Fisketripp till Sarek. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisketripp till Sarek.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fisketripp till Sarek.

    Tjena.

    Jag och min broder har tänkt sticka upp till, antagligen Sarek men inte riktigt säkert vart vi beger oss, för fiske och vandring. Fisket är det primära och vandringen bygger vi utifrån fiskemöjligheterna.

    Vi kommer transportera oss uppåt med hjälp av tåg och buss, samt bo i tält. Så tips om boende och transport är inte hög prioriterade.

    Jag vill gärna ha tips och information om olika fiskeplatser och vilken tidpunkt på året vi bör åka dit.

    Padjelantaleden: någon som har erfarenhet om denna? hur fisket är där och vilken tidpunkt som är mest givande. Den verkar ganska lockande, men ni får gärna ge mig mer info.

    Resan kommer antagligen ske efter 1 juli med tanke på fiskereglerna på de kvoterade vattnen. Men detta är beroende på vart vi beger oss.

    Jag kommer fiska med fluga och eventuellt spinnfiske. Men jag är rätt ny på flugfisket så lite tips på några flugor som generellt brukar fungera bra för främst öring och harr skulle uppskattas.

    Så tips på fiskeplatser och övrig info mottages vänligt.
    Senast ändrad av Grajm; 2007-05-14, 18:02.

  • #2
    Ursprungligen postat av Grajm Visa inlägg
    Tjena.

    Jag och min broder har tänkt sticka upp till, antagligen Sarek men inte riktigt säkert vart vi beger oss, för fiske och vandring. Fisket är det primära och vandringen bygger vi utifrån fiskemöjligheterna.

    Vi kommer transportera oss uppåt med hjälp av tåg och buss, samt bo i tält. Så tips om boende och transport är inte hög prioriterade.

    Jag vill gärna ha tips och information om olika fiskeplatser och vilken tidpunkt på året vi bör åka dit.

    Padjelantaleden: någon som har erfarenhet om denna? hur fisket är där och vilken tidpunkt som är mest givande. Den verkar ganska lockande, men ni får gärna ge mig mer info.

    Resan kommer antagligen ske efter 1 juli med tanke på fiskereglerna på de kvoterade vattnen. Men detta är beroende på vart vi beger oss.

    Jag kommer fiska med fluga och eventuellt spinnfiske. Men jag är rätt ny på flugfisket så lite tips på några flugor som generellt brukar fungera bra för främst öring och harr skulle uppskattas.

    Så tips på fiskeplatser och övrig info mottages vänligt.
    Nu var det en del år sedan jag vandrade i Sarek, men skulle man då ha blivit påkommen med att fiska i den nationalparken så hade man nog blivit korsfäst på ett björnspjut eller liknande. Det skulle förvåna mig om det är anorlunda nu

    Kommentera


    • #3
      Haha okej, det jag har läst mig till är att man får fiske under en viss period och "inom 1 km på båda sidor av leden.."

      Jag trodde också att det var fiskeförbud överallt däromkring men tydligen finns det vissa kvoterade vatten man får fiska i.

      Kommentera


      • #4
        Här har du en länk som visar en karta över området samt vilka vatten som är upplåtna för fiske.
        http://www.fjallen.nu/fiska/pdf/Jokkmokk.pdf

        På den här länken finns mer information om fiske i området och kontakt uppgifter till fiskerikonsulenten i området, kan vara värt att ringa och prata med honom.
        http://www.fiskegruppen.com/main.asp

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Fiske@ Visa inlägg
          Här har du en länk som visar en karta över området samt vilka vatten som är upplåtna för fiske.
          http://www.fjallen.nu/fiska/pdf/Jokkmokk.pdf

          På den här länken finns mer information om fiske i området och kontakt uppgifter till fiskerikonsulenten i området, kan vara värt att ringa och prata med honom.
          http://www.fiskegruppen.com/main.asp

          Tack för dessa, har varit inne där en del och läst tidigare och har tänkt ringa runt lite till diverse ansvariga personer där uppe. Men tänkte höra med folket här om det fanns mer info att tillgå. Gärna folk som varit där uppe och testat på fisket.

          Kommentera


          • #6
            Har varit i sarek och vi hade helt ok fiske

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Jacce Visa inlägg
              Har varit i sarek och vi hade helt ok fiske
              Okej, känner du för att dela med dig av dina erfarenheter?

              Ingen annan som varit uppe och testat fisket?

              Kommentera


              • #8
                Öhhh... vänta lite här nu. Jag har för mig att det är totalförbud på att fiska i Sarek. I Padjelanta däremot finns det lite speciella regler som gör att man kan få fiska längs leden.
                ... everything else is baitfish.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av sportshooter, 2020-05-22, 12:18
                3 svar
                159 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg S.K fishking  
                Startad av Anton2, 2023-06-12, 08:12
                1 svar
                248 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg tonyex
                av tonyex
                 
                Startad av Mackan4, 2023-07-17, 15:37
                9 svar
                770 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Cosmoz 08  
                Startad av Habringer80, 2023-07-25, 22:33
                12 svar
                588 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Old Firehand  
                Startad av JockeMedGaffeln, 2023-09-30, 20:35
                0 svar
                130 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg JockeMedGaffeln  
                Arbetar...
                X