Plasta ny båt i gammalt skrov - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plasta ny båt i gammalt skrov

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Plasta ny båt i gammalt skrov

Hej!
    En liten undran...är det möjligt att plasta ny båt i ett "gammalt" skrov?
    Alltså använda den gamla som form.

Måste det göra med rätt verktyg/släppmedel/vad som kan tänkas.

Sen att båten blir snäppet mindre kanske man inte vill åt alla gånger.

Skön fråga dock

Kommentera

rakt av: NEJ!
      du måste göra en negativ form av din båsts utsida som du sedan gjuter din nya båt innuti, men det är ett jävulens arbete och garanterat inte värt det om det inte rör sig om en väldigt speciell båt.
      att tillverka en form som sedan skall användas till gjutning är dyrt, otroligt tidsödande och grannlaga arbete om det ska bli bra, jag tänker inte ta upp alla steg här, det finns massor att läsa på nätet om det
      Senast ändrad av Nito; 2012-09-04, 21:38.

Kommentera

Mmm, jag vet att det är mycket jobb osv. Ser detta som ett 5års projekt. Har hittat en skrov som något geni har börjat plasta på utsidan för att sedan kasta den i sjön som "båt". Insidan är silkeslen och slätt - gissar att det är en riktig form från början. Den är alltså tom på inredning och öppen.
        Om den bli blir lite mindre spelar inte så stor roll!
        Jag har bara inbillat mig att en form behöver vara i 2 delar för att man skall få ut det färdiga skrovet...Kanske läge för tigersågen?

Kommentera

Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
          rakt av: NEJ!
          du måste göra en negativ form av din båsts utsida som du sedan gjuter din nya båt innuti, men det är ett jävulens arbete och garanterat inte värt det om det inte rör sig om en väldigt speciell båt.
          att tillverka en form som sedan skall användas till gjutning är dyrt, otroligt tidsödande och grannlaga arbete om det ska bli bra, jag tänker inte ta upp alla steg här, det finns massor att läsa på nätet om det
          Svar rakt av JA:

Visst går det, jag förstår vad Nito tänkar på när han ger sitt iofs. korrekta svar. Men bortser man från dessa detaljer så visst går det. Det innebär dock att du inte kan gjuta båten på klassiskt sätt med gelcoat i formen mm.

Jag skulle å andra sidan göra tvärtom. Plasta den nya utanpå den gamla. Men båda dessa sätt innebär att du står med en båt i råplast och ingen fin å blank gelcoatyta. Mycket slipande, spacklande och lackande om du vill ha en fin slät å blank yta. Alltså samma mängd jobb som du normalt lägger ner på formen. Men gör man 1 st båt gör man inte form. i alla fall inte jag one/off byggen bygger man direkt och tar de konsekvenser det innebär.

Men som sagt din fråga är lite som Kan man bygga en ny bil: Visst allt är möjligt, innebär bara en hel ställningstaganden och konsekvenser mm mm.

Men lycka till med att reda ut om det är JA eller NEJ som du ska luta dig mot.

Men jag tror inte det är en båt du har, det låter som en form , Och den är i så fall gjord till att plasta båtar i.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Jo, jag är oxå övertygad om att det är en form. Men som sagt, inbillade mig att formar var i 2 delar....
            Anledningen till att jag överhuvudtaget tog hem detta åbäke var att formen passade mig utmärkt samt att man får designa inredning själv. Då det aldrig finns nått out of the box som faller mig i smaken.
            Att finishen inte blir som från fabrik är jag väl medveten om! Av nyfikenhet och okunskap varför kan man inte använda gelcoat i formen?

Kommentera

Joakim..jag har en viss erfarenhet av båtar och även plastning googla plasta båtskrov så hittar du det mesta. Vissa skrov plastas i två delar andra inte, det beror på hur lätt det är att få loss den. Tippar att din form är just en form avsett att plasta skrov i en del.I övrigt ett citat:Gelcoten är tätare mot vatten "genomströmning" än vanlig polyesterplast och används när man bygger tex båtar i en form. När man vaxat formen och belaggt den med ett släppmedel, målar man formen invändigt med gelcoat i den färg som båten skall ha. Därefter lamineras tex skrovet upp med glasfiber och polyesterplast.

Om man vill måla insidan på tex det nytillverkade skrovet måste mand blanda i lite vax i gelcoaten för att det skall bli en klibbfri yta efter härdningen. Gelcoat med vax i kallas för topecoat.

Fast tror inte det lönar sig att plasta upp en egen båt jämfört med att köpa en bra. billig, beprövad, begagnad. Mycket jobb att bygga själv och bra skrov i alla tänkbara former finns att köpa billigt, ligger i 10.000-tals och skräpar vid stränder och på tomter många gånger är ägaren glad över att bli av med den för några få tusenlappar, typ en eller två...Har du någon bild på formen?
              Senast ändrad av Hemi; 2012-09-05, 11:53.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
                JGelcoten är tätare mot vatten "genomströmning" än vanlig polyesterplast och används när man bygger tex båtar i en form.
                Gelcoat är bara tixotroperad polyester med färgpigment. Det diffunderar in vatten i all härdplast.

Sen om man har en färdig form, billig polyester och billig glasfiber så visst kan man göra en båt, men jag skulle köpa en färdig=)

Kommentera

citat:Gelcoten är tätare mot vatten "genomströmning" än vanlig polyesterplast och används när man bygger tex båtar i en form. När man vaxat formen och belaggt den med ett släppmedel, målar man formen invändigt med gelcoat i den färg som båten skall ha. Därefter lamineras tex skrovet upp med glasfiber och polyesterplast.

Om man vill måla insidan på tex det nytillverkade skrovet måste mand blanda i lite vax i gelcoaten för att det skall bli en klibbfri yta efter härdningen. Gelcoat med vax i kallas för topecoat.

Jo, jag vet vad gelcoat är och gör men Exxet skriver att det inte går att använda gelcoat i formen...

Kommentera

Gå till banken, låna pengar, släng inte bort tid (och pengar) om du inte är van och har kunnandet, en plastning av ett skrov är inte det enklaste, mattorna ska rätt format, rätt lager och inte minst viktigt rätt överlapp för styrka på de rätta ytorna, när de tillverkar båtar vilket är ett hantverk så antingen sprutar man allt och det krävs känsla och yrkeskunnande av den som gör det, vid handupplagd så krävs en konstruktion av (de tillklippta) mattorna så de läggs på rätt sätt i förhållande till skrovets påfrestningar med rätt överlapp osv, visst kan man överdimensionera men mer material går samt tyngden ökar oroväckande....
                    Obs bara mitt råd och erfarenhet, inget påstående, har du kunnandet (och rätt lokal +20C) så är allt hembygge möjligt men kom ihåg att det är mycket jobb i en starkt fientlig miljö lovar jag känner till den mvh
                    Senast ändrad av TAMTAM; 2012-09-05, 15:08.
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mikael, 2009-06-06, 21:18
                    13 svar
                    10 708 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup