jag tror på asp och ål i sötvatten, och på makrill och berggylta i havet...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Starkaste fisken ?
Collapse
X
-
Jo berggyltan är råstark men havsabborren är starkare.
Alla dom havsabborrar jag har fångat har varit rent löjligt starka.
Den värsta rusningen jag varit med om var när en havsabborre på 1,1 kg tog 160 meter lina i en rusning.
( Och nej bromsen var INTE löst ställd. )
Under hela fighten stod spöet som ett cyckelhjul.
Kommentera
-
Jag skulle tippa att regnbåge är om inte den starkaste så iallafall topp 3. Definitivt starkare än öring.
Nu tänker ni säkert "regnbåge, vad sjutton?"
Jag snackar inte koncentrationslägersfiskarna med avgnagda fenor i den genomsnittliga P&T-sjön. Jag snackar de havslevande regnbågar som rymt som små och levt många år i frihet. S.k. "steelheads".
Otroligt vackra fiskar. Otroligt starka. Träffat en kille som fick en på 4kg på gotlandskusten. Han fick kämpa i över timmen.
Om man sedan definierar regnbågen som en svensk fisk är ju en annan femma, men den lever ju iallafall i sverige.
/bandis
Kommentera
-
Laxfiskare till trots: Defintivt inte laxen! Dock kan öringen bli fruktansvärt stark p.g.a. de "roder" till fenor någorlunda vuxna individer 7kg+ utvecklar, inge snack om saken!
ÖVERLÄGSET grymmaste drillen jag personligen upplevt är en flötmetad ~2kg sutare på 5,6f UL >6g & minihaspel, snacka om drill... Stilla aborrmete från brygga, funderade mest vad i h-e det var frågan om! Pressade så gott det gick dvs konstant bottenläge & fullständigt tokutras på rullen!, förvånad att inte spöet gick som man ändå höll emot. Mest imponerad av att den aldrig gav sig, spände mot ända in i det sista (likt öringen)...
Slutsats: Påstår ej sutaren vara varesig snabbast/starkast, dock släpar den med lätthet iväg en lax i åtminståne dubbla storleken!
Lax/Asp - snabbsimmare! Öring/Sutare - fruktansvärt STARKA fiskar...Senast ändrad av DavidJ; 2008-01-08, 12:00.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Bandis Visa inläggJag skulle tippa att regnbåge är om inte den starkaste så iallafall topp 3. Definitivt starkare än öring.
Nu tänker ni säkert "regnbåge, vad sjutton?"
Jag snackar inte koncentrationslägersfiskarna med avgnagda fenor i den genomsnittliga P&T-sjön. Jag snackar de havslevande regnbågar som rymt som små och levt många år i frihet. S.k. "steelheads".
Otroligt vackra fiskar. Otroligt starka. Träffat en kille som fick en på 4kg på gotlandskusten. Han fick kämpa i över timmen.
Om man sedan definierar regnbågen som en svensk fisk är ju en annan femma, men den lever ju iallafall i sverige.
/bandis
Då heter dom också Steelhead och inte Regnbåge
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Grabbn88Tjena! Börjat hålla på med artfiske och fick upp en grässnultra/skärsnultra idag, undrar om nån vet...2 Foton
-
Kanal: Våra svenska fiskar
2025-05-19, 20:38 -
-
av OräkletHej. Precis hemkommen efter en kortare tur i frugans hemtrakter vilket är norrbottens inland då det...4 Foton
-
2025-02-08, 17:10 -
-
Hej!
Fick upp denna när jag var ute och fiskade harr i älven. Osäker på om det var en...1 Foto-
2024-09-08, 19:18 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
|
11 svar
615 visningar
0 gillar
|