Köpråd båt+motor max 125 000:- - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd båt+motor max 125 000:-

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpråd båt+motor max 125 000:-

Hej alla!

Nu har jag lessnat på att kryssa runt med gamla 70-talsbåtar och ska investera i en riktig maskin, tillsammans med hon som bestämmer har jag bestämt mig för att landa på max 125 000:- och båten ska köpas till hösten alt. senast till våren.

Jag har dammsugit blocket på var och varannan annons senaste veckorna och konstaterat att det är lite av en djungel när man ska köpa en finare båt än en 5000 kronors.

De krav jag har är utöver priset att den ska vara
    * Relativt familjevänlig (dagstripper i skärgården med barn och hund t.ex.)
    * Minst 30 hk
    * Styrpuplet
    * Stor fördel om det går att ha frontmonterad elmotor
    * Behändig att trolla gädda med
    * Båten ska palla av att köra i 10-15 m/s utan att man ska behöva känna sig orolig
    * Höga fribord är plus då den kan komma att användas till fiske i Norge

Den eviga frågan, plast eller aluminium? Något märke jag ska undvika och något som är vassare än andra? Är det någon motor man ska passa sig för?

De som jag har kollat in mest är Sandström 495 sportfish med en 50 hk Mercury, hos min lokala handlare kostar ett sånt paket nytt ca 110 000:-

Samt Linder 445 sportsman catch med en 30 hk Yamaha, hos den andra lokala handlaren går en sån lös på ca 120 000:-

De här 2 är ju då helt fabriksnya maskiner, är det vettigt att investera en sån här summa i en helt nya grejer eller är det mer prisvärt att köpa en begagnad maskin runt 50-80 000? Visst att man får större värdeminskning med helt nya grejer, samtidigt så har man ju full garanti.

Vad säger ni? Slå på stort och köpa nytt eller "snåla" och köpa begagnat? Jag kommer dock inte köpa något begagnat för över 80 000:- ska jag över den summan så vill jag ha helt nya grejer av ren princip.

Jag tycker det luktar en beggad Buster M med en 40-50hk fyrtaktare på akterspegeln.
    Stabil båt som du bör kunna hitta för 80kkr.
    Mycket sjöduglig båt samt svetsat skrov = lätt att hålla efter.

/ HenkeW

Kommentera

Typ denna? http://www.blocket.se/blekinge/Buste...2.htm?ca=4&w=3

Enda M jag hittade på blocket under 80k. Finns någon big buster också men de har i regel lite äldre motorer, känns dock som att en M med 4-takt är en vettigare investering än en big med ett potentiellt bojsänke på akterstpegeln.

Kommentera

Kommentera

Jag har sneglat på den där Ockelbon, men det känns i dyraste laget med en 2-takts motor, t.ex finns ju några ryds 440 gt som förvisso är något år äldre och något mindre men med fina Honda 4-taktare.

Bör inte det vara "säkrare" köp?

Kommentera

Ytterligare en Ockelbo: http://www.blocket.se/varmland/Fullt...0.htm?ca=4&w=3
            Motörhead - Everything Louder Than Everything Else!

www.kinnevikensfritid.se

Kommentera

Kan vara en ide att kolla begagnat i finland.... Speciellt buster eller silver borde vara billigare än i sverige. För 125k ska man kunna hitta en fin silver hawk 540 eller (äldre) buster xl.

Kommentera

Ursprungligen postat av Robbin Öberg Visa inlägg
                Jag har sneglat på den där Ockelbon, men det känns i dyraste laget med en 2-takts motor, t.ex finns ju några ryds 440 gt som förvisso är något år äldre och något mindre men med fina Honda 4-taktare.

Bör inte det vara "säkrare" köp?
                beror väl på vad man vill ha.....annars finns det kanske inget "säkrare"köp än just en ockelbo med en sådan yamma på akterspegeln....få begagnade motorer,om ens någon, är ett bättre köp än just denna modell....om man vill ha en 15 år gammal motor...
                Senast ändrad av byggarn; 2014-06-22, 07:54.
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Jaså? Jag tycker att man ser väldigt många blocket annonser med Yamaha 2-taktare från 90-talet som har renoverats på båtar alt. att de säljs lösa som reservdelsmotorer pga diverse haverier.

Förvisso kollar jag mest i norrlandslänen men den uppfattning jag fått är att Hondas 4-taktare är väldigt stabila och driftsäkra medans Yamaha förvisso gjort bra motorer men inte lika driftsäkra, under denna tidsperiod. Men jag är helt fel ute då eller?

Kommentera

Skulle vilja påstå att en 2t är driftsäkrare än en 4t med tanke på att den har en enklare konstruktion och färre rörliga delar. Men nittiotalsmotorerna är ändå minst 15 år gamla och då beror skicket mer på hur motorn har servats och behandlats under årens lopp än märkesskillnader.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av robban8899, 2020-07-29, 08:33
                    5 svar
                    1 492 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv