Mao så är en snipa alltid liten men en slips kan vara lång som faen!
Polarn fick en ifjol som var 115cm men vägde endast 6,8kg..
En klassisk "stor-slips" kanske man kan kalla det :-)
Valde 80cm som snipgräns men irl så är det nog mera åt 90 oavsett så går alla gäddor som fångas tillbaka utan undantag men den personliga "skamgränsen" går vid 80cm och då ca 4kg för att de ska få komma med i fångststatistiken.
Detta är då för skärgårdsvatten för i vissa vatten kan en 80cm gädda vara en av de större i det vattnet men så är det ju med fiske på olika ställen, hade en bekant med ut som fiskat länge i sin lilla hemmasjö och hade ett PB på 3kg han såg verkligen förvånad ut när jag sade åt honom att släppa tillbaka den lila gäddan han hade fått som vägde +4kg och det var motvilligt han gjorde det men när han senarre knäppte en 6kg.s så lät det lite annorlunda ;-)
Snipan varierar i längd beroende på vattnet man fiskar i.
När man jagar monster pikes men bara får en massa snipor stöpta i samma form kallas de också för Terrorister eller Ockupanter. Betet får ju inte gå ofredat i väntan på monstret...
Annars gillar ja definitionen om att polarns gäddor alltid är snipor så länge man själv har en större Sju snipor är ju sämre än min enda "fina" gädda
Det beror på hur fisket har gått. Går det dåligt så är alla fiskar välkomna och en över 70cm godkänd.
I höst han man bli fartblind. hade upp en som stred hur bra som helst, tyckte den såg liten ut, kontrolmätte och vägde för att få tillbaka lite perspektiv, 102cm och 6,7.
Så snipgränsen kan variera. massor...
I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.
verkligen individuellt det där, tankarna går direkt till senaste filmen från kanalgratis, fly vs jerk ep 4. När han dragit upp sin 12kg madam så säger de själva att de större gäddorna är "fina" och bara släpper i dom som om de vore "snipor". Allt beror på vad man har fått på kroken under dagen och tidigare pass. Får man en massa 7-8kg så blir 4-5kg gäddorna "snipor"
Hörde uttrycket "sniptia" för ett tag sen & höll på att skratta omkull.
För egen del kan jag tycka att gäddor under 5 är snipiga, 5-6 kgs är okay, 7-8 en bra fisk & 8+ är en stor fisk som gör dagen. Men som andra varit inne på styrs ju detta lite av vilket vatten man fiskar i, med vilken utrustning & framför allt - med vilka förväntningar. Oxå när på säsongen, jag sänker helt klart mina förväntningar exempelvis vid spinnfiske på vinterhalvåret. Som exempel nötte jag ett 8-timmarspass ensam under mellandagarna mellan jul & nyår. Hade 2 grader i vattnet & fick slita hårt hela dagen för 2 st femkilosar. Det va helt klart dom 2 femmor jag blev gladast över under 2013.
Kommentera