Tänka på vid köp av åror? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tänka på vid köp av åror?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tänka på vid köp av åror?

Aldrig köpt ett par nya åror innan men ska nu göra det till min plasteka, en Örnvik 380.
    Kommer ha båten i en å och kommer för det mesta köra med elmotor men batterier KAN ju ta slut så då vore det tråkigt utan åror.
    Valen står väl mellan 270cm eller 240cm.
    Läst långa åror är lättare att ro med då man får mer kraft och hävstång men då detta är en å som inte är bred på alla ställen så vill man ju ändå vara lite smidig om man ska ta sig igenom lite grundare och smalare partier.
    Båten är ganska bred för sin storlek, tror den är runt 160cm och enligt vissa tabeller så ska den bredden ha 270cm.

Vilka fästen skulle ni rekommendera? Dem håller längre om man inte borrar i dem antar jag fast man vill ju inte behöva släpa upp dem till stugan varje gång man ska åka ifrån ett par dagar, så därför velar jag om man inte ska köpa fästen där man måste borra håll i årorna och då kan låsa fast dem tillsammans med båten.

Så frågar då er som köpt åror innan och har lite mer erfarenhet om vilken längd ni tycker jag ska köra på, samt vilka fästen jag borde köra på.
    Magkänslan säger 240 och fästena man skruvar fast, men vill höra eran åsikt

Om årorna bara är nödlösningen om batteriet tar slut så har jag valt 240, kommer garanterat att funka att ro med och de tar mindre plats i båten. Årorna kommer hålla länge även om du borrar hål i dem så det har jag gjort, blir lättare att låsa fast dem och de kan ligga fint i årtullarna när du använder elmotorn samt att de är redo att användas när som.
    Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Tack pöjka!
      Ni har fått mig ännu mer övertygat om att 240 nog blir det bästa valet. Man vill ju dem ska få plats i båten när man inte använder dem också
      Hur långt från slutet bör man borra då tycker ni? Så att det blir en 5-10cm mellan ändarna när dem är vågrätt i luften?
      Ska hålet vara någon millimeter större än bulten eller ännu mer?

Kommentera

Som nödlösning funkar korta åror kanon. Men ska man ro mycke så är det skönt o ha lite längd på dom. Blir även lättare att ro om de går lite sjö. Jag har alltid så handtagen överlappar varann på årorna när jag ror
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Borra hålen så att du kan ha tummarna mot ändarna på årorna utan att mosa dom mot varandra vid nya årtag...gör
          ont som fan efter några ihopklämningar...

för övrigt räknade man förr vid nyggandet av ekor att årorna skulle vara knappt dubbla båtbredden...
          Senast ändrad av byggarn; 2012-03-18, 10:58.
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Som mämnts så är de korta lagom som nödlösning och Du ska ju ro i en å som Du säger och det funkar, men jag skulle vilja rekomendera dessa istället för att borra sönder årorna http://www.linder.se/index.cfm?x=cSh...IctId=10&ic=10 mycket bekvämt och inga hål samt inget glapp som det blir med tiden i hålen.

Visst det går att skruva isär om man vill sno årorna men det kan motverkas med ett snitt i gängorna, för den dag Du behöver ro så kommer Du att uppskatta funktionen i dessa, personligen gillar jag att ha så pass mycket mellan att jag kan hålla tummarna på kortändan och ändå ha min 5cm mellan har klämt mig så in i he****te under åren så det gör jag inte om.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
              Som mämnts så är de korta lagom som nödlösning och Du ska ju ro i en å som Du säger och det funkar, men jag skulle vilja rekomendera dessa istället för att borra sönder årorna http://www.linder.se/index.cfm?x=cSh...IctId=10&ic=10 mycket bekvämt och inga hål samt inget glapp som det blir med tiden i hålen.

Visst det går att skruva isär om man vill sno årorna men det kan motverkas med ett snitt i gängorna, för den dag Du behöver ro så kommer Du att uppskatta funktionen i dessa, personligen gillar jag att ha så pass mycket mellan att jag kan hålla tummarna på kortändan och ändå ha min 5cm mellan har klämt mig så in i he****te under åren så det gör jag inte om.
              Japp, dessa fästen är bra...och de finns till bättre pris på andra ställen...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ja det där alternativet som Rospigg länkade till såg intressant. Kan ju vara skönt att slippa glappet som kan bli.
                Dock känns 195:- /styck lite väl för ett par åror jag knappt kommer använda så har ni länkar till andra billigare liknande så är dem välkomna.

Kommentera

Till en så bred båt skulle jag lätt kört 270, borra lika stort hål som skruven, runt 5 cm glapp mellan årorna är gött ifall du har på dig vantar osv.

Tänk efter NOGA innan du borrar, så att du gör det åt rätt håll, rätt längd och så centrerat som möjligt!

Sen räcker det att låsa fast dom med en enkel kätting som du kanske ändå har till båten, så man slipper att ungarna leker med dom!

Vill en tjuv ha dom så tar han dom oavsett!

Skulle någon kunna länka till den sort Rospigg länka till? Hade nämligen av en åra, tror att det var i hålet... Men jag använde den extremt hårt, kanske inte så konstigt. Men skulle det hända igen så skulle jag nog titta på andra lösningar...
                  Senast ändrad av Denzar; 2012-03-19, 00:14.

Kommentera

Ursprungligen postat av Asys85 Visa inlägg
                    Ja det där alternativet som Rospigg länkade till såg intressant. Kan ju vara skönt att slippa glappet som kan bli.
                    Dock känns 195:- /styck lite väl för ett par åror jag knappt kommer använda så har ni länkar till andra billigare liknande så är dem välkomna.
                    Hjertmans har likadana... Hjertmans.se men då har du fortfarande problem med låsningen av årorna...
                    Senast ändrad av byggarn; 2012-03-19, 07:43.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    15 986 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49