konstigt egentligen att en sån liten skitsak som en glappande pulpitfot,fixat på 5-10 min., kan diskuteras så länge...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Rostfri reling sitter löst?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av byggarn Visa inläggkonstigt egentligen att en sån liten skitsak som en glappande pulpitfot,fixat på 5-10 min., kan diskuteras så länge...
En schysst grej annars vore att ha ett lite stag som mothåll, blir en bricka för avlastning med, och du slipper glasfibergängor som släpper, dock en del fix.
Gjorde en bild för skojs skull!
Kommentera
-
jag gjorde så på en gammal båt jag hade. Grabbräcket var skruvat och det släppte såklart med tiden. Min lagning höll iaf ca tre år sen sålde jag den. Apropå ingenting om man har något popnitat som börjar glappa kan man dra i en skruv i mitten på niten, då expanderar den och sitter fast igen. Fungerar troligtvis bara på alunit.
//C
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Exxet Visa inläggJag har gjort det ibland, blir lika starkt som skruv och det är lätt att utföra, lätt att borra ur och blir rent å snyggt. Att jag inte väljer detta mer beror på att jag är en sån som vill ha det mesta enkelt demonterbart.
Nit med försänkt skalle, du kan tom borra upp hålen i relingsfoten om du vill. Håller gör det alla gånger, och du behöver INTE herrejössesgrova. Har du hål för 5 mm idag eller ?
Ja det är nog 5mm på plåtskruven.
Ursprungligen postat av byggarn Visa inläggkonstigt egentligen att en sån liten skitsak som en glappande pulpitfot,fixat på 5-10 min., kan diskuteras så länge...
Dessutom har det varit helg.
(en 8 månaders son kräver sitt med..)
Kan du inte kommaförbi och fixa detta åt mig på 5-10 min, du kan få en femhundring eller nåt! Schysst timpeng
Ursprungligen postat av Denzar Visa inläggSkulle ta många år för den båten att bli gjord från scratch
En schysst grej annars vore att ha ett lite stag som mothåll, blir en bricka för avlastning med, och du slipper glasfibergängor som släpper, dock en del fix.
Gjorde en bild för skojs skull!
[ATTACH=CONFIG]43993[/ATTACH]Senast ändrad av Bowen; 2012-07-30, 13:19.Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
Fiskesnacks AbborrFemma 2020
Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."
-Okänd
Kommentera
-
Enligt mig så är nog den största skillnaden mellan dom olika varianterna vad jag själv känner mig trygg med och vad jag prioriterar (demonterbarhet mm) samt en liten gnutta estetiskt.
Simplast är nog att välja en grövre skruv å se om den drar, drar den vid ingängning så håller det, speciellt i kombination med Sika, därefter kommer nog nit och sen alla andra varianter.
Om du nitar borrar du ett hål per fot, när du dragit en nit borrar du dom andra genom foten. Då slipper du eländet att hålbilden inte stämmer med fotens. Välj så grov nit som foten tillåter och borra exakt den dimensionen genom plasten, 5 mm nit ska va 5 mm hål och inte 6 om du förstårDet finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Ja jag har faktiskt tagit grövre skruv som en tillfällig åtgärd för jag skulle använda båten nu innan mitt beställda sikaflex hade kommit.
Och det verkade dra ok faktiskt.
Men det är bulthålen i fören som är mest huvudbry.
Lutar åt mutternit där eftersom det är såpass stora hål, m8 skulle jag tro.Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
-Okänd
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
Den bilden/förklaringen fattade jag inta alls? Hur menar du?
Blir ju ingen belastning på glasfibergänga med denna lösning, plus att du får en extra stor "bricka" som avlastning.. Detta är väl lite överkurs för dom som inte jobbat i verkstad kanske/gått utbildning.
Haft ett par jobb då man verkligen måste tänka utanför lådan.
Kör du på en enklare lösning, plusnutsen verkar ju riktigt bra!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Denzar Visa inläggStaget för du in i hålet, största ringen på bilden, i staget är det gängat för den skruv du ska använda! (lilla ringen) Blir alltså som en mutter på insidan, för att den inte ska rotera när du ska dra åt så limmar du fast den eller liknande. Går att borra ett extra hål i båt och stag ( så inte staget roterar när du drar åt) som du skruvar i en skruv med försänkt skalle så den inte är ivägen för relingen sedan.
Blir ju ingen belastning på glasfibergänga med denna lösning, plus att du får en extra stor "bricka" som avlastning.. Detta är väl lite överkurs för dom som inte jobbat i verkstad kanske/gått utbildning.
Haft ett par jobb då man verkligen måste tänka utanför lådan.
Kör du på en enklare lösning, plusnutsen verkar ju riktigt bra!
Men man får göra ganska ordentligt hål för att få ner ett stag stort nog för en m8
Är väl inte riktigt med på hur man håller fast brickan när man skal ha det plats iofs, måste vara trög..
Jag har inga problem med metallarbeten osv osv. Men jag har inte tillgång till verkstad direkt.
Det blir då lite meckigare.Senast ändrad av Bowen; 2012-07-30, 21:33.Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
-Okänd
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Denzar Visa inläggJo man får ju göra ett lite större hål, blir lite meck, kanske onödigt för ett sånt litet ingrepp.
Skönt att du fatta iallafall, så jag inte fastnade helt i min egen bubbla
Finns endel "blind nuts" på ebay, titta där.Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
-Okänd
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Docboy82Hej. Skenan som visas på bilden antar jag är skenan som givaren till ekolodet ska sitta på. Har sökt...2 Foton2025-04-26, 13:01
-
av AmialaJa det är tajt där. Min båt är modell -17 så sannolikt lite annorlunda; men skickar bild på hur jag...1 Foto2025-04-13, 20:51
-
av MonkfishVar inte direkt nöjd med Helix5an som följde med båten. Efter mycket mätande och lite installation så...1 Foto2025-04-12, 07:19
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
|
10 svar
15 962 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()