Alltid lika besviken! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Alltid lika besviken!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
    Fiskekänsla 4
    kastegenskaper 5
    hållbarhet 3
    prisvärdhet 4
    Där satt den!

Kommentera

Utöver avsaknade av viktig konkret info så dyker många gånger samma bild flera gånger i olika nummer..man börjar nästan hur ofta dom själva är ute och fiskar. Samma tips och metoder är lite annorlunda med då det kommer alltid nytt och glöms bort mm.

Och flera gånger ser man artiklar skriva av folk som är aktiva på nätet som skriver och laddar upp bilder blogg osv som man följer som man har en uppfattning hur "duktiga" och erfarenhet som helt plötsligt dyker upp i tidningen som tipsar om det ena och de andra så fort som har en hyffsat fisk att visa upp... när man vet garanterat att dom inte har något att visa bakom "fasaden"
      Ni får ursäkta mig om jag är lite grinig men jag litar inte ett skit på folk som skriver i typ med "Så fångar du storgäddan" eller " Så revolutionerar du gäddfisket " när personen i fråga fiskar ett par gånger i månaden och har en 8kilosgädda att visa upp...visst man kanske inte ska dömma folk bara för dom inte fått stora fiskar men då ska man inte föreslå eller locka folk med tips som dom själva inte har en aning om och definitivt inte försöka tjäna pengar på det.
      Menar det är lite skilldnad på en som fiskat i 5år och tror sig veta allt och en annan som har fiskat i 20-30år...
      Vore kul med folk som har lite kunskap och erfarenhet att backa upp sina påståenden.
      Mer artiklar från Leif engström, Thomas folkesson, Luis rasmussen så skulle tidningsköpen
      kännas bättre.
      Det är iaf min åsikt.

Kommentera

Jag förstår vad ni menar och håller med om det mesta. Själv slutade jag läsa fisketidningar för några år sedan, när cirkeln slutits för 23:e året i rad med "samma" artiklar om samma saker. Jag arbetar med foto, och gör ibland artiklar till fisketidningar. Jag är jävlarimig ingen virtuos på att skriva, men gör så gott jag kan. Det som först slog mig när jag började sälja just sådana artiklar var det faktum att allt redan är gjort! Det är jävligt svårt att hitta nya infallsvinklar på saker och ting, trots att jag fiskat i snart 25 år. För egen del har jag försökt att hitta andra ingångar på det som redan gjorts, om det lyckas eller inte är inte jag rätt man att besvara. Ett STORT problem i branschen är avsaknaden av pengar, jag som frilansare får 1/3 så mycket betalt av en sportfisketidning jämfört med vilken annan tidning som helst. De ser dessutom inte med blida ögon på om man "vänstrar" och säljer in artiklar till en konkurrerande tidning. Resultatet av det är att detta inte är något som enkelt går att leva på, oavsett hur duktig man är - och följden av det är att de flesta med lite talang lägger av innan de knappt hunnit börja. Leif Engström och John Zafaradl är några av mina favoritskribenter, samt Jörgen Larsson som är grymt duktig på metodartiklar (som för övrigt är en egen genre, ni som klagar på att det är för lite "metod och detalj"). Redaktörer på sportfisketidningar kastas mellan viljan att göra en grym tidning, ekonomi och att ligga på en "lagom nivå" för just sin läsarkrets. Det är troligen inget lätt jobb, och jag som frilansare är många gånger låst av redaktörens önskemål - de skall kombinera bredd med djup, en otacksam uppgift. Personligen gillar jag initiativ som MagazineFishEco, eftersom de inte är begränsade av sidantal - och därmed faktiskt har en ekonomisk möjlighet att ha något för de flesta. FiskeFeber tar också en del poäng genom en snygg presentation med bra layout. Summan av kardemumman är att detta är ett besvärligt ämne, för jag förstår att folk är trötta på tidningarna - samtidigt som jag är väl insatt i problematiken runt skapandet av dem.

Kommentera

Alltid lika besviken!

Det här är väl en klassisk momment 22 situation.

Eftersom vi läsare tappar intresset för tidningar då vi upplever att inte längre får det vi vill läsa så slutar vi köpa blaskan, vilket leder till ännu mindre pengar att göra bättre tidningar med. Osv...

