Fiskejournalen köper upp och lägger ner! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskejournalen köper upp och lägger ner!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Frågan är om annonsörerna sätter någon form av press på tidningar och journalister, det vore ju moraliskt förkastligt om är fallet.
    Jag har kanske hört lite elaka rykten åt det hållet men tror knappast det stämmer.

    Däremot tror jag det är lätt som pryltestande journalist att vara lite mesig med kritiken då man vet att testobjektet kommer från ett företag som via annonser pumpar in rejält med pengar i tidningen...

    Kommentera


    • #32
      Detta ämne har det trätats om i evigheter. Journalisterna hävdar att så inte är fallet medan många läsare skulle kunna ta gift på att det sker. Tror nog att verkligheten ligger någonstans i mitten. Det är en liten ankdamm som vi tillhör. Alla känner alla i branschen. Tror kanske snarare att en journalist väljer att inte ta med en artikel om det visar sig vara en undermålig produkt. Har ni någonsin läst om en dålig produkt i ett test i en tidning?
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
        Detta ämne har det trätats om i evigheter. Journalisterna hävdar att så inte är fallet medan många läsare skulle kunna ta gift på att det sker. Tror nog att verkligheten ligger någonstans i mitten. Det är en liten ankdamm som vi tillhör. Alla känner alla i branschen. Tror kanske snarare att en journalist väljer att inte ta med en artikel om det visar sig vara en undermålig produkt. Har ni någonsin läst om en dålig produkt i ett test i en tidning?
        Just det med ankdamm är nog precis vad problemet är. På mässorna ser man ganska snabbt hur det är. Pratar man med någon utställare så råkar det gå förbi någon annan inom branschen och direkt skiter de i kunderna och springer iväg och snackar skit med sin bransch kollega.
        kunderna är bara något störande som stör deras "firmafest" .
        Alla inom branschen känner varandra för bra för att skriva något dåligt.
        Sen är jag övertygad om att det inte ses med goda ögon om något blir sågat i en test. Och det vet alla så man undviker att sätta sig i den situationen. Då blir alla glada.

        Kommentera


        • #34
          Vet egentligen inte varför jag skriver det här, men...Har nu fått första numret (efter sammanslagningen) av Fiskejournalen i brevlådan. Bifogat var också ett inbetalningskort för att förnya prenumerationen. Detta kommer inte att utnyttjas. Jag har eventuellt köpt min sista svenska fisketidning och det kan ju kännas lite drastiskt när jag tidigare ofta köpte båda. Jag prenumererade på Fiskefeber så länge den fanns och det enda dåliga med den tyckte jag var att den kom ut så sällan och då åkte FJ ofta ner kassen när man ändå var och handlade.

          För mig var Fiskefeber ett steg i rätt riktning. Smarriga reportage om fiske på avlägsna destinationer som jag kanske aldrig själv får uppleva. Insiktsfulla reportage om gubbar som med hemliga beten lurar upp den ena storgäddan efter den andra. Välskrivna reportage om arter och metoder som egentligen inte intresserar mig ett skit, men som bara för att dom är skrivna av ett proffs ändå blir intressanta.

          FJ är för mig som mellanmjölk. Varken god eller nyttig. Man försöker göra alla till lags med "lagom krångliga" reportage, bilder på Edvin 4-år som fångat sin första snorgärs, burleska historier och sida upp och sida ner med statistik som jag tycker Förbundets tidning vore det rätta organet för. Det finns bra artiklar och reportage i FJ också, men dom är för få i förhållande till dom rötna.

          Som inbiten sportfiskare vill jag ha en "proffs-tidning", men det kanske bara är jag och jag har alltid varit likadan. När jag höll på med dykning fanns tidningen "Dyk". En tradig historia med bilder och dykning från hemtama vatten. Som tur var upptäckte jag den nystartade tidningen "Immersed" som snabbt prenumererades på från USA för dyra pengar. Samma med cykling, tidningen "Kadens" var ett sömnpiller utan dess like och därför fick det bli "Road Bike" från England som stillade kunskapshungern…

          Så om man fick drömma lite så skulle jag önska att Fredrik Stjärnqvist fick börja om från början med gubbar som John Zafaradl, "Gädd Joel", Tobias & Rasmus, Johan Persson, Jörgen Larsson och några andra begåvade skribenter och göra en tidning för den inbitne sportfiskaren. Nörden, muppen som bryr sig om detaljer och inte är nöjd med att fisket består av abborrmete med mask och bullflöte två gånger om året. Jag fattar att allt handlar om pengar, men drömma kan man ju alltid. Ja-ja, vad är en bal på slottet...

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
            Vet egentligen inte varför jag skriver det här, men...Har nu fått första numret (efter sammanslagningen) av Fiskejournalen i brevlådan. Bifogat var också ett inbetalningskort för att förnya prenumerationen. Detta kommer inte att utnyttjas. Jag har eventuellt köpt min sista svenska fisketidning och det kan ju kännas lite drastiskt när jag tidigare ofta köpte båda. Jag prenumererade på Fiskefeber så länge den fanns och det enda dåliga med den tyckte jag var att den kom ut så sällan och då åkte FJ ofta ner kassen när man ändå var och handlade.

            För mig var Fiskefeber ett steg i rätt riktning. Smarriga reportage om fiske på avlägsna destinationer som jag kanske aldrig själv får uppleva. Insiktsfulla reportage om gubbar som med hemliga beten lurar upp den ena storgäddan efter den andra. Välskrivna reportage om arter och metoder som egentligen inte intresserar mig ett skit, men som bara för att dom är skrivna av ett proffs ändå blir intressanta.

