Ursprungligen postat av Team CTM
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Alltid lika besviken!
Collapse
X
-
Har mailat redaktionen med mina synpunkter nu i alla fall!Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).
Kommentera
-
Sv: Alltid lika besviken!
Samma syndrom med de flesta fiskeprogrammen på TV.
Broman och Ruhe är på rätt spår men jag vill ha ännu mera teknik och prylsnack!
Värst hittills tycker jag var när William var i Norge och fiskade gös... Inte ett enda ord om metoden de använde och absolut inga bilder på hur de riggade betesfisken!
Sorry för OT, men liknelsen är slående!
Kommentera
-
Jag har skrivit en av artiklarna i senaste numret av Fiske-Feber och tar åt mig av kritiken.
Det är sällan (eller snarare aldrig) man får höra att man gjort något bra. Men man får alltid höra när nåt är dåligt.
Däremot är all feedback värdefull och ska tas på allvar.
Många artiklar är skrivna med tanke på att vara inspirerande. De ska locka läsarna till att vilja åka ut och fiska, testa ett nytt fiskesätt eller en ny metod. Dessa artiklar är inte alltid så faktafyllda, det håller jag med om.
Men en sådan artikel ska göra läsarna såpass intresserade att de vill fördjupa sig i ämnet de nyss läst.
Som ett slags första trappsteg emot något nytt.
Sen har vi de mer tekniska artiklarna som är för de som verkligen vill gå in på detaljer. Som oftast redan vet vad och hur de vill fiska. Dessa artiklar kan ge en mer erfaren fiskare nya ideér och råd. Samtidigt som de kan hjälpa nybörjaren att hitta rätt i djungeln av tacklingar, beten och knutar osv.
Samtidigt kan man vara lite ironisk och påstå att dessa artiklar är för den late fiskaren som inte vill/kan eller orkar testa sig fram själv:-) Eller?
Jag läser själv gärna sådana här tekniska artiklar. Man kan behöva en knuff framåt ibland.
Något som jag däremot saknar är att efter att ha läst om t.ex. spinnfiske med skeddrag efter vårgädda och blivit inspirerad. Knutit mina tafsar, ledd av en teknisk artikel och åkt ut på sjön. Vad gör jag då?
Jag saknar alltså artiklar med tips om själva fiskeförfarandet. Hur jag ska göra för att få fisk och vart på sjön jag ska fiska.
Är det nån som håller med mig här?
En bra fiskeartikel är svår att skriva eftersom den ska passa så många läsare.
Nybörjaren som inte har en aning om vad han läser ska ändå förstå vad det handlar om efter sista raden. Samtidigt som den mer erfarne inte ska gäspa sig igenom sidorna.
Det är en svår balans men om ni fortsätter ge oss skribenter feedback så kan vi kanske bättra oss!
Mvh Micke
Kommentera
-
håller med dig i din fråga Mikael, mer sånt önskas, nog speciellt av de som inte är så drivna som många läsare är och det
är nog det som faktiskt fick mig att gäspa mig igenom sidorna,jag har läst det mesta förr,flera gånger...och sanningen att säga så ligger tidningen faktiskt i högen med äldre tidningar...bara läst till 2/3 och där lär den nog få ligga till nån riktigt tråkig dag....Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Exakt samma tankar har slagit mig tidigare, att tidningarna mer eller mindre aldrig går på djupet.
Samtidigt höjer de inte intresset alla gånger heller, ibland kanske till och med tvärtom!
Jag kan ge ett exempel...
Läste Fiske För Alla under hela 2012. I nästan varje nummer fanns artiklar om vertikalfiske. Vet inte varför, men på något sätt byggde jag snabbt upp ett "hat" mot detta vertikalfiske som det babblades om hela tiden, utan att egentligen förklara hur vertikalfisket (framförallt pelagiskt med ekolod) fungerar och hur det ska utföras rätt. Som nybörjare blev jag bara frustrerad. Artikel efter artikel handlade om hur de "kända" profilerna håvade 8 kilos gösar, men egentligen aldrig hur de jobbade fram dessa napp. Jag drog inte en gös under 2012, hur jag än gjorde med andra fiskemetoder. Jag kunde ju inte vertikalfiska ännu. så jag körde vanligt spinn och trolling.
