Rostfri reling sitter löst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rostfri reling sitter löst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

konstigt egentligen att en sån liten skitsak som en glappande pulpitfot,fixat på 5-10 min., kan diskuteras så länge...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
      konstigt egentligen att en sån liten skitsak som en glappande pulpitfot,fixat på 5-10 min., kan diskuteras så länge...
      Skulle ta många år för den båten att bli gjord från scratch

En schysst grej annars vore att ha ett lite stag som mothåll, blir en bricka för avlastning med, och du slipper glasfibergängor som släpper, dock en del fix.

Gjorde en bild för skojs skull!

Click image for larger version

Name:	Hemmagjord mutter.jpg
Views:	1
Size:	63,0 KB
ID:	1763397

Kommentera

jag gjorde så på en gammal båt jag hade. Grabbräcket var skruvat och det släppte såklart med tiden. Min lagning höll iaf ca tre år sen sålde jag den. Apropå ingenting om man har något popnitat som börjar glappa kan man dra i en skruv i mitten på niten, då expanderar den och sitter fast igen. Fungerar troligtvis bara på alunit.
        //C
        http://sportfisher.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
          Jag har gjort det ibland, blir lika starkt som skruv och det är lätt att utföra, lätt att borra ur och blir rent å snyggt. Att jag inte väljer detta mer beror på att jag är en sån som vill ha det mesta enkelt demonterbart.

Nit med försänkt skalle, du kan tom borra upp hålen i relingsfoten om du vill. Håller gör det alla gånger, och du behöver INTE herrejössesgrova. Har du hål för 5 mm idag eller ?
          Ja ok.
          Ja det är nog 5mm på plåtskruven.

Nja nu är du väl lite orättvis, för det första så kanske alla inte har fullt båtverkstadssortiment med skruvar eller motsvarande hemma, sen har det ju funnits en hel del idéer men inga solklara lösningar, och eftersom jag inte själv har erfarenhet av just detta, vet jag inte riktigt vilket som är billigast, hållbarast, och framförallt smidigast att göra.
          Dessutom har det varit helg.
          (en 8 månaders son kräver sitt med.. )

Kan du inte kommaförbi och fixa detta åt mig på 5-10 min, du kan få en femhundring eller nåt! Schysst timpeng

Ursprungligen postat av Denzar Visa inlägg
          Skulle ta många år för den båten att bli gjord från scratch

En schysst grej annars vore att ha ett lite stag som mothåll, blir en bricka för avlastning med, och du slipper glasfibergängor som släpper, dock en del fix.

Gjorde en bild för skojs skull!

[ATTACH=CONFIG]43993[/ATTACH]
          Den bilden/förklaringen fattade jag inta alls? Hur menar du?
          Senast ändrad av Bowen; 2012-07-30, 13:19.
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Jo det kan du ha rätt i, för mig å dig kanske det skulle ta 5-10 min att fundera. Men det är ändå lite intressant, det framkommer ju ganska tydligt att det finns ett antal varianter, alla mer eller mindre lika bra. Inte fel att även en simpel enkel sak blir belyst från alla håll och alla möjliga varianter luftas. Alltid lär man sig något.

Enligt mig så är nog den största skillnaden mellan dom olika varianterna vad jag själv känner mig trygg med och vad jag prioriterar (demonterbarhet mm) samt en liten gnutta estetiskt.

Simplast är nog att välja en grövre skruv å se om den drar, drar den vid ingängning så håller det, speciellt i kombination med Sika, därefter kommer nog nit och sen alla andra varianter.

Om du nitar borrar du ett hål per fot, när du dragit en nit borrar du dom andra genom foten. Då slipper du eländet att hålbilden inte stämmer med fotens. Välj så grov nit som foten tillåter och borra exakt den dimensionen genom plasten, 5 mm nit ska va 5 mm hål och inte 6 om du förstår
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ja jag har faktiskt tagit grövre skruv som en tillfällig åtgärd för jag skulle använda båten nu innan mitt beställda sikaflex hade kommit.
              Och det verkade dra ok faktiskt.

Men det är bulthålen i fören som är mest huvudbry.
              Lutar åt mutternit där eftersom det är såpass stora hål, m8 skulle jag tro.
              &

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg

Den bilden/förklaringen fattade jag inta alls? Hur menar du?
                Staget för du in i hålet, största ringen på bilden, i staget är det gängat för den skruv du ska använda! (lilla ringen) Blir alltså som en mutter på insidan, för att den inte ska rotera när du ska dra åt så limmar du fast den eller liknande. Går att borra ett extra hål i båt och stag ( så inte staget roterar när du drar åt) som du skruvar i en skruv med försänkt skalle så den inte är ivägen för relingen sedan.

Blir ju ingen belastning på glasfibergänga med denna lösning, plus att du får en extra stor "bricka" som avlastning.. Detta är väl lite överkurs för dom som inte jobbat i verkstad kanske/gått utbildning.

Haft ett par jobb då man verkligen måste tänka utanför lådan.

Kör du på en enklare lösning, plusnutsen verkar ju riktigt bra!

Kommentera

Staget för du in i hålet, största ringen på bilden, i staget är det gängat för den skruv du ska använda! (lilla ringen) Blir alltså som en mutter på insidan, för att den inte ska rotera när du ska dra åt så limmar du fast den eller liknande. Går att borra ett extra hål i båt och stag ( så inte staget roterar när du drar åt) som du skruvar i en skruv med försänkt skalle så den inte är ivägen för relingen sedan.

Blir ju ingen belastning på glasfibergänga med denna lösning, plus att du får en extra stor "bricka" som avlastning.. Detta är väl lite överkurs för dom som inte jobbat i verkstad kanske/gått utbildning.

Haft ett par jobb då man verkligen måste tänka utanför lådan.

Kör du på en enklare lösning, plusnutsen verkar ju riktigt bra!
                  Ja ok då är jag med.
                  Men man får göra ganska ordentligt hål för att få ner ett stag stort nog för en m8
                  Är väl inte riktigt med på hur man håller fast brickan när man skal ha det plats iofs, måste vara trög..

Jag har inga problem med metallarbeten osv osv. Men jag har inte tillgång till verkstad direkt.
                  Det blir då lite meckigare.
                  Senast ändrad av Bowen; 2012-07-30, 21:33.
                  &

-Okänd

Kommentera

Jo man får ju göra ett lite större hål, blir lite meck, kanske onödigt för ett sånt litet ingrepp.
                    Skönt att du fatta iallafall, så jag inte fastnade helt i min egen bubbla
                    Finns endel "blind nuts" på ebay, titta där.

Kommentera

Jo man får ju göra ett lite större hål, blir lite meck, kanske onödigt för ett sånt litet ingrepp.
                      Skönt att du fatta iallafall, så jag inte fastnade helt i min egen bubbla
                      Finns endel "blind nuts" på ebay, titta där.
                      Tack för tipsen!
                      &

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      15 962 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69