Det finns bara en sak som är säker, cirkeln ovan måste brytas innan det blir bättre för någon part. På något sätt måste det bli mer pengar över till författaren, och mer utrymme för författaren att göra ett riktigt bra jobb, för det är jag säker på att ni som kämpar med att producera dessa tidningar vill göra det bra. Den stora frågan är väl bara hur det ska gå till.
          Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Hemligheten bakom lyckade blaskor tror jag heter - marknadsundersökningar.
            Till fisketidningsredaktörerna:
            Ge oss det vi vill läsa... inte det ni tror att vi vill läsa! Skriv inte så ofta om saker annonsörerna vill kränga (vi är allergiska mot indirekt reklam)!
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
              ......

Detta kanske jag är tämligen ensam om men jag läser det mesta om fiske på internet, Tex amerikanske sidor om fiskerullar. Där kan man hitta tester, recensioner om en rulle som är på 5-6 helskrivna sidor. Allt om rullen, materiel, konstruktion, lagerlägen, dimensioner, tillverkarens uppgifter och hur dom ser på detta, hur väl det stämmer mot verkliga prov, vad rullen tål, svaga punkter, mm mm. Det kan ta mig 2 timmar att läsa igenom. Samma artikel i en svensk fisketidning tar 2 min att avsluta och bestå av en liten ruta med en bild och texten.
              Fiskekänsla 4
              kastegenskaper 5
              hållbarhet 3
              prisvärdhet 4

Tror inte ens nybörjaren har någon nytta av dessa ord om jag ska vara ärlig
              Det är så bra skrivet , Anders, så att jag får tårar i ögonen!
              //T

PS: Det "bästa" jag har läst är en recension om jerkspön för några år sedan. Det är ju skamligt att kunna få publicera sådana artiklar.
              Det roliga är att sen kommer en nybörjare ( som har läst artikeln) och säger att testvinnaren är bästa jerkspöt som finns och att spöna jag (och några till) föreslog måste vara skit för att de fanns inte ens med i artikeln !!!!
              Senast ändrad av tonyex; 2013-03-03, 00:32.

Kommentera

Att vi vill ha lite mer djupgående artiklar om olika metoder är ju inte helt problemfritt. Jag är, som många andra, mest intresserad av predatorfiske med spinn och haspel. En artikel om predatorfiske får därför gärna vara hur ingående som helst. Men, om en annan artikel behandlar t ex flugfiske eller karpmete, då krävs det nästan att artikeln handlar om känsla och stämning mer än val av utrustning och metoder för att jag över huvud taget ska vilja läsa den.

Sammanfattat: Ju djupare och mer teknisk en artikel är, desto mindre är målgruppen. Tyvärr.

Kommentera

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
                  Det här är väl en klassisk momment 22 situation.

Eftersom vi läsare tappar intresset för tidningar då vi upplever att inte längre får det vi vill läsa så slutar vi köpa blaskan, vilket leder till ännu mindre pengar att göra bättre tidningar med. Osv...

Det finns bara en sak som är säker, cirkeln ovan måste brytas innan det blir bättre för någon part. På något sätt måste det bli mer pengar över till författaren, och mer utrymme för författaren att göra ett riktigt bra jobb, för det är jag säker på att ni som kämpar med att producera dessa tidningar vill göra det bra. Den stora frågan är väl bara hur det ska gå till.
                  När vi ändå är inne på fisketidningar och dess försäljning... Jag förstår att en fisketidning inte är gratis att framställa, då det både ska skrivas artiklar, det ska byggas en design, det ska printas på papper, distribueras till återförsäljare osv osv.
                  50/60/70 kronor är vad vi normalt betalar för nästan viken tidning som helst idag, inte bara om fiske, och det får man väl tyvärr köpa även om det känns dyrt. Många väljer troligen att inte köpa tidningarna just på grund av dess pris.

Men å andra sidan lever vi väl inte på 80-talet längre? E-tidningar är ju idag vardagsmat för alla som äger läsplattor och smartphones. En genialisk ide egentligen. Vi slipper betala för tryck, papper, distribution och butikernas/återförsäljarnas del av kakan. En digital version av en tidning borde ju automatiskt åtminstone halvera kostnaden. Se Aftonbladet som exempel, där man idag får e-tidningen mer eller mindre gratis som plus-medlem för ett par tior i månaden. Alla vanliga nisch-tidningar som PC för Alla, Vi Båtägare, Vi Bilägare finns ju redan som e-tidningar.

