Regler om Asp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Regler om Asp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
    Dom tillåter det! Det är ju där problemet ligger.

Annars hade jag ju verkligen inte börjat tjabbla om Polisen o.s.v.

Har inga dom helst prob med att skvallra på folk som fiskar Asp och häver upp i ICA-kassen bakom.
    Jag håller med men det var mer riktat som "Varför i helvete gör inte tillsynsmännen det som de ska göra?!?". Jag är helt inne på din linje.

Aspen är en sjukt rolig fisk att få på kroken så jag tycker att det är synd att reglerna för detta fiske inte följs. Ta bara en titt i fotoalbumet. Det fiskas ju asp så det står härliga till och folk är inte blyga med att skylta med det heller. Helt sjukt.

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
      Polisen kan inte få bättre tillfälle att gripa någon är när den står med fingrarna i syltburken vilket i det här fallet innebär att man utövar fiske efter asp!

Redan om de hittar någon med aspar i en kasse är det troligt att även själva innehavet anses som brott. Asparna är fridlysta och liksom fridlyst trafikdödat vilt tillhör staten om inget annat kan göras gällande.

Vad sedan åklagaren tycker och en eventuell sakföring leder till är dock mera ovisst.
      Rätta mig gärna men jag TROR:
      Är inte Aspen rödlistad?
      Om den vore fridlyst så skulle det väl vara fiskeförbud alltid överallt på den?
      Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
        Rätta mig gärna men jag TROR:
        Är inte Aspen rödlistad?
        Om den vore fridlyst så skulle det väl vara fiskeförbud alltid överallt på den?

Du tror inte, du vet. Så är det.

//Stefan
        Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

hahaha gösjonas..
          fan vad man skrattar
          Keep talking about me, You are just making me famous..
          MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
          www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Fisken är under fredningstid i praktiken fridlyst. Det är väl inte riktigt det samma som fridlyst men under fredningsperioden skall fiskarna ha frid i sitt område så de kan leka.

Du som vet allt om Asp GJ, visa mig en en dräktig sådan, för det har jag ännu inte sett.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

GJ: Stockholmare är också människor - sägs det. Men om du sett dessa ståtliga fiskar stående i strömmen med blödande sår här och var - garnerade med flugor, spinnare, jiggar och vobblers från nos till svans - så skulle du kanske också engagera dig i frågan... Eller skita i det vad vet jag.

Det fanns skyltar både här och var, men de "försvinner" relativt snabbt. Det blir för dyrt att ha en heltidsanställd som åker omkring och sätter upp skyltar. Inte ens i stockholm står det skyltar vart tionde meter som lyder "OBS! Det är förbjudet att klubba tanter och ta deras väskor". Ignorance is a crime.
              "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
                GJ: Stockholmare är också människor - sägs det. e ens i stockholm står det skyltar vart tionde meter som lyder "OBS! Det är förbjudet att klubba tanter och ta deras väskor". Ignorance is a crime.
                Klockrent
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
                  Asparna är fridlysta och liksom fridlyst trafikdödat vilt tillhör staten om inget annat kan göras gällande.
                  Fridlyst och statens vilt är inte samma sak.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sander L. Visa inlägg
                    Fridlyst och statens vilt är inte samma sak.
                    Såå? Tillfaller inte allt vilt som dödas utanför lovlig tid staten men älgar som hittas döda inom jaktvårdsområde räknas bort från den kommande kvoten?
                    Lär mig hur det ska vara!
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
                      Det har påståtts så mycket om aspen och fredningsområden den senaste tiden så jag tänkte att det kunde vara lämpligt att lägga upp en länk till mer information. Det här är dessutom det som gäller - inte vad någon tror sig hört, hört av en kommungubbe, blivit informerad av någon som sett ut att veta, eller något annat dubiöst.
                      FIFS

3 § Fiske efter asp är förbjudet fr.o.m. den 1 april t.o.m. den 31 maj i alla
                      Vänern, Mälaren och Hjälmaren tillrinnande vattendrag.
                      Tack för att du tog tag i detta då jag inte hade tid att leta paragrafer beroende på jobb och studier! Jag hade tänkt be fiskerikonsulenten (Martin Engström) i örebrolän skriva ett par rader här på FS för att hjälpa vissa personer förstå hur det ligger till med aspfredningen, men nu är inte det nödvändigt!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
                      5 svar
                      412 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Grabbn88  
                      Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10