Trailerbåt - Behöver man ha en större båt än tex. Linder 445 Sportsman catch? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trailerbåt - Behöver man ha en större båt än tex. Linder 445 Sportsman catch?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja, så kan det nog vara Erik!

Börjar fundera på om inte en ny Buster M är en mer prisvärd historia än en 445 Catch? Visst, den har inget kastdäck, men prisskillnaden är runt 23' och då får man 40 hk Yamaha istället för 30 hk?

Jag tänker att Bustern är mer mångsidig på sista raden..?
    Feces piscis!

Kommentera

Var på trängselmäss...förlåt, Sportfiskemässan idag och klämde & kände på Tracker och Linder.

Sammanfattningsvis så får man nog konstatera att Tracker Super Guide V-16 SC är den mest prisvärda fiskebåten i storleksklassen <5 meter av de som känns aktuella, övriga amerikanska båtar är ej helsvetsade/popnitade vilket jag tycker går bort. Man får en Tracker Super Guide inkl. allt för 175 000 kr, dvs. trailer, minnkota i-pilot osv, kapell etc.

Minst prisvärd är nog Linder 445 Sportsman Catch för ca. 125 000 kr inkl. Yamaha 30 hk, förvisso får man ett presentkort på 4' hos ABU Garcia på köpet, men det är ju ingen ren rabatt.

Mitt-i-Mellanbåten är Buster M med singelkonsol som går loss på 150' inkl. Yamaha 40 hk inkl. securemark, motorlås, dynsats. På det så tillkommer 11' för en obromsad 80 km/h EU-trailer (Tiki-trailer BT-700) vilket klarar totalvikten inklusive en hel del vatten i skrovet, utrustning mm.

Nackdelarna med Buster M är ju uppenbara då det är den enda båten utan kastdäck etc. men fördelarna som jag ser det:

- Bäst bottenvinkel på 17,5° går erkänt bra i sjön.
      - Helsvetsat skrov i 5 mm mot konkurrenternas 2 - 2,54 mm tjocklek.
      [EDIT: stämde inte, 2,5 mm]
      - Inget trams med lackat/målat skrov, ren aluminium.
      - Går att återställa till vanlig båt och vips så kan man sälja den till någon som inte tänkte fiska med båten.
      - Har justerbart givarfäste som går att ta upp vid trailing (precis som Linder).

Så nu lutar jag mot att jag kör på en Buster M i alla fall!
      Senast ändrad av cazorp; 2014-03-22, 22:24. Anledning: uppgiften om skrovtjocklek
      Feces piscis!

Kommentera

Jeg har sett en hel del på Buster M opp igjennom årene, og prøvekjørt den. Det er to ting jeg ikke liker med den; Noe lavt fribord og veldig pinglete (klena) innfestinger av benken på siden. Ved et fremtidig salg er nok Buster den som vil holde best på verdien sin, det er helt utrolig hva selv 10 år gamle Buster blir solgt for....

Men hvis du først har begynt å se på "vanlige" båter, bør du også kikke på Silver Beaver. Den har riktignok gått ut nå, men det finnes sikkert noen overliggere i Sveriges båtbutikker. Den er min personlige favoritt i 4,5-meters klassen, siden den har alle fordelene til Buster M, men ingen av ulempene.... Men Beaver må ha 50 HK for å gå skikkelig i vannet, uavhengig av hva Silver selv mener om den saken.
        Team Colibri

Kommentera

Buster m är inte 5mm snarare 2mm.

Kommentera

Intressant!
            Jag ska dit imorgon å kika.
            För min del lutar det åt en Linder 445 Catch med en 30hk Bigfoot. Jag har glömt att fråga försäkringsbolaget vad de säger om en 40hk på Linder 445.... Kunde vara intressant!
            Jag har haft en silver beaver och den gick riktigt mjukt och fint i sjön. På min hade jag en Suzuki 40hk och jag tyckte att det räckte...
            Det enda jag har emot Buster M är att jag tycker den är tråkig. Jag har haft en Buster XL och en Buster XXL bägge var kanon och höll ett riktigt bra andrahandsvärde. Så Buster är ett tryggt och säkert köp enligt mig.

Ursprungligen postat av cazorp Visa inlägg
            Var på trängselmäss...förlåt, Sportfiskemässan idag och klämde & kände på Tracker och Linder.

Sammanfattningsvis så får man nog konstatera att Tracker Super Guide V-16 SC är den mest prisvärda fiskebåten i storleksklassen <5 meter av de som känns aktuella, övriga amerikanska båtar är ej helsvetsade/popnitade vilket jag tycker går bort. Man får en Tracker Super Guide inkl. allt för 175 000 kr, dvs. trailer, minnkota i-pilot osv, kapell etc.

