Ursprungligen postat av Old Firehand
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gäddlek
Collapse
X
-
De utlekta gäddorna brukar uppsöka närmaste plats med god födotillgång.Ursprungligen postat av Pellepaltnacke Visa inlägg
gammal tråd, dom stora gäddorna brukar väl gå ut på djupare vatten efter dom har lekt? gör dom små och minsta gäddorna likadant? eller brukar dom vara kvar inne i vikarna eller på grunt vatten och vid vasssen?
Kommentera
-
på min sjö, som är en bit av en uppdämd älv där isen bara lägger sig i vikarna och ett par bakvatten, gick den sista isen igår, vattentemp imorse inne i en lekvik var ca 7grader, hade endast 1 hugg av en liten gädda som jag bommade. är det egentligen förtidigt? det är minusgrader på nätterna,Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inläggHär simmar dom runt och slukar slom just nu både utlekt gädda och gös innan leken , slommen står i stim för lek strax utanför älvars utlopp nu här i värmland
Kommentera
-
Hej Peder E:Ursprungligen postat av PederE Visa inlägg
Hej Old Firehand!
Du skriver att gäddorna använder samma lekplats år efter år! Har det forskats kring detta eller är det bara en teori / sägen? Har undrat över just detta och stämmer informationen så är det väldigt intressant och välommen fakta.
Jag har fiskat Gädda nere i Trosa skärgård runt Eriksö och Mörkö under åren 1957 - 1982 samt fört egen fiskejournal över alla mina fisketurer samt skrivit gäddfiskeartiklar i Svenskt Fiske (Sportfiskaren) 1961 - 1973 och Fiskejournalen 1974 - 1980. En bok om gäddfiske som jag skrev vid namn "Gäddfiskarens Specialknep" utgavs av bokförlaget Bonniers år 1972.
Att det är samma gäddor som använder exakt samma lekplatser år efter år kan man inte bevisa utan att ha märkt och numrerat gäddorna....
Med vänlig fiskehälsning,
Old Firehand/Leif Engström
- Gillar 1
Kommentera
-
Många gäddor står ju kvar inne på grunt vatten tanke på lekande fisk som sarv braxen abborre mört mflUrsprungligen postat av Pellepaltnacke Visa inlägg
gammal tråd, dom stora gäddorna brukar väl gå ut på djupare vatten efter dom har lekt? gör dom små och minsta gäddorna likadant? eller brukar dom vara kvar inne i vikarna eller på grunt vatten och vid vasssen?
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Grabbn88Tjena! Börjat hålla på med artfiske och fick upp en grässnultra/skärsnultra idag, undrar om nån vet...2 Foton
-
Kanal: Våra svenska fiskar
2025-05-19, 20:38 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
|
5 svar
409 visningar