Vad var vertikalfiske egentligen? Det tidningen lärde mig om vertiklalfiske under hela året var:
- Du köper ett dyrt vertikalfiske-set. Gärna svindyrt, dvs en Toro rulle mm. Minst ett set, gärna fler.
- Ett "avancerat" ekolod är ett måste, ett sånt där du förmodligen inte har råd med ändå.
- En dyr båt är att föredra. En sån där i aluminium, med sköna säten, bra placering av stolarna, mm.
- Massa jigg i alla färger, gärna med de där senaste och dyraste jiggkrokarna från märket ****** eller whatever.
- Titta på lodet, sänk jiggen mot fisken, dutta upp och ner, gör mothugg och håva din tionde 8-kilos gös för dagen... jo men tjena!
Det tidningen aldrig ens nämnde var:
- Du kan med fördel köra med ett sjysst vertikalset, men det är inget måste. Har du inga pengar kör med vilket spö och rulle som helst - till och med haspel fungerar trots nackdelar.
- Ett halvbilligt lod som Elite 4 eller 5 räcker gott och väl, även svartvita som Mark5x för någon tusenlapp.
- Hur man egentligen vertikalfiskar, vad det är man ska se på lodet, hur fisken syns på lodet, hur fungerar ett lod mm.
- Och framförallt att vertikalfiske INTE automatiskt levererar 8 kilos gösar...
Jag bokstavligen hatade allt som hade med det där dyra "vertikalfisket" att göra i tidningarna... tills jag en dag av någon konstig anledning fick för mig att börja läsa om vertikalfiske på forum såsom Fiskesnack, samt kollat lite Youtubeklipp.
Helt plötsligt vart allt mycket klarare och jag började förstå vad det hela handlade om. Jag lärde mig snabbt hur ett ekolod funkar, hur jag ser fisken, hur allt fungerar och hur jag ska bära mig åt för att få min första gös. Vilka jigg som funkar bättre än andra beroende på olika faktorer med mera.
Helt plötsligt vart vertikalfisket något intressant! Och all den kunskap, jag tänkt utöva från och med nu i vår, fick jag gratis på nätet, tack vare er!
Nä, helt ärligt... även om jag fortfarande köper FFA, så är det sällan jag hittar något intressant där.
Fisketidningar som denna funkar som toa-blaska när Wifi-nätet krånglar eller inte räcker fram till paddan när man är på toaletten. Annars tycker jag personligen de kan användas som toapapper, om än något hårdare, dyrare och sämre än ICA:s...Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin
Kommentera
-
Det kanske är för många artiklar som är sådana och för få som erbjuder fördjupning?Ursprungligen postat av tre S Visa inläggMånga artiklar är skrivna med tanke på att vara inspirerande. De ska locka läsarna till att vilja åka ut och fiska, testa ett nytt fiskesätt eller en ny metod. Dessa artiklar är inte alltid så faktafyllda, det håller jag med om.
Men en sådan artikel ska göra läsarna såpass intresserade att de vill fördjupa sig i ämnet de nyss läst.
Som ett slags första trappsteg emot något nytt.
Kommentera
-
så är det, och artiklarna återkommer i varenda fisketidning, vilket gör att man tröttnar innerligt på dom...både artiklar och tidningarna...Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggDet kanske är för många artiklar som är sådana och för få som erbjuder fördjupning?Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Min uppfattning är att det var vanligare förr (sjuttiotalet) med riktigt nördiga artiklar, dvs artiklar som handlade om en smal nisch och där innehåller var esoteriskt snarare än trivialt. Även om man själv inte ägnade sig åt just den nischen så var det mer intressant att läsa em sådan artikel än att läsa version femhundranittiotre av "Hur du fångar sommarabborren med jigg".
Kommentera
-
Tog bort lite av din text men har inte ändrat ord eller ordföljd i det som är kvar, ska försöka ge lite feedback på vad jag tyckerUrsprungligen postat av tre S Visa inläggDet är sällan (eller snarare aldrig) man får höra att man gjort något bra. Men man får alltid höra när nåt är dåligt.
