Quintrex 350 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Quintrex 350

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Quintrex 350

    Jag är ute efter en båt som jag kan lasta på taket på bilen. Vi brukar åka på semester med husvagn och jag vill gärna ha med båt för fiske så det är inte aktuellt med en trailer. Jag har tittat på en Linder 440 som jag tyckte var ett ok alternativ då den verkar lätt att lasta osv.

    När jag surfade runt lite idag fick jag syn på Quintrex 350. Den väger mindre än linder, är lite kortare men verkar ha generös innerutrymmen i förhållande till storleken. Jag var och tittade på en sådan på Atv-center i Gamla Bo och den verkade inte så dum. En 390 verkar snäppet vassare men tyvärr väger den 101 och jag får lasta max 100 på taket. Takräcket ska också räknas. Undras om det finns något löst som väger några kilo som man kan ta bort

    Finns det någon här som har erfarenhet eller åsikter om en Quintrex 350 explorer? 75 kg, godkänd för fyra pers, max 15 hkr och ganska stabil. Slår Lindern på flera punkter. Priset är lite högre dock (har fått en offert på 440:an från Båtbutiken i Lomma och de är lite billigare på motor och båt men inte jättestor skillnad).

  • #2
    Har ingen erfarenhet av Quintrex förutom det jag läst o sett - verkar vara en kanonbåt. Linder är däremot sjukt instabil... är man fler än en person i båten så får alla hålla i sig för livet om en person ska röra sig..

    Kommentera


    • #3
      Din Erfarenhet av Linder verkar lika stor som den du har om Quintrex = ja just det.
      Vi köpte en Q 350 som klubbåt ifjol med en 9.9 merc 4-stroke,funkar kanon med 2 spinnfiskare
      i båten ,en stadig o trevlig båt med tanke på längden,kan rekommenderas.
      dock är föreningens 2 linderbåtar lite bättre men det beror nog på att dom är 0.5 m längre
      och då naturligtvis lite tyngre.

      Kommentera


      • #4
        Vilka Lindermodeller är det ni har?

        Kommentera


        • #5
          Vi har både 400 och 440,rekommenderar dock 400- an.(den planande modellen)

          Kommentera


          • #6
            Inte fler som har någon erfarenhet av Quintrex?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av trollingfiisk Visa inlägg
              Din Erfarenhet av Linder verkar lika stor som den du har om Quintrex = ja just det.
              Vi köpte en Q 350 som klubbåt ifjol med en 9.9 merc 4-stroke,funkar kanon med 2 spinnfiskare
              i båten ,en stadig o trevlig båt med tanke på längden,kan rekommenderas.
              dock är föreningens 2 linderbåtar lite bättre men det beror nog på att dom är 0.5 m längre
              och då naturligtvis lite tyngre.
              Man ska kanske hellre jämföra Quintrex 350 med Linders 355:a då 400:an är en klass större och borde hellre jämföras med Quintrex 390. Och Linder 440 Fishing är ju en roddbåt som har helt andra egenskaper än en planande båt som Quintrex 350. Vilken som är bättre, Q 350 eller L 355 vet jag inte då jag inte har provat Q350. Däremot har jag haft en L 355 Tidigare som jag tyckte var en bra båt för att vara så pass liten. Men har man möjligheten så tycker jag att man ska välja en Q390 eller L 400 om man har den möjligheten då de är mycket mer båt än sina mindre släktingar.

              Kommentera


              • #8
                I och med att jag ska ha den på taket blir både Linder 400 och Quintrex 390 för tunga. 390:an väger 101 och plus takräcke blir det en bit över 100 som är max. Om man hade kunnat ta av något som väger en 4-5 kilo hade det kanske funkat....

                Kommentera


                • #9
                  Enligt specen på quintrex.se så väger 390:an 105 kg

                  Jag har åkt med 350 och 390 och det är två rätt olika båtar. 390 är väl ungefär lika mycket längre som den är bredare i cm, vilket gör den lite mer speciell i proportionerna. 350 är lite mer klassisk i formen och fungerar förmodligen fint som roddbåt. Jag skulle gissa på att den väger mer än en Linder i samma längd och en av anledningarna till det är att Quintrex har tjockare skrov. Tror att Linder är en av de tillverkare som har tunnast och Quintrex är en av de tjockaste. Så är vikten viktig så kan man ju fundera på det.

                  Den sista bilden här så ser man en 350 och en 390 sida vid sida. Lite perspektiv på det men skillnaden känns nästan som den ser ut på bilden.
                  http://www.hojerteknik.se/produkter/...-350-explorer/
                  Min fiskeblogg Skvalp
                  +FishEco

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av frejo Visa inlägg
                    Enligt specen på quintrex.se så väger 390:an 105 kg
                    I pdf'en står det 101 kg men det är lite för mycket det med...

                    Ursprungligen postat av frejo Visa inlägg
                    Den sista bilden här så ser man en 350 och en 390 sida vid sida. Lite perspektiv på det men skillnaden känns nästan som den ser ut på bilden.
                    http://www.hojerteknik.se/produkter/...-350-explorer/
                    Bildens perspektiv förvränger en del, men visst är det stor skillnad. Framförallt bredden på 30cm.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    27 svar
                    13 636 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mudwater  
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 996 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    285 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 226 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    350 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X