Bottenmete efter lake under höst/tidig vinter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmete efter lake under höst/tidig vinter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nytt personbästa på lake förra veckan Satt i Forshaga i Klarälven och metade. Använde en hel bäckröding (20cm) som bete. Fick två stycken lakar, den första vägde 3,5kg och var 79cm den andra vägde 4,05kg och var 85cm lång!

    Båda gjorde jag snabbt mothugg på och de hade nästan svalt bäckrödingen.

    Kommentera


    • Haze, använde du hairrig? Vilken storlek på enkelkroken?
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

      Kommentera


      • Stort grattis till den mastiga laken Haze, riktigt fin fångst.

        Rapport från lördagen:

        Jag och en vän begav oss till en fiskeplats som vi enats kring känns het. Det är en större del av en å (Viskan för att tala klarspråk) där strömmen är lite lugnare, den är kring 10 meter djup och har hård botten. Vi var på plats och hade satt igång att fiska från ungefär 16.30. Båda två metade med varsitt sillhuvud på kroken vilket jag tidigare har fått gädda på så det måste ju lukta något tänker jag. Vi höll på i cirka tre timmar men hade inte en känning någon av oss. Jag har prövat olika delar av Viskan under mina försök och börjar starkt ifrågasätta huruvida det är lönt att fortsätta. Jag vet att lake fångas från is vid en sjö längre upp i vattensystemet så visst finns den.

        Vid ett tillfälle under kvällen så skulle jag lätta på trycket och gick mot strandkanten och lös lite i vattnet med pannlampan. Fick då syn på något som såg fisklikt ut. Bjuder på en liten bild.

        Click image for larger version

Name:	IMG_5975.JPG
Views:	1
Size:	259,5 KB
ID:	1776006
        http://enamatorfiskare.blogspot.se
        Instagram enamatorfiskare

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Koji_Kondo Visa inlägg
          Stort grattis till den mastiga laken Haze, riktigt fin fångst.

          Rapport från lördagen:

          Jag och en vän begav oss till en fiskeplats som vi enats kring känns het. Det är en större del av en å (Viskan för att tala klarspråk) där strömmen är lite lugnare, den är kring 10 meter djup och har hård botten. Vi var på plats och hade satt igång att fiska från ungefär 16.30. Båda två metade med varsitt sillhuvud på kroken vilket jag tidigare har fått gädda på så det måste ju lukta något tänker jag. Vi höll på i cirka tre timmar men hade inte en känning någon av oss. Jag har prövat olika delar av Viskan under mina försök och börjar starkt ifrågasätta huruvida det är lönt att fortsätta. Jag vet att lake fångas från is vid en sjö längre upp i vattensystemet så visst finns den.

          Vid ett tillfälle under kvällen så skulle jag lätta på trycket och gick mot strandkanten och lös lite i vattnet med pannlampan. Fick då syn på något som såg fisklikt ut. Bjuder på en liten bild.

          [ATTACH=CONFIG]74497[/ATTACH]
          Varför åker du inte bara till den andra sjön? Och oh ja - det är ju en liten gäddemus Hoppas du får efter allt nötande

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Haze Visa inlägg
            Nytt personbästa på lake förra veckan Satt i Forshaga i Klarälven och metade. Använde en hel bäckröding (20cm) som bete. Fick två stycken lakar, den första vägde 3,5kg och var 79cm den andra vägde 4,05kg och var 85cm lång!

            Båda gjorde jag snabbt mothugg på och de hade nästan svalt bäckrödingen.
            Bara att buga och gratulera Jag såg din bild, och det är en riktigt fin fisk den Bugar bugar och grattar än en gång Skitglad för din skull

            Kommentera


            • janjoh: Det är tanken. Jag ska ta mig till sjön och prova såvida inte isen lagt sig. Dels sjön men också inloppet ska testas. Inte okej att ge sig även om man kan känna för det ibland.
              http://enamatorfiskare.blogspot.se
              Instagram enamatorfiskare

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Koji_Kondo Visa inlägg
                janjoh: Det är tanken. Jag ska ta mig till sjön och prova såvida inte isen lagt sig. Dels sjön men också inloppet ska testas. Inte okej att ge sig även om man kan känna för det ibland.
                That's the spirit Du vet inte andra åar i närheten där det kan finnas? Vi har haft det kallt i helgen och älven här är fler ställen täckt med is. Min kompis var förbi vår vanliga plats i ån för att villa smygfiska utan mig (grrrrr) men då var det parad av isflak som kom drivande med strömmen (hahahaha bra för honom) men nu får vi en del dagar med plusgrader så det finns väl en 60 % chans att vi kan fiska på fredag. Vi ska iallafall träffas fredag 16.30 när han är ledig och sedan åker vi dit och kollar innan vi evt köper fiskekortet och sätter igång Nu får vi se. Jag HOPPAS verkligen att vi kan fiska på fredag

                Kommentera


                • Inget som är direkt lättillgängligt. Har inte bil själv så känner mig rätt beroende av att kunna låna då man ska kånka med flytoverall och allt annat för att klara sig i kylan. . Men såvida sjön inte frusit så ska jag så småningom ge den ett pass samt inloppet.

                  Hoppas det funkar att fiska. Ni som bor längre upp i Sverige verkar ha grymma förutsättningar för lakefiske.
                  http://enamatorfiskare.blogspot.se
                  Instagram enamatorfiskare

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Koji_Kondo Visa inlägg
                    Inget som är direkt lättillgängligt. Har inte bil själv så känner mig rätt beroende av att kunna låna då man ska kånka med flytoverall och allt annat för att klara sig i kylan. . Men såvida sjön inte frusit så ska jag så småningom ge den ett pass samt inloppet.

                    Hoppas det funkar att fiska. Ni som bor längre upp i Sverige verkar ha grymma förutsättningar för lakefiske.
                    Hehehehe jo det finns mycket lake då de flesta insjöar håller lake, åarna, älvarna, havet/fjärdarna osv men för oss som bara har 125 mm borr och tycker mycket mer om mete än pimpel (trots jag visst pimplar abba på isen) är lakesäsongen väldigt kort När man kommer till mitten/slutet av november då kan varje tur vara den sista Hoppas verkligen att det håller i sig med plusgrader och det räcker för att få stopp på isflaken. Jag vet ju att fler lugna bakvatten är frysta nu, både där och vid älven. Så hoppas på vädret Och särskild på smhi som säger 6 grader på torsdag (medan yr.no säger 4) Jag säger lite skämtsamt (inget jag menar i verkligheten såklart) "support global warming = fiske hela året"

                    Kommentera


                    • Tack!! Jag och en kompis gör nog ett försök på torsdag efter jobbet i Göteborg. Sugen Koji_kondo?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2014-10-26, 09:40
                      125 svar
                      15 263 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg blåvitt88  
                      Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
                      14 svar
                      1 519 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Shad, 2023-05-16, 09:39
                      3 svar
                      370 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av BeeMan, 2023-07-05, 20:01
                      3 svar
                      346 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg BeeMan
                      av BeeMan
                       
                      Startad av Kulfisk, 2023-07-06, 15:06
                      3 svar
                      254 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Kulfisk
                      av Kulfisk
                       
                      Arbetar...
                      X