Laddade ner en app på Android-plattan för kanske en månad sen. Paperton hette den. En app för att köpa och läsa etidningar direkt i paddan eller mobilen. Testade direkt att söka på "Fiske" och hittade faktiskt bara EN enda tidning som fanns med i deras bilbliotek: Allt om Flugfiske. Vart är alla de andra?

Just när det gäller fiske, så verkar ju nischen ligga lite bakåt i tiden. Lite medvetet bakåtsträvande kanske? Tror de att det fortfarande bara är den äldre generationens gamla gubbar, med basker över flinten och en pipa i gipan, som sitter och läser om fiske? För de har väl inte upptäckt läsplattorna ännu... eller har de kanske det?

Tror att fler skulle läsa tidningar, trots deras alltsom oftast rätt värdelösa innehåll, om de kom digitalt och blev lite billigare.

Fotnot:
                  För övrigt kostade All om Flugfiske 59kr att ladda ner via Paperton... driver de med en eller? Kostar inte den tidningen lika mycket på papper i butik?
                  Senast ändrad av GäddMartin; 2013-03-03, 08:49.
                  Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Ursprungligen postat av danbanan Visa inlägg
                    Ett STORT problem i branschen är avsaknaden av pengar.Summan av kardemumman är att detta är ett besvärligt ämne, för jag förstår att folk är trötta på tidningarna - samtidigt som jag är väl insatt i problematiken runt skapandet av dem.
                    Jag kanske va lite hård i orden, visst ingen har sagt att det är lätt. Jag har full förståelse för problematiken. Det är ju ett känt problem det där när man hamnar i ekorrehjulet, inga pengar, dåligt resultat, tjänar mindre pengar, ännu sämre resultat, osv.

Jag kan ju inte lova att bli stamkund. har nog 15-20 tidningar i en hög sedan slutet 1900- talet. Och jag förstår att så kan man inte driva tidningar. Och när inkomsterna tryter så vill man fånga fler läsare och skriver mer allmänt och bredare och så är man inne i ett till ekorrhjul.

Sammanfattat: Ju djupare och mer teknisk en artikel är, desto mindre är målgruppen. Tyvärr.
                    Visst är det så, det där med ändan bak du vet. Men jag tror i alla fall att jag skulle köpa tidningen om det så bara va en FET artikel om något som fångade mitt intresse. Sedan kan man ju bredda målgruppen genom antalet FETA och avskilda artiklar. Men vad vet jag om att driva en tidning ? Försöker vara ödmjuk, jag tror även tidens tand talar emot tidningar lite.

Men ett sätt att ta sig ur svackan KAN ju vara att göra som Sir Fish- säger :
                    Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                    Hemligheten bakom lyckade blaskor tror jag heter - marknadsundersökningar.
                    Ta till ex. en känd tråd här på forumet "om hur du servar amba-rullar: En sådan artikel hade sålt slut på vilken upplaga som helst, varje ambassadeur-ägare hade garanterat köpt en tidning. Det är säkert lika många som det säljs fisketidningar under 5 års tid, alla kategorier.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Det är nog riktigt svårt att producera en tidning som kan attrahera semesterfiskaren, nybörjaren och proffset.

Själv har jag slutat att prenumerera på Fiskejournalen efter ett år av katastrofala artiklar. Bottenappet var nog artikeln om "Jerkmete", händer att jag köper ett exemplar ibland och blir lika besviken varje gång. Tidningen är alltför inriktad på semesterfiskaren. De brukar dock köra en hel del produkttester typ diameter och styrka på lina.

Fiske för alla har blivit sämre de senaste åren tycker jag trots fina insatser av Engström, Forsberg och Tjörnmark. Forsbergs landet runtresor och Tjörnmarks artiklar om Abu Garcia för att nämna några.

Sen verkar minnet vara kort hos många. Fiske-feber hade en marknadsundersökning för ett par år sen och där fick man goda betyg av mig och alla andra. De kör regelbundna artiklar om tafsmaterial, knep vid göstrolling, produkttester, möten med intressanta profiler som borde attrahera sportfiskaren. De har även haft en trenummers special om just ambassaduerrullar och trimning där varje del av rullen beskrevs i text och bra bilder. Artiklarna finns på utreels hemsida

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wilier75, 2022-01-31, 20:35
                      37 svar
                      11 250 visningar
                      3 gillar
                      Senaste inlägg hanlof
                      av hanlof

Startad av Flugfisket, 2025-07-08, 14:25
                      1 svar
                      184 visningar