Gäddans snipgräns i cm ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddans snipgräns i cm ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Brukar mest gå efter vikten vad gäller just uttrycket snipa, och brukar väl av tradition tycka att en gädda på upp till kilot är en snipa, och de brukar ju som regel vara 55-60 cm långa. Är det en riktigt liten gädda, under 40 cm, så brukar jag kalla dem "jack-pike" (uttryck från Gord Burton), över 80 är skapliga gäddor och över 100 är stora gäddor. Och glappet mellan 60-80 cm är bara "gäddor" och inget annat.
    Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
      Ofta här man ju namnet "snipa" nämnas när folk ser en mindre gädda med deras mått mätt. Men vilken längd är just din "snipgräns" ? Rösta i omröstningen och kommentera gärna
      Över 5kg är och kommer alltid att vara en fin gädda för mig, det sitter i sen 3talet! Gäddor under 4-5kg är snärtor! (ca 80cm?)
      Sedan beror det på metod och vatten - väger i stort sett aldrig gäddor under ca 9kg nuförtiden (fiskar för mycket) vikten är ovesäntlig på dom mindre, dom är precis lika uppskattade och coola fiskar ändå, bara dom ruskar lite på skallen invid båten!

Kommentera

Jag tycker gäddor under 14 kilo är snipor

Kommentera

Ett enkelt sätt att klura ut om en gädda kan betecknas som snipa är:

Så länge din gädda är större än fiskekompisens, så är kompisens en snipa. M a o så är enheten variabel och inte konstant.

Hoppas det hjälpte.
          www.hellfish.se

Kommentera

Jag som flugfiskare och som oftast bara mäter mina gäddor så är jag nöjd då
            längden är över 85 cm. Allt där under kan vara trevligt men det räddar inte min fisketur.

Kommentera

Röstade på 60 cm MEN...

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
              Jaa jag tog fram meterstocken och började vrida och se hur det kändes och så kom jag fram till att vid ca 80 kunde gränsen finnas.
              Vid närmare eftertanke är jag böjd att hålla med BeBest att gränsen torde ligga vid 75 - 80 cm.

Hittade för ett tag sedan en uträkning enligt Fulton-formeln ( se nedan ) som jag tycker är relevant. Enligt denna uträkning är en gädda som väger 4 kilo c:a 75-80 cm lång. Då jag och och mina fiske vänner brukar dra gränsen för snipor vid 4 kilo tycker jag att denna längd verkar vara en vettig gräns.

Gädda Esox lucius, god kondition:

60 cm - 1,95 kilo
              70 cm - 3,00 kilo
              80 cm - 4,65 kilo

Fulton-formeln: vikten i gram * 100 / längden * längden * längden

//Tantor
              [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Captain_Lovestar Visa inlägg
                Ett enkelt sätt att klura ut om en gädda kan betecknas som snipa är:

Så länge din gädda är större än fiskekompisens, så är kompisens en snipa. M a o så är enheten variabel och inte konstant.

Hoppas det hjälpte.
                Helt rätt definition! Svårare är det inte.
                Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

När jag fiskar med polare kör vi alltid en liten intern kamp om största fisken. Men det krävs en fisk över 3kg för att räknas, under den gränsen är vad vi brukar kalla snipor. Använder man sig av Tantor's resonemang med fulton formeln torde altså en snipa enligt oss vara en fisk under 70cm.

Kommentera

Snipor på 80-90 cm? Jo jag tackar! Själv har jag ett årsbästa på 85 cm och personligt på ca 90. Antar att man blir fartblind. Själv satte jag 55 som snipgräns.. Skitfiske!
                    Insnöad o sönderfiskad!

Kommentera

Fan vad ni är bortskämda... Kom till Nossan och fiska så kommer ni märka att alla gäddor är snipor
                      [FONT="Arial Black"]Förstår mej inte på sport där det inte nappar..[/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...