Minn kota frontmonterade Ipilot. Recension. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minn kota frontmonterade Ipilot. Recension.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Minn kota frontmonterade Ipilot. Recension.

Hej! Tänkte köpa en minn kota powerdrive 55 lb frontmonterad med ipilot. Nu tänkte jag fråga er som har en. Ge ditt omdöme plus och minus! Bifoga gärna bild på hur just du har monterat den på din båt.
    Tacksam för svar. Mvh Fredrik.

Jag tycker ankringsfunktionen är medioker, men ett bra komplement om man är slö och inte vill använda ankare. Den hittar position alldeles för långsamt enligt min mening och båten far runt vid lite vind (har testat både större (tyngre 5,5m) och mindre båtar (Linder 400)), gäller både på min Riptide och på en V2 med Ipilot som en kompis har. Om någon har förslag på kalibrering, säg gärna till här. I övrigt, kanongrejor!

Polarn ovan har beställt ett extrafäste som ska monteras på sidan av båten, ska bli spännande att prova om ankringsfunktionen fungerar bättre då.

Kommentera

Har en Terrova,instämmer väl i stort med vad Muskytracker tycker.Klarar mig nog inte utan den längre...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Click image for larger version

Name:	2012-04-06 18.38.28.jpg
Views:	1
Size:	758,0 KB
ID:	1765672

+
        Fisket blir 100 procent enklare

-
        För lätt att fiska =)

Kommentera

Jag tycker också att båten far ut i drift vid trolling i lite vind, iof har jag bara testat den på min lätta 400 sportsman. Ankringsfunktionen kan man hjälplgt använda vid spinn men total katastrof vid mete, båten far runt och letar position och rätt som det är får den för sig att göra en 360 och lintrassel är ett faktum.
          Det är dock en vana att använda och det är skönt att ha händerna fria. Personligen spelar jag nästan aldrig in et spår utan kör manuellt. Priset är bra mkt i överkant kan jag tycka med tanke på hur det fungerar.
          Är dessutom ganska batteritörstig, men det är ju en annan femma!

Andreas

Kommentera

batteritörstig?? den erfarenheten har inte jag...men jämför man med en liten bensinare så är den det förstås...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Blåser det och man får köra på höga hastigheter drar det mkt ström, men det är klart de beror ju på vad man jämför med. Är det vindstilla så kan jag hålla med dig att det inte är så farligt, har väl iof inget monsterbatteri heller.

Kommentera

Dumsnålt att köpa en Powerdrive. En Riptide ST/Terrova är bättre alla dagar i veckan! Spot-lock fungerar alldeles utmärkt för mig. Det gäller dock att man är så pass intelligent så man vänder fören mot vinden innan man klickar på Ankaret, annars blir det som någon nämde ovan, att båten kan snurra osv. Spot-locken fungerar bäst när det blåser, typ 4m/s och uppåt, då ligger den väldigt stabilt. Avdriften tycker jag är obefintlig, det handlar om en meter för mig, på min båt. Man får dock ha i beräkningarna att det kan ta några sekunder innan den hittar GPS vid ankring, så ev driver man en bit, men när den hittar så kör den upp till platsen och håller sig mycket stabilt.

En Riptide ST 80lb 24v har jag, med två stycken Crown Deep Cycle 12v 105a batterier. Paravantrollar jag 8h i ca 0,5kn i 5m/s har jag 75%+ batterikapacitet kvar. Spinnfiskar jag samma tid med en hel del Spot-lock ankringar och småförflyttningar diffar indikatorn mellan 75-100% batteri kvar. Det är enligt min bedömning fantastiskt bra. Kolla på Crown om ni vill ha grymma batterier till OK priser.
                Senast ändrad av Matte71; 2013-01-14, 01:24.

Kommentera

vad skiljer mellan terrovan och PD?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Mikael, 2009-06-06, 21:18
                  13 svar
                  10 969 visningar
                  0 gillar