Gäddans snipgräns i cm ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddans snipgräns i cm ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Metern är solklar snipgräns... Som från A till B-kupa!

Men givetvis kan man kalla STÖRRE för snipor också om man nu är på det humöret. En annan snipgräns är 8kg, allt under 8:a är så smått i "visuell" upplevelse i jämförelse mot större.
    Senast ändrad av Muskytracker; 2008-02-14, 09:51.

Kommentera

---->80cm = snipa

80cm---->100cm = OK fisk

100cm----->115cm= fin fisk

115cm----->=

//Abel
      Senast ändrad av Abelsson; 2008-02-13, 22:59.
      http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

För mig är en gädda under 3 en snipa har inte tänkt på att mäta dem...

Kommentera

60cm tycker jag är en bra gräns. 60-90=gädda 90-120=stor gädda 120+= monster
          KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
          Gös: 77cm 4,56kg
          Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
          Öring: 500g+
          Röding: 1,03kg 46cm
          Regnbåge: 2.5kg 53cm
          Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Fiskepass utan fisk över 90 cm är ett misslyckande tycker jag. Därför fick 90 cm bli min snipgräns =)

Kommentera

Många pass där gädda inte är aktuellt är ingen gädda ett godkänt resultat. En massa små ett otyg och en 3-4 kgs ett roligt inslag.

För att hitta en medelvägför det fiske jag bedriver så tycker jag att upp till 1,5 är snipor. Gäller okulärvägning dock. En fet och kort gädda eller en lång och smal väcker mer uppmärksamhet än en normalt byggd gädda. Då tycker jag faktiskt att de ibland kan vara minnesvärda ändå.

Edit. Av någon konstig anledning stängdes datorn av innan jag var färdig . Om någon vet kortkomando för att stänga av en Windows dator så kan de ju skriva det här. Så man vet i fortsättningen. Shift ingår vet jag nu mera. Då jag ville ha stor bokstav när det hände.

För att komma till saken så får väl 60-65 cm räknas som en ok gädda de gånger jag är ute.
              Senast ändrad av Fiskarn0383; 2013-08-02, 21:20.

Kommentera

Trots att jag inte är någon gäddfiskare röstade jag spontant på 60 cm. Denna gräns verkar vara den som de flesta väljer...
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Den här tråden får mig osökt att tänka på Hans Lidmans novell "Strecket" som återfinns (bland annat) i samlingsvolymen Bruset från Björnån. Läs den! Då får ni samtidigt veta var strecket dras...

Kommentera

Tills den dagen jag drar en tyngre och längre gädda än den frugan drog i våras, så är snipgränsen självklart satt till 115cm!
                    Hennes var "bara" 113cm.

Kommentera

Tjääna
                      En "äkta" snipa är en gädda som är mindre än draget den huggit på. Det är vid dom tillfällena som ordet snipa kommer ur matintaget på mig och mina pistoleros.
                      Då får man ta med i beräkningen att vi använder aldrig drag längre än 10 cm eller om det va 1 m? Hur som helst allting är relativt.
                      m v h
                      Bb
                      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...