Levande agn - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Levande agn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Stefannilsson73 Visa inlägg
    Vänder man på det (grymt sätt att tänka kanske) så kan smärta få fisken att uppföra sig annorlunda, skilja sig från mängden och på så sätt ge mer hugg.
    Ja självklart.
    Naturen är inte alls dum, en skadad fisk lockar till sig predatorer som ser den som ett lättare byte och därför hellre väljer denna fisk än någon annan i närheten.

Den som säger annat vet inte vad h*n talar om

Så visst är det bra(för fiskaren) när betesfisken skadas lite grann av krokarna och lockar till sig predatorerna bättre än en icke-skadad fisk eller ett artificiellt bete.

Kommentera

Gäddorna skadas också då dem får en MASSA krokar i munnen, inte bara en, utan många. Så ingen som helts skildnad.... förutom att mörten/löjan dör till sist....
      sigpic

Kommentera

Jag har funderat lite på detta, jag skulle fortsätta fiska med levande. Men jag har vid många tillfällen haft gäddor som krokar sig på draget, och sen släpper för att hugga gång på gång på de kommande kasten. Om nu fisken känner smärta borde de ju inte hugga igen eller? AJa jag vet inte en liten teori bara =)

Kommentera

Ursprungligen postat av ZanderAngler Visa inlägg
          Så ingen som helts skildnad.... förutom att mörten/löjan dör till sist....
          Tycker det är en stor skillnad mellan skadad och död.

Själv kommer jag köra på som vanligt.
          Mvh//Robert

Kommentera

Vet inte vad jag tror, har inte bestämt mig än! Men nej, jag tror snarare de har en inbyggd impuls som säger att något är fel, men de upplever den inte som vår smärta pga deras betydligt mindre hjärn kapacitet!

MEN, även om det visar sig att de känner smärt så kommer jag fortsätta fiska med levande agn. Det händer så sällan eftersom jag ofta tycker det funkar lika bra med död!
            Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Jag kommer att fortsätta, men har svårt att tänka mig att en fisk har samma typ av smärta som däggdjur.

Jämför om du eller t ex katten får en krok eller sticka i handen/tassen. Det gör ont och vi slutar använda/stödja på det skadade området till det har läkt. Vad gör en fisk? Jo, sprattlar av h-vete. Om en fisk skulle agera som mig och katten så skulle den vara en stillastående portion mat! Den reagerar på att någonting är fel och försöker fly, ett smärtcentra som fungerar som vårt skulle inte fungera i undervattensvärlden... Tror jag i alla fall.

/D

Kommentera

Jag har alltid förutsatt att fiskar känner smärta så för mig är det ingen förändring.

Kommentera

Ursprungligen postat av G1zm0 Visa inlägg
                  Jag har funderat lite på detta, jag skulle fortsätta fiska med levande. Men jag har vid många tillfällen haft gäddor som krokar sig på draget, och sen släpper för att hugga gång på gång på de kommande kasten. Om nu fisken känner smärta borde de ju inte hugga igen eller? AJa jag vet inte en liten teori bara =)
                  Kan ju hugga av ilska med, eller för att skydda sig.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Bergman, 2016-01-10, 08:41
                  47 svar
                  1 642 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg mrfisker  
                  Arbetar...
                  X