istället för typ gös, större abborrar, gädda osv slipper man ta ihjäl värdefulla predatorer.

Kommentera

Utan tvekan så att smörstekta fileer av uer, kungsfisk,slår det mesta i fiskväg....
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Å var finns makrillen??
                /Team Perax, Jon Persson
                http://teamperax.blogspot.com/

Kommentera

Stekt abborre och rökt sik är nog godast
                  bakomkolven.blogspot.com

Kommentera

fettfenorna kommer först sen varmrökt eller stekt abborre

Kommentera

Ursprungligen postat av Reflex Visa inlägg
                      fettfenorna kommer först sen varmrökt eller stekt abborre
                      fenor och ben brukar jag plocka bort
                      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bergman, 2016-01-10, 08:41
                      47 svar
                      1 641 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Arbetar...
                      X