Rostfri reling sitter löst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rostfri reling sitter löst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rostfri reling sitter löst?

Jag har en ryds 485 rsi.
    Så här ser relingen ut:
    Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1343308333.321828.jpg
Views:	1
Size:	80,8 KB
ID:	1811458

Efter många klättringar upp i fören sitter nu relingen löst, och efter mitt försök i dag att fästa den med skruvarna sitter ännu lösare.

Någon som har tips på hur man går tillväga för att få fast den bättre?

Riva bort allt och fylla i med nytt glasfiberspackel i skruvhålen typ eller?
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Riva bort allt och fylla i med nytt glasfiberspackel i skruvhålen typ eller?
    Typ ja , detta är ett sätt av många.

Jag gissar då du inte visat hur den är fastsatt att det är en platt fot vid varje ben som är skruvad med 3 eller 4 skruvar ner i plastlaminatet ? (INTE genomgående maskinskruv med mutter på baksidan alltså)

Jag gissar igen att dessa skruvar går runt i sitt hål, du kan inte dra dom mer.

Ett annat sätt kan vara att byta skruv till en dim. grövre. Man känner ju när en skruv drar.

Ett tredje sätt kan vara att limma allt med Sikaflex 292, (industrivarianter 228, 252 funkar också bra) så sitter det tills plasten har slutat existera. Nackdelen är att du får inte bort det den dagen du skulle vilja, men det sitter kan jag lova.
    Senast ändrad av Exxet; 2012-07-26, 14:37.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
      Typ ja , detta är ett sätt av många.

Jag gissar då du inte visat hur den är fastsatt att det är en platt fot vid varje ben som är skruvad med 3 eller 4 skruvar ner i plastlaminatet ? (INTE genomgående maskinskruv med mutter på baksidan alltså)

Jag gissar igen att dessa skruvar går runt i sitt hål, du kan inte dra dom mer.

Ett annat sätt kan vara att byta skruv till en dim. grövre. Man känner ju när en skruv drar.

Ett tredje sätt kan vara att limma allt med Sikaflex 292, (industrivarianter 228, 252 funkar också bra) så sitter det tills plasten har slutat existera. Nackdelen är att du får inte bort det den dagen du skulle vilja, men det sitter kan jag lova.
      Ja du har rätt i dina gissningar.

Dom går runt i sina hål, men i fören vid "sista infästningen" är det bultar med mutter, men även några av dom går runt, och jag kommer inte åt muttrarna, jävla korkad lösning förövrigt att inte kunna dra åt dom om dom lossnar..

Sikaflex säger du, menar du som "lim" i skruvhålen och under skruvplattan och sen fylla igen hålen typ så skruvarna sitter i sina hål?
      Håller detta verkligen?

Tack för dina svar!
      Senast ändrad av Bowen; 2012-07-26, 15:58.
      &

-Okänd

Kommentera

Sikaflex säger du, menar du som "lim" i skruvhålen och under skruvplattan och sen fylla igen hålen typ så skruvarna sitter i sina hål? Håller detta verkligen?
        Sorry ! Skitdåligt förklarat av mig, Naturligtvis måste du ordna så skruvarna går att dra lite. Men om du har Sika så lägger du det under plattan på stödbenet. Det gör att plattan limmas mot båten. Det sitter som satan, jag vet av erf. går inte att få den sedan. Gör du så med Sika så behöver inte skruvarna ta lasten sedan när Sikat härdat, vilket gör att du kan en enkel lösning, räcker ju att skruvarna kan hålla plattan/räcket på plats till Sikat härdat.

Har du ingen Sika så tar skruvarna all last och måste då fixas så dom drar ordentligt när du skruvar.

Det du nämnde är en bra men lite jobbigare lösning. Använd glasfiberspackel med glas i och fyll hålen. Du får sedan förborra i den härdade lagningen för skruven. Men det blir starkt det med
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Sorry ! Skitdåligt förklarat av mig, Naturligtvis måste du ordna så skruvarna går att dra lite. Men om du har Sika så lägger du det under plattan på stödbenet. Det gör att plattan limmas mot båten. Det sitter som satan, jag vet av erf. går inte att få den sedan. Gör du så med Sika så behöver inte skruvarna ta lasten sedan när Sikat härdat, vilket gör att du kan en enkel lösning, räcker ju att skruvarna kan hålla plattan/räcket på plats till Sikat härdat.