            FJ är för mig som mellanmjölk. Varken god eller nyttig. Man försöker göra alla till lags med "lagom krångliga" reportage, bilder på Edvin 4-år som fångat sin första snorgärs, burleska historier och sida upp och sida ner med statistik som jag tycker Förbundets tidning vore det rätta organet för. Det finns bra artiklar och reportage i FJ också, men dom är för få i förhållande till dom rötna.

            Som inbiten sportfiskare vill jag ha en "proffs-tidning", men det kanske bara är jag och jag har alltid varit likadan. När jag höll på med dykning fanns tidningen "Dyk". En tradig historia med bilder och dykning från hemtama vatten. Som tur var upptäckte jag den nystartade tidningen "Immersed" som snabbt prenumererades på från USA för dyra pengar. Samma med cykling, tidningen "Kadens" var ett sömnpiller utan dess like och därför fick det bli "Road Bike" från England som stillade kunskapshungern…

            Så om man fick drömma lite så skulle jag önska att Fredrik Stjärnqvist fick börja om från början med gubbar som John Zafaradl, "Gädd Joel", Tobias & Rasmus, Johan Persson, Jörgen Larsson och några andra begåvade skribenter och göra en tidning för den inbitne sportfiskaren. Nörden, muppen som bryr sig om detaljer och inte är nöjd med att fisket består av abborrmete med mask och bullflöte två gånger om året. Jag fattar att allt handlar om pengar, men drömma kan man ju alltid. Ja-ja, vad är en bal på slottet...
            Word!

            Kommentera


            • #36
              Ja fick man drömma så skulle jag se en tidning där allt handlar om flöt- och bottenmete efter mört, sarv, ruda, sutare och kanske någon enstaka braxen. Jag tröttnade för länge sedan när nästan allt började handla om prickfiskar, gäddor, abborrar och fjällkarp.

              Dessutom tycker jag att artiklar till nästan hundra procent handlar om att promota olika båtar, teknisk utrustning, spön, rullar och fiskedrag medan själva det roliga "down to earth"-fisket kommer i andrahand eller till och med försvinner helt i artiklarna.

              Predatorfiske är för mig urtråkigt och att fiska de här inplanterade invasiva karparna i alla vatten är för mig rätt uttjatat. Papperstidningar är inte heller vidare intressant längre, men å andra sidan så är inte FJs hemsida så värst fräsig och jag har inte hittat någon annan heller som håller måttet.

              Kommentera


              • #37
                Precis som ni andra så fick jag ju också hem fiskejournalen i brevlådan .
                Den har ju nu blivit "sammanslagen" med två tidningar.
                Såg jag något fiske för alla? Eller fiskefeber i den?
                NEJ!
                Det var precis samma gamla fiskejournalen som den alltid sett ut. På gott och på ont..
                Så precis som tråden heter. Fiskejournalen köper upp och lägger ner...
                Jag kan faktiskt inte förstå hur redaktionen på fiskejournalen inte lät göra om åtminstone framsidan så det åtminstone skulle se ut som en ny tidning.
                Tunnt, billigt lite sladdrig veckotidning papper, lite grått och trist.
                En direkt uppmaning till redaktionen på fiskejournalen. Gör om gör rätt. Nu är ni ensamma och konkurrenterna är borta. Ni är herre på täppan.
                Skapa en helt ny tidning. Ni har alla möjligheter. Vi är fortfarande många som vill läsa en pappers tidning. Men visa då att det är en sammanslagning och inte nedläggning.

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
                  Ja fick man drömma så skulle jag se en tidning där allt handlar om flöt- och bottenmete efter mört, sarv, ruda, sutare och kanske någon enstaka braxen.
                  Där snackar vi tidning! Hade kanske t.o.m. kunnat framkalla det där pirret som fanns förr när man väntade på en bra tidning.
                  http://enamatorfiskare.blogspot.se
                  Instagram enamatorfiskare

                  Kommentera


                  • #39
                    Smaken är som baken. Men jag håller med om att FJ är väldigt tråkig. Bästa fisketidningen NÅGONSIN, enligt min ringa mening, var den norska tidningen Vak som gavs ut 2013-2014. Alla sex numren står på hedersplats i min bokhylla.

                    Kommentera


                    • #40
                      Ja en tråkig utveckling, månfald är bra i flera avseenden och områden... har nog sparat alla mina tidningar lite här och där sedan första prenumerationen på Svenskt Fiske 1977... DE årgångarna (å andra) är nog förlorade i nån flytt antar jag...

                      Varför spara? Tja bara blev så, är ju sällan man öppnar en FJ från 2007 om man säger...
                      Men jag gillar att läsa och bläddra i fisketidningar när de kommer... Väcktes här en tanke i vintern, ska nog leta upp mina Musky Hunter Magazine som jag köpte ett knippe av i USA 2010-2011, intressant även om inte allt kan omsättas till Sverige...

                      Fanns det inte en fisketidning under något år för flera år sedan som möjligen hette Esox eller något liknande?

                      Minns jag rätt var det en kontinental produktion översatt till svenska... Helt OK tidning om man ville läsa om lite mer otypiskt fiske, vatten och tekniker med svenska mått mätt.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2014-11-02, 18:39
                      29 svar
                      4 451 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Arbetar...
                      X