Plastbåt vårdnad hjälp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plastbåt vårdnad hjälp!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Plastbåt vårdnad hjälp!

    Jag ska få farfars gamla plastbåt den har aldrig varit vattnet o färgen har börjat lossna hur gör jag för o fixa upp båten? Antar att det inte är så bra att skrapa en plastbåt? är det bara att köra med vattenslangen / högtryckstvätten så färgen åker bort o måla på med nya färger? Vad ska man då ha för färger?
    Gädda 2kg, Abborre 0.7kg

  • #2
    Tvätta, slipa och måla med en tvåkomponentsfärg från tex Yacht line. Går att få bra med påstrykardyna om man inte vill spruta med kompressor. Hoppas att det var till någon hjälp!

    Kommentera


    • #3
      DU kan alltid slipa ner gamla färgen, så det blir plastrent.. Om den har skador så är det "bara" lägga ny plast där, och då MÅSTE det vara plastrent för att den nya plasten ska fästa.
      Som tidigare säger, 2komponentsfärg topcoat!
      Kör hårt =)
      Och använd mask + skyddkläder om du ska slipa på plasten. Stå helst utomhus också

      Kommentera


      • #4
        Jag tackar så mycket! Detta hjälpte otroligt sökte lite på google men hittade 10000000 olika saker och man vet ju aldrig vad som funkar! Men tackar för detta då blir det in till affärren o fixa grejer nu då!
        Gädda 2kg, Abborre 0.7kg

        Kommentera


        • #5
          Kan du slipa min när du ändå håller på?
          Fysatan vad långtråkigt det är!
          -----------PB's!-----------
          Gädda 8,7 kg
          Harr 0,5 kg
          Abborre 0,8 kg
          Torsk 2,4 kg
          Havsöring 3,5 kg
          Näbbgädda
          Strömming
          Mört
          Skrabb

          Kommentera


          • #6

            Ursprungligen postat av ante912 Visa inlägg
            Kan du slipa min när du ändå håller på?
            Fysatan vad långtråkigt det är!
            Haha ja det är inte det roligaste jobbet! Men med en vinkelslip som du fäster en sliptrissa på så rullar det på ganska bra! =)

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av PGCBAmse Visa inlägg
              Jag ska få farfars gamla plastbåt den har aldrig varit vattnet o färgen har börjat lossna hur gör jag för o fixa upp båten? Antar att det inte är så bra att skrapa en plastbåt? är det bara att köra med vattenslangen / högtryckstvätten så färgen åker bort o måla på med nya färger? Vad ska man då ha för färger?
              Aldrig varit i vattnet, då borde den va som ny ? Vilken färg är det som börjar lossna ? ? bottenfärg eller är det friborden som är målad på senare år trotts att den aldrig varit i sjön ? ? ?

              Är det måla du ska göra (fixa en vackrare yta) så behöver eller ska du absolut inte slipa plastrent. däremot gäller det om du ska plastlaga med polyester och glas. Innan man överhuvudtaget kan säga något om vad du ska göra så måste man veta vart du ska måla, vad det är där idag, skicket på det du ska måla på, samt lite andra saker som krav och önskemål. Med det sista menar jag att ingen normalt funtad person slipar en gammal båt värd max 500:- helt plastren för att sedan lägga på topcoat som någon nämnde.

              Jag tycker du ska låta båten vara som den är och använd den efter bästa förmåga Vackra skinande båtar gör ingen fiskare glad. Lägg gärna upp en bild så vi får se skapelsen
              Senast ändrad av Exxet; 2012-08-19, 15:49.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

              Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

              Kommentera


              • #8
                Exxet, varför ska man inte lägga kärlek på en "gammal" plastbåt..?
                En ful gammal plastbåt kan få en helt ny look, om du inte har tummen precis mitt i handen .

                Och eftersom han inte nämnde att "bottenfärgen" lossnat, utan det var mer färgen på båten som lossnat. Så antog jag bara att det handlade om båten i helhet.
                Men det kanske var förhastat, som sagt släng upp en bild på den

                Kommentera


                • #9
                  Ska slänga upp bild på den så fort mobilen laddat! Men det är en röd alt. svart färg under den som inte är borta som den gula färgen är fäst på som har börjat åka bort.

                  Båten har legat utomhus ändas skydd av trädkronor och en pressenig på vintern. Så antar att den inte är i de bästa skicket men som sagt kommer bild inom 20min
                  Gädda 2kg, Abborre 0.7kg

                  Kommentera


                  • #10
                    Click image for larger version

Name:	båten.jpg
Views:	1
Size:	613,5 KB
ID:	1763557

                    Bör tillägga att plastbåten är 15år gammal.


                    Här har ni bild antar de röd/svarta är grundfärgen då? den är inte skadad de minsta det är som sagt bara den gula färgen som flagnar.
                    Senast ändrad av PGCBAmse; 2012-08-19, 17:21.
                    Gädda 2kg, Abborre 0.7kg

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 547 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 990 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    284 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 210 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X