Har du ingen Sika så tar skruvarna all last och måste då fixas så dom drar ordentligt när du skruvar.

Det du nämnde är en bra men lite jobbigare lösning. Använd glasfiberspackel med glas i och fyll hålen. Du får sedan förborra i den härdade lagningen för skruven. Men det blir starkt det med
          Nej då, det är nog bara jag som är något trög
          Ok, då försöker jag få till det med skruven lite mer så dom tar lite, sen kör jag sika för hela slanten!
          Tack dina tips!

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
          De där är en av anledningarna till att man inte ska köpa en båt med dubbelskrov....
          Nej det har du nog rätt i, men vad är alternativet? Massivt glasfiber? (förutom trä och metall då förstås)
          &

-Okänd

Kommentera

Det finns ju Sikaflex 291 som jag tror har lite mindre limmande egenskaper. Vilken Sika och hur mycket du ska lägga under kan jag inte ge något bra svar på. Det jag vet är att det limmar utav bara he.....

Jag har själv Sikat fast pollare bla. och det har varit stört omöjligt att demontera, halva plastlaminatet följde med när jag bröt den det hela.

En skitsimpel lösning skulle ju kunna va att bara demontera en skruv i taget, trycka ner lite glasf.spackel och ner med skruven i den ohärdade massan och låte det härda fast skruv i hålet. Enkelt att utföra och håller det inte så är det lätt att göra om. Nackdelen är att du får härdad plast i skruvgängan vilket stökar till det vid ev. demontage och tar bort möjlighet att efterdra skruv då den är fastplastad.
            Senast ändrad av Exxet; 2012-07-26, 17:55.

Kommentera

Det finns ju Sikaflex 291 som jag tror har lite mindre limmande egenskaper. Vilken Sika och hur mycket du ska lägga under kan jag inte ge något bra svar på. Det jag vet är att det limmar utav bara he.....

Jag har själv Sikat fast pollare bla. och det har varit stört omöjligt att demontera, halva plastlaminatet följde med när jag bröt den det hela.

En skitsimpel lösning skulle ju kunna va att bara demontera en skruv i taget, trycka ner lite glasf.spackel och ner med skruven i den ohärdade massan och låte det härda fast skruv i hålet. Enkelt att utföra och håller det inte så är det lätt att göra om. Nackdelen är att du får härdad plast i skruvgängan vilket stökar till det vid ev. demontage och tar bort möjlighet att efterdra skruv då den är fastplastad.
              Nej jag gillar det med sikaflex 292, jag vill att det skall sitta utav #*$£*
              Jag kör på det!
              &

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
                De där är en av anledningarna till att man inte ska köpa en båt med dubbelskrov....
                så fick han mer vatten på kvarnen i sin enkelspårighet med enkelskrov....är dock böjd att hålla med om fördelarna med det...
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Nackdelen är att du får härdad plast i skruvgängan vilket stökar till det vid ev. demontage och tar bort möjlighet att efterdra skruv då den är fastplastad.
                  möjligen skulle detta kunna avhjälpas med ett tunt lager vaselin på gängorna innan nedtryckning....eller kanske ett varv
                  gladpack,eller gängtape....kanske....bara en fundering....
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Både för och nackdelar med enkel eller dubbelskrov. Prova med grövre rostfri skruv i dom redan tillgänliga hålen. Lägg lite Sikaflex på skruvgängorna innan du drar åt. Är hålen för små i relingen. Får du väl borra upp dom lite.
                    Värre en så är det nog inte. Hade båttillverkaren gjort med bult, bricka och låsmutter från början hade problemen aldrig kommit.
                    Men Ryds är ju kända för sina popnitade usla lösningar.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    16 002 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49