Minst prisvärd är nog Linder 445 Sportsman Catch för ca. 125 000 kr inkl. Yamaha 30 hk, förvisso får man ett presentkort på 4' hos ABU Garcia på köpet, men det är ju ingen ren rabatt.

Mitt-i-Mellanbåten är Buster M med singelkonsol som går loss på 150' inkl. Yamaha 40 hk inkl. securemark, motorlås, dynsats. På det så tillkommer 11' för en obromsad 80 km/h EU-trailer (Tiki-trailer BT-700) vilket klarar totalvikten inklusive en hel del vatten i skrovet, utrustning mm.

Nackdelarna med Buster M är ju uppenbara då det är den enda båten utan kastdäck etc. men fördelarna som jag ser det:

- Bäst bottenvinkel på 17,5° går erkänt bra i sjön.
            - Helsvetsat skrov i 5 mm mot konkurrenternas 2 - 2,54 mm tjocklek.
            - Inget trams med lackat/målat skrov, ren aluminium.
            - Går att återställa till vanlig båt och vips så kan man sälja den till någon som inte tänkte fiska med båten.
            - Har justerbart givarfäste som går att ta upp vid trailing (precis som Linder).

Så nu lutar jag mot att jag kör på en Buster M i alla fall!
            // Didde

Kommentera

Ja, Buster M är ju ingen ögonmagnet precis, men känn på sidorna på Linder 445 och kolla bottenvinkeln så tror jag du kommer bli fundersam över sjöegenskaperna ute på en öppen fjärd, det är där som jag tror tillkortakommandet ligger.

Gällande om det är 4-5 mm eller 2 mm så kan jag inte hitta något som styrker det utom på de större modellerna, men jämfört med Linderns 2 mm så känns den väldigt mycket mer stabil i skrovet, kan ju hänga ihop med att den har dubbelskrov med fackverk.
              Feces piscis!

Kommentera

Gällande om det är 4-5 mm eller 2 mm så kan jag inte hitta något som styrker det utom på de större modellerna, men jämfört med Linderns 2 mm så känns den väldigt mycket mer stabil i skrovet, kan ju hänga ihop med att den har dubbelskrov med fackverk.
                Busters största modeller hade 4 mm eller mer, de minsta modellerna ungefär som linder, tracker etc. har jag för mig, tror att buster m låg på runt 3 mm. Vi har diskuterat det förut, finns inte på fiskars hemsida, men någon klok snubbe mailade fiskars, fick uppgifterna och redovisade i någon tråd här.....kommer bara inte i håg i vilken.......

Kommentera

TAcka mr Jazze som mailade fiskars...

Skrovtjockhet i Buster-båtar
                  5 mm. Magnum pro, Super Magnum, Cabin
                  4 mm. Magnum, XXL, XL, XL pro, X, L pro
                  3 mm. Lx, L
                  2,5 mm. M, S, Scc
                  2 mm. XSr, XS, Mini

Källa
                  Fiskars boats

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                    Jeg har sett en hel del på Buster M opp igjennom årene, og prøvekjørt den. Det er to ting jeg ikke liker med den; Noe lavt fribord og veldig pinglete (klena) innfestinger av benken på siden. Ved et fremtidig salg er nok Buster den som vil holde best på verdien sin, det er helt utrolig hva selv 10 år gamle Buster blir solgt for....

Men hvis du først har begynt å se på "vanlige" båter, bør du også kikke på Silver Beaver. Den har riktignok gått ut nå, men det finnes sikkert noen overliggere i Sveriges båtbutikker. Den er min personlige favoritt i 4,5-meters klassen, siden den har alle fordelene til Buster M, men ingen av ulempene.... Men Beaver må ha 50 HK for å gå skikkelig i vannet, uavhengig av hva Silver selv mener om den saken.
                    Det jag inte gillar med Silver är att den har en plastbalja invändigt så att man ändå åker på att stå och putsa gelcoat, jag gillar alubåtar..!! I övrigt så tycker jag nog att Silver är den vackraste av båtarna, men jag tror inte fiskarna bryr sig
                    Feces piscis!

Kommentera

åker på att putsa gelcoaten....justja alu är ju underhållsfritt,behöver inte hållas rent från fiskslem och blod ens en gång....
                      tycker faktisk att en lätt vaxad gelcoatyta är lättare att hålla ren från skit än en oxiderad aluyta eller matta.....

silverbåtarna har utan tvekan aluts fördelar på utsidan och plastens på insidan...
                      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      15 998 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49