Sen har vi de mer tekniska artiklarna som är för de som verkligen vill gå in på detaljer.
Samtidigt som de kan hjälpa nybörjaren att hitta rätt.
Samtidigt kan man vara lite ironisk och påstå att dessa artiklar är för den late fiskaren
Hur jag ska göra för att få fisk och vart på sjön jag ska fiska.
Är det nån som håller med mig här?
En bra fiskeartikel är svår att skriva eftersom den ska passa så många läsare.
Nybörjaren som inte har en aning om vad han läser
Det är en svår balans men om ni fortsätter ge oss skribenter feedback så kan vi kanske bättra oss!
Mvh Micke
1. Typiskt Svensk feedback
2. Det är just här jag anser att det brister. Det finns inget underbyggt i dessa artiklar. Man beskriver tex ett tackel, ta en sån, 30 cm 0,40, och sen knyt . . . osv allt illustrerat med en simpel bild. Man går ALDRIG på djupet och förklara varför 30 cm? varför 0,40 ? vad blir problemet om om jag har 55 cm ? varför en lekare och inte ett beteslås ? varför det varför datt. dessa artiklar lämnar mig med fler frågor än dom ger svar, det ni beskriver vet jag redan grovt.
3. Hjälpa nybörjaren? lite elakt nu men det känns som att hela tidningen va skriven för nybörjaren. Som jag sa om innan jag köpte kajak. då läste jag allt om detta. ja va nybörjare, men redan efter att provfiskat kajaken så hade jag passerat dessa artiklar i kunskap och dom gav mig nada i behållning
4. Inte late. att sätta sina teoretiska kunskaper i praktik är en annan sak än lat, VETGIRIGE fiskaren vill veta allt om varför och hur, men även varför inte och innebörden av dessa olika val.
5. NEJ. Detta är en detalj som absolut inte ska finnas i en tidning. Det förstör mer än det ger. Vart man ska fiska, hur man ska fiska osv är så otroligt beroende på vatten, årstid, väder å vind, läget, situationen och strömmar mm så jag är övertygad att nybörjar luras att tro att även detta område är något man kan lära sig teoretiskt som att knyta tackel mm. Men sanningen är att detta är ett område varje person MÅSTE finna sin egen kunskap.
6. Skriv inte artiklar som ska passa alla då ! ! Skriv en för nybörjaren, och sedan när specifika fisken skrivs så rikta er mot den kunnige och erfarna och lägg nivån där. Att försöka tillfredställa alla blir bara skit.
7. Ja du sa det själv, Kanske man ska tvinga nybörjaren att kämpa sig till innehållet istället för att skriva på en dagisnivå som han ändå inte förstår ?
8. Låt bli att balansera. rikta artiklarna mot en bestämd kategori på en bestämd kunskapsnivå och skriv därefter så är jag övertygad om att åtminstone några kommer att jubla.
Nu har jag spytt galla så det räcker
Ni gör mycket bra, visst läser jag en del, men detta va feedback med avsikt att hjälpa och inte stjälpa
Ser gärna artiklar som verkligen går på djupet och in i detalj beskriver och förklarar teorier som praktik runt det hela, både för och emot, fram såsom baksida. Det finns en å annan bra artikel jag läst måste ju sägas 
Detta kanske jag är tämligen ensam om men jag läser det mesta om fiske på internet, Tex amerikanske sidor om fiskerullar. Där kan man hitta tester, recensioner om en rulle som är på 5-6 helskrivna sidor. Allt om rullen, materiel, konstruktion, lagerlägen, dimensioner, tillverkarens uppgifter och hur dom ser på detta, hur väl det stämmer mot verkliga prov, vad rullen tål, svaga punkter, mm mm. Det kan ta mig 2 timmar att läsa igenom. Samma artikel i en svensk fisketidning tar 2 min att avsluta och bestå av en liten ruta med en bild och texten.
Fiskekänsla 4
kastegenskaper 5
hållbarhet 3
prisvärdhet 4
Tror inte ens nybörjaren har någon nytta av dessa ord om jag ska vara ärligDet finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Wilier75, 2022-01-31, 20:35
|
37 svar
11 250 visningar
3 gillar
|
Senaste inlägg