Är et störande att det lyfts etiska frågor på ett sportfiskeforum? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är et störande att det lyfts etiska frågor på ett sportfiskeforum?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Dennis Ahonen Visa inlägg
    Gå och lägg dig gubbe.....
    Avsaknaden av självinsikt hos lausvik slår allt jag skådat.
    www.halibutkingadventures.com

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av robertn Visa inlägg

      Jag tror att Svenska gäddklubben var otroligt viktig för att catch and release blivit norm vi gäddfiske. Utan deras etiska arbete skulle många av oss fortfarande bonka gäddor bara för att och slänga upp dem på land.
      Svenska gäddklubben, har de bedrivit ett etiskt arbete? Har de inte bara jobbat för att bibehålla en stam av grov gädda? Har jag missat något?

      Jag är helt enig om att de etiska frågorna är intressanta, inte minst iom att sportfiske kan uppfattas som extremt kontroversiellt rent etiskt. Diskutera gärna frågan med medlemmar i Djurens rätt eller Djurrättsalliansen. Ta på susp och tandskydd innan...
      Rent etiskt/känslomässigt är jag inte på något vis klar över att c&r är ok. Jag släpper tillbaka de flesta fiskar jag fångar men jag skall villigt erkänna att ett fritidsintresse som stör/skadar/dödar djur gör att jag måste kompromissa lite med mitt samvete. Jag har ett gäng husdjur vilket säkert bidrar till de tankarna eftersom det faktum att djur är individer blir väldigt tydligt när man lever med dem. (Nu är det ju inte gäddor jag har utan tre katter och en hund )
      Möjligen är jag inte ensam om att helst inte tänka på konsekvenserna för andra varelser av mitt fritidsintresse. Möjligen är detta en bidragande orsak till att intresset för etikdiskussioner är lägre än intresset för diskussioner om kullager eller knivslipning...

      Kommentera


      • #13
        Ta med i ekvationen att fiskar är tämligen primitiva djur, man kan inte jämföra psykologiska effekter som det vi kallar smärta som kan mätas i hjärnbarken, fiskar saknar hjärnbark.

        Kommentera


        • #14
          För att citera den gamle sportfiskeprofilen Curt Cobain: It's ok to eat fish cause they don't have any feelings.

          Skämt åsido, naturligtvis får man skilja på olika nivåer av medvetande och perceptionsförmåga.
          Nu är inte jag zoolog men menar du att djur utan hjärnbark inte känner smärta? Det låter konstigt. Eller är det en definitionsfråga? Masken som slingrar sig när den sätts på kroken etc, om det inte är smärta den upplever så är kanske smärta fel förnimmelse att tala om i sammanhanget. Någon form av obehag/störning i tillvaron upplever de ju helt klart, så väl maskar som fiskar.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
            Men det beteende du beskriver är ju nonsens.Jag har inte "startat väldigt många trådar i exakt samma ämne på väldigt kort tid". Det måste vara något annat du retar dig på.

            Ett gäng nu va? Kan räkna 3 st de senaste dagarna och när du inte får respons byter du rubrik... Vi vet att isen ligger och vi har alla abstinens, provat att bygga beten, sticka sockor eller kanske dricka en bärs eller två? Skitfiske på dig!

            Kommentera


            • #16
              Det är en absolut en definitionsfråga. Smärta enligt den gängse mänskliga definitionen känner varken en mask eller en fisk.

              Kommentera


              • #17
                Lästips, fight or flight-beteende

                https://en.wikipedia.org/wiki/Fight-or-flight_response

                Kommentera


                • #18
                  Ge fan i att fiska om man blir ledsen över att fisken får ont av kroken.
                  Go for the big ones you must

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Sockan Visa inlägg
                    Ge fan i att fiska om man blir ledsen över att fisken får ont av kroken.
                    Du tycks ju i alla fall inte störas av etiska frågor.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                      Du tycks ju i alla fall inte störas av etiska frågor.
                      Hur ska man göra då?

                      Att inte fiska alls är ju lösningen

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Xerup, 2022-08-11, 20:19
                      38 svar
                      3 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke203  
                      Arbetar...
                      X